Ceci n’est pas une annonce publique

Fick några frågor efter förra blogginlägget, där jag hade nämnt böeutrop i Fittja:

Egentligen tycker jag att om vi har kyrkklockor som ringer stup i kvarten kan vi också ha böneutrop. Ska det vara så ska det vara för alla. Jämlikt. Det är vad som gäller vid första anblicken.

Men sen kommer andra faktorer:

Klockor ringer för att Sverige har vart kristet sedan över tusen år tillbaka. Egentligen tycker jag att all religion borde sköta sitt i det privata och låta de icke-troende vara. (”Men reklam då” säger du? Ja, fick jag bestämma skulle företagens massvåldtäkt av det offentliga utrymmet minskas radikalt.) Så principiellt tycker jag att även kyrkorna borde tagga ner med sina ljud, men nu är det så att kristendom har haft sin påverkan och närvaro under århundraden och vissa inslag har förenats med den svenska eller europeiska kulturen/traditionen. Det ger kyrkorna ett visst undantagsstatus vare sig man är fan of Jeebus eller ej.
Detta kombinerat med ”man får seden dit man kommer” gör t ex att jag inte stör mig det minsta på allt hijabbärande här i Irak/Kurre: ”Det är ditt land, du får göra vad fan du vill, oavsett vad jag må tycka om det.”
Jag må tycka vad jag vill om katolicism, islam eller judendom. Men vad jag tycker om dessa religioners audiella eller visuella uttryck är inte densamma i Italien, Marocko eller Israel, som den är i Sverige.

Som sagt, klockor har ringts här sedan århundraden. Milimeterrättvisa funkar inte. Ska man diskutera religionsfrihet vs det offentliga utrymmet i Sverige får man ha detta i åtanke. Islamiska religiösa krav bör främst jämföras med andra minoritetsreligioner i Sverige:
Judar har varit en religiös och etnisk minoritet i Sverige i århundraden. Jag hade bott många år i Stockholm när jag en dag råkade gå i en liten gata där jag inte brukar gå och fick syn på Sthlms synagoga för första gången. (Och ändå behöver de polisskydd.)
Det finns många iranier och kurder i Sverige. Zoroastrianerna hade ingen bönelokal förrän I ÅR. Den de har nu ligger långt åt helvete i i Sumpan, är undangömd och osynlig i ett vanligt bostadsområde och inget i exteriören avslöjar att byggnaden inhyser ett tempel.
Asatro är intimt kopplad med Sveriges kulturarv och historia. Jag varken ser eller hör de asatroende. Ever.
Vi har många sydostasiatiska invandrare. Vietnameserna var en stor invandrargrupp på 80-talet. Var är de taoistiska, konfutianska och buddhistiska inslagen i Stockholm? Varför debatteras aldrig de audiella och visuella aspekterna av dessa religioner?
Sikherna? Hinduerna? Bahaierna?
Kolla på religionsdebatterna i Sverige sedan 2005. Hur många har handlat om just islam? Hur ofta har de andra religionerna känt sig åsidosatta och haft krav?

Nu till mitt främsta argument: Mitt främsta problem med minaretutrop är det mönster som kan upptäckas hos den religiösa muslimska communityn (till skillnad från den sekulära, ”vanliga”, kulturellt ”muslimska” communityn): 

Först säger man: Vi har ingen moské. När man har moské säger man ”den är bara en källarlokal och ingen fin byggnad.
När man har det säger man ”den är fin och fräsch, men ser så neutral ut, den ser inte ut som en ’riktig’ traditionell moské.
När man har en sån så säger man ”den ser bra ut, men saknar en riktig (hög) minaret. Och då blir det ”minaretdebatt” med den hjärnblödning som följer på det.
När man har en minaret (och vissa klagar på det) säger man ”men minareten bara ÄR, vi ropar inget från den”.

Och då är vi framme vi nuvarande punkt: ”Vi har moské, den är stor, den ser ut som en traditionell moské, den har en hög minaret också… Meeeen, det vore trevligt om vi kunde ha böneutrop från den.”

