Avenir & Rockskallen

Har en text publicerad i dagens UNT. Skickade in den 4 februari men det tog ett tag innan den slutligen publicerades idag (pga sjuk redaktör eller nåt sånt). Så vitt jag vet är det bara Sakine Madon som har brytt sig om att uppmärksamma händelsen.

Det hela handlar om detta, detta, detta och detta.

Btw, rubriken är inte satt av mig. Den formuleringen funkar i brödtext, men som rubrik kändes den rätt överdramatisk. (Å andra sidan kan jag inte komma på en bättre rubrik själv.) :)

Jag är inte ett fan av Avenir och hade knappt hört talas om dem innan detta.(Det enda Avenir jag kände till var fonten med samma namn från mitt gamla liv som formgivare), men bara för att arrangörerna är så korkade så har ni lite reklam för bandet. :) (Tillägg: Därmed inte sagt att jag inte kan bli ett fan, jag har bara inte hunnit lyssna på deras låtar.)

PS. Mer om kontroversiell musik.

35 kommentarer

Under Kultur, Media, Metal, Musik, Personligt, Sverige/Inrikes

35 svar till “Avenir & Rockskallen

  1. apan

    Tack Nima.
    Det är synnerligen chockerande / fascinerande att se denna berrörelseskräck som SD skapar bland människor som åberopar demokratisk frihet åt alla. OT: Jag skulle även gärna höra din åsikt om den rasism som existerar bland minoritetsgrupper i sverige. Närmast för dig (och för mig då jag lever med en tjej från Iran) skulle vara den syn på kurder som finns bland Iranier. Jag har hört uttalanden som får mig att tappa hakan minst sagt. Jag tror du vet vad jag menar.

    /apan

    • Personligen har jag nästan inte hört dåliga saker om kurder alls, men däremot om andra grupper. Det där ämnet är något jag velat skriva om länge men aldrig fått tummen ur. Det kommer nån gång snart förhoppningsvis.

  2. Johan

    Jag tycker det är otroligt synd att vissa människor helt enkelt inte kan se förbi vissa musikers och andra konstnärers uttalade eller subtila politiska åskådningar och bara njuta av konsten de har skapat. Om jag inte hade denna förmåga att se förbi politiska åskådningar bland musiker, varesig uttalade eller subtila, så hade jag aldrig kunnat lyssna på vissa band som jag tycker är jävligt bra som t.ex. Nokturnal Mortum, Kroda och Branikald

    Men tja, det är väl deras förlust och inte något som håller mig sömnlös om nätterna

  3. Den enda relevansen som vokalistens politiska uppfattning skulle ha haft vore om bandet ytterst tydligt förespråkade att alla icke-europeiska invandrare sparkades ut, agiterade tydligt och klart på sina konserter/spelningar för jimmie åkessons gäng och dylikt. Nu verkar arrangören pissat på sig efter att någon verkar ha förmedlat ett jvla rykte!
    Jag skulle kunna haft mer förståelse om typ lokala AFA:n gjort en massa utfästelser om motdemos osv. även om jag fortfarande inte gillat deras beslut.

    Det enda som hänt, förutom att Avenir inte fått va med och spela på rocksskallen, är att Rocksskallens arrangörer skämt ur sig. Riktigt jävla skrämmande att sådant här får hända i Sverige 2012!

  4. south

    Fan vad bra du skriver Nima, fortsätt så.
    På tal om kurder Apan. Där jag bor ligger två pizzerior ägda av kurder bredvid varandra. Jag brukar handla i den ena och frågade vid ett tillfälle om de kände ägarna intill. Nej svarade ägaren, de är turkiska kurder och vi är irakiska. Vi går inte ihop med turkiska kurder.
    Fungerar det så, och hur skulle kurdernas enade land se ut om de inte ens går ihop inbördes kan man undra.