När det klagas på detta blir svaret: ”Men vi ropar inte 5 ggr om dagen, bara 1 gång i veckan. Det kommer inte vara långt, bara ca två minuter och vi kommer inte ha hög volym.”

En kompis till en kompis (som för övrigt är en riktigt bra snubbe som brukar anordna soppkök till hemlösa på Medis) påpekar här att Fittjamoskén ligger i ett industriområde, långt från privata bostäder.

Ok? Så argumentet är att detta utrop visserligen kommer finnas, men ändå inte höras? Säg att man har böneutrop mitt i de mörkaste norrländska skogarna, 10 mil från varje bebyggelse. Utropet är högljutt och mäktigt, men ingen jävel hör det. Vad är då poängen med det? Det är som Charles Riborg Mann and George Ransom Twiss fråga från 1910 om det fällda trädet: ”Om ett träd faller i skogen och ingen djur är där för att höra det, har det då verkligen gett ljud ifrån sig?”

Så nej, jag dör inte om det ropas ut bön i Fittja. Problemet är bara att en titt i backspegeln visar att denna debatt är steg X i en pågående process som lär fortsätta (för inte fan har den avtagit hittills). Varsågod och ge tillståndet till denna moské. Återkom sedan om 10 år (jag väntar) och tala om för mig att följande argument inte lades fram:

”Vi har ju redan utrop 1 gång i veckan, men det känns inte tillfredsställande. Kan vi inte ha det en gång per dag?”

Därefter: ”Vafan, vi har redan böneutrop en gång i dagen, kan vi inte bara utöka det till 5 om da’n så blir det äkta vara liksom. Och den där fjösvolymen, varje gång jag hör utropet när jag är 100 m från moskén så känner jag mig ledsen/förtryckt/kränkt/åsidosatt i samhället över att jag inte kan höra den när jag är 500 m från den. Detta ljud lindrar min själ och får mig att bli ett med min andliga sida. Kan vi inte bara öka volymen lite så det blir ’på riktigt’?”

När jag var liten och nyinkommen till Sverige fanns det inte ens överhuvudtaget på världskartan att diskutera Muhammedavbildningar, inställda föreläsningar och utställningar, konstnärer under polisskydd, Hizbullahflaggor, burka, nikab och självmordsdåd i Sverige. Det var just därför vi kom till Sverige.
Allt det ovannämnda är realitet idag. Så nej, ”Ceci n’est pas une pipe” (Detta är inte en pipa) för att parafrasera René Magritte. (Ja, jag vet att han ville säga något helt annat med sin fråga.) Minaretutrop i Fittja är inte bara minaretutrop i Fittja. Det är ännu ett litet och till synes harmlöst steg på väg mot en riktning som är helt åt helvete. Därför är jag emot det.

52 kommentarer

Under Integration, Islam/Islamism, Media, Personligt, Religion, Sverige/Inrikes

52 svar till “Ceci n’est pas une annonce publique

  1. Mycket bra skrivet! Det jag vill tillägga är att man i Sverige inte noterat att det finns en ganska stor grupp människor som motsätter sig den utveckling som sker i Sverige när det kommer till islam. Jag hävdar att man måste ta denna grupp i beaktande (vilket inte betyder att man håller med dem i allt).

    Som det ser ut nu är sammanhållningen i det svenska samhället hotad. Att tillåta böneutrop är fel väg att gå och kommer bara att leda till att den gruppen i samhället som motsätter sig den utveckling som sker i Sverige när det kommer till islam bara kommer att förstärkas.

    Allas åsikter måste tas i beaktande. Om de muslimska ledarnas önskan/krav att få ha böneutrop beaktas så måste också det svenska folkets åsikter beaktas. Jag tror att majoriteten av det svenska folket motsätter sig böneutrop. Tas inte allas åsikter i beaktande befarar jag att sammanhållningen i samhället är hotad. I ett samhälle måste man kunna kompromissa och hitta en lösning som tillfredsställer majoriteten. Därför kan inte muslimska ledare förvänta sig att kunna få ha t.ex. böneutrop i Sverige.

  2. Läsare

    Nordic Dervish … jag önskar verkligen att man kunde få särskilt vissa politiker och journalister att läsa vad du har skrivit och ge en kommentar på det. Om det finns en enda i den värsta skocken som skulle komma med något med eftertanke istället för knärycket ”religionsfrihet i Sverige” hit och ”mänskliga rättigheter” dit. Eller en av de värre ”allas lika värde” synonymt med ”alltings lika värde” (som i att i praktiken skulle vår historia och traditioner vara mindre viktiga än de som vandrat hit de senaste decennierna)
    .
    Många kallar det som händer för kort och gott islamisering. Det kanske är det bästa ordet, jag vet inte, men tror jag absolut på att i fattigare miljöer har fundamentalism/radikalism och/eller brottslighet, social oro, en tendens att öka. Det finns gott om exempel ute i världen och historien. Här är det väl bitarna social oro och brottslighet som varit mest märkbar på senare tid men just bara en typ av religiositet är på frammarsch och jag tror inte alls den kommer att innebära en positiv utveckling för Sveriges del. Vi talar inte precis om något som liknar det Martin Luther sparkade igång och kan ses som det som fick delar av Europa att slippa tyngden av dåtidens katolska dogmer.

    De som inte lär sig av historien är dömda att upprepa den.

    Vilket iofs det finns en drivande bunt av i samhället som säger samma sak, Jag blir inte riktigt klok på vilken del av historien de pekar på ska minnas för att inte återupprepas. Nazismens dagar verkar det som. Kristallnacht …. Mmmm, men det finns väl minst två eller tre åsikter om vilka de brännande nazisterna motsvaras av idag och/eller kommer att motsvaras av i morgon..

  3. Inga kommentarer?? Nåväl, väl talat.

  4. Yossarian

    Här är den senaste forskningen om svenskarnas syn på islam…
    http://www.som.gu.se/digitalAssets/1377/1377700_545-556-weibull-v–rldsreligioner.pdf

  5. Jag älskar dig Nima! Så sansat, realistiskt och insiktsfullt. Det bästa är att det blir kortslutning i skallen på sk ”pk” när du med din bakgrund ifrågasätter normen med många av dina texter. :)

  6. Pingback: Hälsning från Nima Dervish i kurdistan « Varg i Veum

  7. Pingback: Ta seden dit du kommer « Petterssons gör skillnad

  8. Robert Stöm

    Du är en av de klokaste i detta land enligt mig!

  9. tannhauser3

    Fel i sak, min vän !
    Sverige har inte alls varit kristet sedan ”tusen år tillbaka”. Möjligen inleddes kristnandet ungefär då, trots alla lögner om Ansgar – men vår siste Hedniske Kung, Blotsven, levde på 1080-talet, och hedniska partier fanns ända tills slagen vid Gestrilen och Lena vid 1200-talets början. Kristendomen har högst funnits här i 800 år, om vi skall förhålla oss sakliga och korrekta, och det tycker jag nog att vi skall…

    Du frågar varför vi Asatrogna inte syns och hörs så mycket. Du undrar varför vi inte ringer i klockor, ropar från minaret eller dunkar på trummor, kanske ? Mon ami, mon frére – Vi är ingen frälsningslära, vi har inga frälsare, vi har inget behov av något sådant.

    Vi är också ett slags dervischer från norr, precis som du och vi är lika osynliga som vinden. Du ser inte Särimner, eller Särimners söner, men de ser dig ! Likt en Halal gris förblir vi en omöjlighet – som träden i skogen är vi många, och många ser inte heller skogen, för bara träd (som det gamla ordspråket säger)

    Men se, och skåda: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/granen-ar-5-700-ar-gammal_7545862.svd

    I jämtland finns en gran, vars jordstam är 5700 år gammal. En organism, som fortfarande utvecklas, frodas och växer. Ingen har vetat om dess existens, men den finns där ändå, och de nya stammarna, som skjutit upp från roten, lär vara mer än 300 år gamla.