  5. Bra artikel. Men jag tycker mig se en liten företeelse som jag själv finner diskutabel i meningen: ”Jag ogillar SD, men detta handlar inte om vad jag eller du gillar, utan principer som måste råda i ett fritt samhälle”.
    -
    Jag ska erkänna att varje gång jag själv diskuterar ämnet SD inleder jag nästan per reflex med: ”Jag tycker personligen illa om partiet” (och därefter: men blablabla om icke-demokrati och åsiktsförtryck). Lite på samma sätt som många som kritiserar islams urkunder inleder (i teknisk mening omotiverat) med att de ogillar kristendomen och judendomen lika mycket. Det känns på något sätt bra (tycker jag själv) att redovisa att man inte bara är neutral, utan dessutom en good guy men med smak för rättvisa.
    -
    Det är klart att detta klargörande kan ha en retorisk effekt, man blir mer trovärdig som neutral. Men finns i detta inte också en liten vag tendens till att rätta sig i smygdiktaturens led? Hur skulle det se ut om man skippade den inledande personliga åsiktsredogörelsen, men var fortsatt lika neutral i tonen ändå? Exempelvis: ”Detta handlar inte om vad jag eller du gillar, utan principer som måste råda i ett fritt samhälle”. Jag säger det inte argumenterande, utan snarare än smula frågande.

    • Visst är det så. Och det irriterar mig som fan. Men jag kände att jag inte orkar inte med nåt gnäll à la ”Du hjälper till att göra SD legitim bla bla”, därav övertydligheten som egentligen inte borde behövas.

  6. Å andra sidan är det varje privat konsertarrangörs rätt att vara korkad. Visst?

  7. MX

    Bra skrivet som vanligt från Nima. Sakine Madons text i Expressen var också bra. Tyvärr har det varit tyst i övrigt i media och detta är ganska typiskt. Det verkar nästan bara finnas två typer av debattörer i dessa känsliga frågor om invandring/integration/mångkultur. Dels de som själva är invandrare från (främst) Mellanöstern (Nima, Sakine, Sara Mohammad, Bahareh Andersson med flera) som ingen vågar kalla rasister eftersom de ju då själva säger något negativt om en invandrare och därmed enligt rådande PK-logik själva klassas som rasister. Skruvat, jag vet. :)

    Sen finns de vi kan kan kalla SD-sympatisörerna som tar upp känsliga frågor men inte bryr sig ifall någon kallar dem rasist, eftersom de blivit kallade det 100-tals gånger tidigare.

    Det finns även en gråzon med folk som Merit Wager, Gunnar Sandelin, Ingrid Carlqvist, ”Axess-folket” med flera som är kritiska mot mångkultur och invandring men inte kan placeras i SD-facket. I övrigt råder konsensus i media och bland 7 av 8 riksdagspartier om att allt med mångkultur är gott och bra och allt som kommer från SD är ont och dåligt. Den som vågar yppa den minsta kritik mot den fina mångkulturen buntas inte sällan ihop med båda nazister och Brevik (som blivit lite av den nya Hitler i retoriska guilt-by-association-sammanhang). Jag tycker det är en väldigt farlig och svartvit hållning. Som Merit Wager brukar säga: ”Det är inte svart eller vitt – det är svart OCH vitt”.

    För att återgå till UNT-artikeln:

    ”Nu påstår arrangören att beslutet berodde på en hotbild mot bandet vilket de saknade resurser för att hantera.”

    Polisen dementerade t.o.m att det skulle finnas en hotbild mot bandet, så där rök det argumentet. Det är ju ganska uppenbart att det är en dålig efterhandskonstruktion ifrån arrangörernas sida.

    • >”Det finns även en gråzon med folk som Merit Wager, Gunnar Sandelin, Ingrid Carlqvist, “Axess-folket” med flera som är kritiska mot mångkultur och invandring men inte kan placeras i SD-facket.”

      Många ”gråzon-människor” är inte emot invandring i sig utan kritiserar HUR det har skett/sker, dvs dålig integrationspolitik. Många tolkar felaktigt detta som främlingsfientlighet. Jag har träffat människor som har utbrustit ”Merit? Är inte hon främlingsfientlig och rasist?” Då är det bra att *känna* Merit och kunna slå hål på felaktiga antaganden.