    Just så är det med Asatron – och därför har vi inget behov av att ringa i klockor, eller göra reklam för oss själva.

    Och för övrigt – varför ropa i Fittja, där Moskén ligger vid Mälarens strand, intill ett naturreservat med eko över vattnet ? Varför tränga sig på människor med religion, ända in i deras kök, sovrum, vardagsrum – i namn av sk ”yttrandefrihet” ? Visst – jag är den förste att försvara yttrandefriheten, men det finns också något som heter elementär hänsyn, samhällsmoral och hyfs – som du nyss påpekade… och utropen, döljer ofta något annat…

    http://tannhauser3.wordpress.com/2012/09/30/man-vill-skrana-och-skrika-i-fittja-malarens-strander-drabbas-av-nedskrapning/

    • Sorry för missen!

      Jag undrade inte så mycket varför ni inte hörs, utan konstaterade att ni inte gör det.

      >Vi är ingen frälsningslära, vi har inga frälsare, vi har inget behov av något sådant.

      Jag vet! :) (Och det är därför jag gillar er tro.) Föreslog 2011 till SR att producera ett inslag på 30 min om asatro. De sa nej. Jag och min kollega gjorde intervjuerna ändå (och träffade mkt fina och imponerande människor).

      Gällande granen, fantastiskt! Var i Sequoia National Park i Kalifornien för några år sedan. Blir man inte ödmjuk inför tusenåriga levande varelser så är det något fel på en.

      PS. På tal om missionerande och frälsningslära. Efter allt kristet dörrknackande och ”Jesus älskar dig” och islamisk tvång och indignation så är det just de ”softa” religionerna (som inte är ”in your face”) som tilltalar mig och väcker intresse: Bahai, zoroastrianism, asatro, buddhism, taoism…

      • tannhauser3

        Nå – kanske kommer det fler tillfällen – vi hörs ! (och stor tack för en mycket intressant blogg)
        - Erik M

      • Lizette

        Har tappat räkningen på hur många gånger Jehovas vittnen knackat på min dörr för att försöka ”frälsa” mig, Mormonerna har också försökt och Scientologerna men ingen av de har krävt böneutrop från en Minaret (antagligen för att de inte har ngn.)

        Jag vill inte ha böneutrop vare sig i Fittja eller ngn annanstans och det beror inte på att jag är hatisk/rasistisk mot muslimer utan för att jag enligt Sveriges religionslag ska vara skyddad mot religion, vill jag inte bli indoktrinerad av diverse religioner så ska jag slippa det.

        • Ibrahim

          Lizette:
          Fast religionsfrihet innebär att man har rätt att inte bli tvingad till att utöva en religion, inte att man i alla lägen kan slippa bevittna andra utöva eller visa sin religion.

          Jag har rätt att inte anamma judendom, men jag kan inte kräva att få slippa se människor i kippa på stan.

        • Gunnar

          Penn Jillette beskriver sig själv som en hardcore-ateist. Det här är hans syn på proselytism:

  10. Majsan

    Merit Wagers totalsågning av Ullenhags rosa drömmar och floskelbatteri i förrgår och Nimas artikel idag. Det är inte ofta jag läser om texter flera gånger. Tack för att alla ni finns som om med sakliga och precisa ord (inte en floskel i sikte) kan beskriva min egen oro och funderingar mycket bättre än vad jag själv kan uttrycka dem.

  11. Pingback: Kloka ord 1. « Malte on the Roxxx

  12. Louisa

    Folkomröstning angående böneutrop, tack !

  13. etnisk svensk

    Svenska medborgare MÅSTE få mer att säga till om, eftersom det visar sig mer och mer, att nuvarande regering inte klarar av att styra Sveriges land.

  14. Klick

    Riktigt populistiskt, nästan SD klass. Sätter du gränsen för vid böneutrop eftersom du tycker det är lagom, men om man ska sätta upp lagar efter vad folk tycke istället för att följa demokratin då blir det mer och mer lik Saudiarabien eller Iran. Det viktiga är att man inte tillåter Saudier eller andra odemokratiska länder finansiera moskéer här. Och att imamutbildningen sker också här. Det löser de flesta problemen.

    • Hmm

      Att säga att någon låter som SD eller att man är islamofob ingår i en mycket framgångsrik kampanj som borde heta ”täppa till truten” TTT. För det finns inget så framgångsrikt som TTT i denna fråga som gör folk rädda för att uttala sig. Ingen vill bli illa omtyckt eller ses som rasist och håller därför tyst.

      Jag börja nu se argument som att det är islamofobi och liknade som floskler i brist på bättre argument. Skulle vilja se dig ta fram dem om Nimas inlägg hade handlat om satanism eller scientoligi.

  15. Fredrik

    ”Kolla på religionsdebatterna i Sverige sedan 2005. Hur många har handlat om just islam? Hur ofta har de andra religionerna känt sig åsidosatta och haft krav?”

    Det är kanske för att de inte ställer några krav som de inte känner sig åsidosatta.

    För egen del, som etnisk infödd svensk (sådana som inte finns) är jag nog mer negativ till kristendomen än vad du är. Men jag måste erkänna att jag gillar kyrkor som byggnader. När det gäller minaretutrop så tror jag det är bäst att mota Olle i grind.

    En annan grej angående ”du gör som du vill i ditt eget land” a propos hijab i MÖ: det gäller ju inte kvinnorna. Eller gör det det?

    Du har inte funderat på att videoblogga á la Ramzpaul? http://www.ramzpaul.com (frågan ställd oaktat eventuella åsiktsskillnader er emellan)

    • >För egen del, som etnisk infödd svensk (sådana som inte finns) är jag nog mer negativ till kristendomen än vad du är. Men jag måste erkänna att jag gillar kyrkor som byggnader.

      Som icke-etnisk svensk är jag nog mer negativ till kristendom än vad du tror, men Bachs ”Kommst Du Nun, Jesu, Vom Himmel Herunter” på orgel i en vacker kyrka är alltid fantastiskt.

      >En annan grej angående “du gör som du vill i ditt eget land” a propos hijab i MÖ: det gäller ju inte kvinnorna. Eller gör det det?

      Osäker på vad du menar.

  16. Björn

    Vill dem ha böneutrop i Fittja, let them. Dock tycker jag inte att det är helt jämförbart med klockringning, dels av dem kulturella skäl Nima anger, men också för att en ringning är ganska anonym, medan ett BÖNEUTROP ganska tydligt visar vad det handlar om. ”Dingdong” kontra ”Guuuuuuud!”, lite skillnad eller?

    Sen tycker jag inte religionsfrihet som i frihet FRÅN religion betyder att man slipper dess existens helt och hållet. Jag har svårt för många ideologier men möts av dem dagligen i det offentliga, och får helt enkelt acceptera det. Ergo, folk ska få bära kippa, hijab, krucifix, turban, torshammare och vad som, så länge de inte påtvingar mig sina ideal.

    Peace

  17. Siamak

    Man ger en minoritet fingret å de tar hela handen … Sverige håller på att islamiseras …. hjälp! Mannen, vi muslimer e här, vi e svenskar, vi vill ta del av samma frihet som alla andra grupper. Get over yourself.

    • Anonym 13579

      Ni är knappast svenskar, iaf inte i andra svenskars ögon. Att politikerna och andra liknande figurer kallar er svenskar ändrar inte på det. Peter Wolodarski skrev en söndagskrönika i DN för ett par veckor sedan som visade att 50% av den svenska befolkningen anser att man måste ha bott i Sverige i fem generationer för att anses vara svensk.

      Och då det knappt fanns några muslimer här för fem generationer sedan så är det enda sättet att vara svensk och muslim att man konverterat. Men frågar du mig så är man aldrig riktig svensk om man samtidigt är muslim, även om man är konvertit.

  18. Beck

    Är det kanske inte dags att fråga folket i t.ex. Fittja vad de vill. Jag menar alla som har flytt från andra länder är ju inte starkt troende muslimer. Det finns säkert t.ex. en hel del Iranier som flytt för att slippa religiös påverkan på deras liv. Med den rådande bostadssituationen i Sthlm flyttar man inte hur enkelt som helst. Kanske är det inte så kul för dem att höra Alah Agbar från ett torn dagligen. Tycker inte det är en lätt fråga och är osäker på vad som är rätt, dock kanske borde man lyssna på de som levt i samhällen som är starkt påverkade av islam ända in i lagstiftningen. Det saknas ett perspektiv i debatten, man tar för givet att alla som kommer från muslimska länder är troende, många har ju faktiskt tvingats fly just för att de varit ateister eller kämpat emot islamsk lagstiftning.

    • Lizette

      Har ett par väldigt nära vänner som tvingades flytta från Vårby Gård där de bott i många år, anledningen var att det helt plötsligt började dyka upp människor på skolgården som frågade ut barnen om deras föräldrar gick i moskén, de knackade också dörr för att få en förklaring till varför de inte gjorde det och vid ett tillfälle så var jag faktiskt där så jag kan bekräfta att det tyvärr förekommer.

      Varför ska människor som inte bryr sig ett dugg om religion helt plötsligt känna sig närmast hotade av andra människor som tycker att det ska vara självklart att de ska ”ingå i den religiösa gemenskapen” bara för att de kommer från ett muslimskt land?

  19. Pelle

    Hej! Mycket kloka tankar som vanligt från Nima, mina 2 cent helt kort. Varför inte skapa en app till mobilen, det är ju något som var man/kvinna äger idag. Där blir man alltid nådd t.o.m 5 ggr om dagen.
    Peace…

  20. Sepideh

    Riktigt bra skrivet!

  21. Enik

    Trevlig läsning, helt klart. Personligen är jag ateist, så jag är av åsikten att vi kan ta bort alla former av kyrkklockor osv. Dock ser jag gärna att kyrkorna bevaras för det historiska värdet (min hembygd har en kyrka från 1100-talet, rätt fräsigt). Det enda jag inte håller med om är att man kan likställa minaretutrop med kyrkklockor då kyrkklockor inte har ett laddat budskap (dock förstår jag ju att de är ganska lättassocierade med den kristna tron).

    Men:
    Ett stort problem jag ser i hela den här debatten är att personerna som skriker högst på sidan som är mot minaretutrop är personer som varken kan, vill eller är särskilt intresserade av att varken formulera sig väl eller att tänka något vidare.
    Det krävs personer som du som gör sin röst hörd, så att motståndarsidan inte framstår som enbart den vanliga SD-slummen och NSF-packet, utan helt enkelt vanliga jäkla människor som inte tycker att det där med religion är så rockigt.

    Som jag sagt från början till mina vänner, detta handlar inte om invandring utan om religionsfrihet.
    Att Sverige 2012 går mot ett samhälle som är mer och mer influerat och styrt av religion, det oroar mig.

    Fortsätt sprida ditt ord!

    • Anonym 3456

      Förhoppningsvis kan SD förhindra fortsatt islamisering efter 2014. 11,2% idag i United Minds och det är fortfarande nästan två år kvar till valet. Jag tror att jag får öka på min prognos till mellan 15 och 20% för SD 2014. Och då får S gå ihop med M i en storkoalition för att islamiseringen skall kunna fortsätta enligt plan.

  22. wot

    Sorry, vi kan inte stoppa böneutropen utan att trampa på våra egna rättigheter och friheter. Kyrkklockor kallar de troende till bön, så ock böneutrop. Båda uttrycken är symboliska. Vi kommer att få stå ut med detta. När man släpper in flera hundratusen muslimer är en islamisering av samhället given. Vi har ingen anledning att tro att lågutbildade människor från traditionstyngda samhällen skulle omvandlas till sekulära, frihetliga, liberala demokrater så fort de passerar gränsen. Det är bara vårt eget fel att vi på 30 år lyckats skapa en ny underklass, bidragsberoende och alienerad från majoritetssamhället på allehanda vis.

    • Anonym 3456

      ”Sorry, vi kan inte stoppa böneutropen utan att trampa på våra egna rättigheter och friheter. Kyrkklockor kallar de troende till bön, så ock böneutrop.”

      Det kan vi nog visst göra. Jag bor i Stockholms innerstad, bara ett par hundra meter från en kyrka, och den har inte ringt i sina klockor sedan jag flyttade hit för över tre år sedan. Jag har för mig att jag läste att de fick klagomål från grannar om störande ljud och att de därför beslutade att inte ringa i fortsättningen. Det borde vara något för moskéerna att ta efter, fast det kommer ju inte att hända, då det plötsligt skulle anses vara ”rasism”. Muslimer måste tydligen få göra allt precis som de vill för att inte bli ”kränkta” och för att vi inte skall vara ”rasister”.

      Men skrik på i era minareter muslimer, det driver bara fler och fler väljare till SD, och slutligen kanske vi kan ge alla konservativa kravställande muslimer permanent respass från Sverige. Inte genom utvisning, men genom att säga blankt nej till alla krav på anpassning, och helt enkelt visa att de inte är välkomna här.

      Människor med muslimsk bakgrund som flytt från muslimskt förtryck får däremot gärna stanna, enligt min mening.

  23. Ann-Katrin Roth

    Utomordentligt väl uttryckt, Nima. Kyrkklockorna har traditionellt haft andra än religiösa meddelanden. Tänk bara på hur de använts vid världskrigens slut eller vid eldsvådor på en tid när folk inte hade andra kvicka informationskällor. Det är en tradition som går långt tillbaka. Birka ska ha fått två klockor från klostret i Fulda, enligt http://www.alltombibeln.se

    Somliga stadshus och andra offentliga byggnader ringer också klockor vid olika tidpunkter, enligt samma källa.

    Tannhauser3 17:09, trevlig läsning! Ska läsa om den stora jämtgranen. Vore något för Dunderklumpen det!

  24. 1965

    Böneutropet är 10% religion och 90% en provokativ förmedling av Makt.

    ”Underkasta Er”

  25. Micke

    Haha! Mycket intressant inlägg i en viktig fråga. ”Först säger man…”:) Helt perfekt! Och sedan ”ledsen/förtryckt/kränkt/åsidosatt i samhället”. Det är så på pricken Sverige av idag. Bra analys!

  26. Dan

    Nedan en ytlig kommentar, som i bästa fall bara nuddar vi lite praktiska detaljer:
    Som uppvuxen utan kulturen från mellanöstern så har jag
    samma problem med att höra fågeldansen på högsta volym 5 gånger om dagen som böneutrop på arabiska i en tonskala som för mig låter falsk.
    Kyrklockor är stämda och är musikaliskt arrangerade, böneutrop?
    om utropen gjordes på svenska av en tränad sångare som kunde hålla en ton så kanske jag hade haft en annan syn på saken.

    i ärlighetens namn så skulle jag helst vilja att folk höll sina religioner privata och slutade att försöka sälja den till allt och alla

    • Anonym 3456

      Nja, hade kyrktornen haft en gaphals som skrek ut den kristna trosbekännelsen över hustaken så skulle jag nog vara nästan lika negativ som till de muslimska böneutropen. Klockringningar är något helt annat, precis som att jag har bott granne med buddister som ibland dunkat i en trumma eller pinglat med en handhållen klocka utan att jag har haft några problem med det.

  27. T.D.

    Jag hade en facebook-konversation där jag (enligt min egen mening) gjorde en ganska bra liknelse mellan böneutrop och glassbilen. Min poäng var att det är skillnad mellan en klocksignal och ett böneutrop. Gick till ungefär såhär:

    ”Ja, jag anser att det är skillnad på toner (vars betydelse är långtifrån självklar för alla) från en klocka och en människa som regelrätt gormar ut ett budskap. Ska se om jag kan banta ner det till ett enklare argument.

    Om jag hör glassbilen blir jag skitirriterad men inte lika irriterad som att en röst skulle skrika KÖP GLASS ! NU ÄR DET DAGS ATT KÖPA GLASS! DITT LIV ÄR MENINGSLÖST UTAN GLASS! KÖP GLASS!

    Om jag får direktreklam i brevlådan från t.ex. Kyrknytt så blir jag skitirriterad men om någon skulle öppna brevlådan och säga ”När Jesus visat sig för lärjungarna efter uppståndelsen tillbringade han fyrtio dagar med att undervisa dem. Sedan lämnade Jesus jorden.”
    eller
    ”Profeten Muhammad (Guds frid och välsignelse vara över honom) brukade betrakta, redan i sin ungdom, sitt folks dyrkan av stenar och andra föremål.”
    så skulle det gå över gränsen för mig.

    Toleransnivån ökar om budskapet inte är lika direkt. Alltså skulle jag (och säkert MÅNGA fler) stå ut om budskapet inte var SÅ JÄVLA RAKT PÅ SAK! Alltså gör jag en skillnad på direkt och indirekt reklam för gudomligheter. Alltså gör jag en skillnad på signaler och böneutrop.”

    My two cents.

  28. Pingback: Klockspel och böneutrop är inte frihet från religion : EN HÄRLIG KILLE™

  29. Anonym 3456

    Om det blir verklighet med muslimska böneutrop så får vi helt enkelt kontra med lite annat (o)ljud. I Jerusalem har de börjat kontra störande muslimska böneutrop genom stora takmonterade högtalare riktade mot minareten som spelar hårdrock på högsta volym. Det skulle vi kunna göra även här. Eller varför inte lite kristen orgelmusik?

    Ett annat sätt vore ju att helt enkelt tysta böneutropen med aktivt motljud. Om man spelar in ljud och fasförskjuter det en halv svängning innan man sänder ut det igen så kommer ljudvågorna att ta ut varandra och därmed tystas. Tekniken används redan för ljuddämpning i lite mer avancerade hörlurar. Det borde inte vara så svårt att bygga ett system i större skala för montering på t.ex. en lastbil eller en pickup. Sedan parkerar man den utanför moskén och sätter igång. Då skulle det vara bra kul att se imamens min när de spelar böneutropet på högsta volym men ändå inte hör mer än en viskning.

    • Lizette

      Apropå, minaret är inget måste men det kan ju vara bra två-fem år efter men då behövs definitivt inga böneutrop, eller?

      Jag kommer aldrig acceptera böneutrop i Sverige, jag kan stå ut med det när jag åker till Jerusalem eftersom där har den religionen alltid funnits men här? No way!

  30. Pingback: Bright | Nordic Dervish

  31. EvaLis

    Mycket intressanta synpunkter. Jag har också funderat en del på det där med varför andra religiösa minoriteter inte ställer liknande krav.

  32. Jke

    Ojojojojoj nu blir inte journalisterna på södermalm glada. Rasism! Kränkt! SD! Näthat!

  33. Folk får gärna vara troende, men så fort någon använder sig av den som en ursäkt för att behandla andra människor illa ser jag rött-
    Tycker det t ex är helt sjukt att Sverige tillåter könstympning (omskärelse) bara för att två religioner kräver att de ska få skära i småpojkars könsorgan.
    Lika när folk häver ur sig homofobiska eller kvinnofientliga floskler för att i nästa stund gömma sig bakom sin religion och skylla på att den säger så och att kräver respekt för sin tro.

    En kompis som är homosexuell skrev på sin blogg att han inte gillar Islam för att det är en homofobisk religion, för det fick han motta en massa mordhot (plus anklagelser om att stödja islamfobi)
    Jag ser ingen anledning till varför jag ska visa respekt och tolerans för en människas religion om denna människa använder sig av denna för att kränka hbtq-personer (en grupp som jag själv tillhör.).

Kommentera