  8. Mats

    Vill bara tacka dig för att du skriver som du gör. De flesta svenskar är politiskt korrekta för att de är rädda för vad andra ska tycka, och mindre för att de är änglar

  9. Vad är nytt under solen?
    I många år bannlystes Unleashed från såväl hårdrocksblaskor som spelningar. När Oi-bandet Agent Bulldogg ställde upp i en intervju för fanzinet Terrorpop för att rentvå sig rev Birdnest ut de sidorna innan de sålde numret (till fullpris såklart), för att inte tala om moralpaniken runt så kallad vikingarock på 90-talet.
    Det är ju ändå Sverige vi talar om, landet där vi ska tycka likadant och avvikande element ska frysas ut, smutskastas och stämplas. Där ingen normal funtad människa bör se på våldsfilm eller knarkrejva, och där man bör ha en jävligt bra förklaring om man vill spela nationalsången på sweden rock!

    • Unleashed? Vad fan gjorde de?

      • De ställde upp på en intervju i en nazitidning, något som Hedlund kommenterar här bland annat:
        http://www.blodelddod.se/blog/?p=530

        • Men Jesus och Runar, det avgörande är väl VAD de sade i intervjun?!
          Om M.Omar skulle vilja intervjua mig till sin blogg och jag säger mina åsikter och han publicerar det, skulle det göra mig till islamist/antisemit?
          (Sen förstår jag att man inte vill ha med vissa aktörer att göra överhuvudtaget, men det beror på ens egen nivå av tålamod.)

          • Det är jävligt strongt av Unleashed iallafall att de härdat ut allt skitsnack och nu är ”förlåtna” igen för något de aldrig stått för.
            Noam Chomsky (själv jude) har ju kallats antisemit bra länge på grund av att han hävdade nån förintelseförnekares yttrandefrihet eller liknande.
            En intervju med Omar hade kanske varit nästan lika illa.

            • ”Courage today, victory tomorrow…”
              Eller ”Wir kapitulieren niemals”. ;)

              Sen måste jag iofs klämma in en liten parantes om ”själv jude”-argumentet. Det är ingalunda garanti för immunitet mot antisemitiska idéer. Nu syftar jag inte på Noam, utan på rabbiner som deltar i Ahmadinejads förintelseförnekar-konferenser.

            • Touché, det är självklart så. Fånigt av mig att använda mig av ”själv jude”-argumentet, borde lyft fram hans ständiga ställningstagande mot förtryck och rasism som absurd motsägelse till antisemitstämplen.

              Men är detta verkligen sant – rabbiner på förintelsekonferens?
              Än är inte den siste idioten född tydligen…

              Tack för alla läsvärda artiklar för övrigt, din röst behövs i ankdammen.

    • Jag menar, de kör viking-metal och har vikingasymboler, men det är ju ingenting.

      • 1965

        En av mina närmsta vänners son kom till skolan med en t-shirt med svenska flaggan på, då han skulle vidare efter skolan för att se en hockeymatch mellan Sverige och Ryssland för något år sedan.
        Han gick då i 8:an)

        En lärare sa till att ”Det där måste du ta av!” Det kunde ju reta upp en del elever.

        Pappan sa att den grabben nu har börjat ställa frågor om SD mm. då han undrar över lärarnas reaktion samtidigt som ingen säger nåt om andra ungar som går omkring med ex. turkiska flaggor på sina tröjor..

  10. gotiskaklubben

    Nimas och Sakines artiklar är naturligtvis bra. Men jag tror de saknar betydelse. Sverige är på väg till vägs ende sedan länge som ett run away train. Monstret har redan vaknat och kör sitt eget race.

    Skulle en äkta svensk skrivit artikeln i UNT eller i Expressen, och om den mot alla odds skulle publiceras, skulle den personen förlora allt från jobb till social status. Intoleransen är urgammal i Sverige.

    SD kommer att hålla sig runt 4-8 procent, sedan när det tar fart i Europa kommer det komma mer militanta partier.

  11. Karl-Achmed

    Fast nu är det hela troligen bara en pr-kupp för själva bandet. De var ju aldrig ens bokade utan hade bara fått en förfrågan.

    Källa med intressant info om det hela.
    https://www.flashback.org/t1780752p4

    • Och du tror att jag inte redan har sett artikeln som Flashback länkar till? :)
      Jag skaffade bra koll på kommunikationen mellan bandet och arrangören innan beslutet.

    • Och fundera en sekund över ditt resonemang om pr-kupp: Vilket band skulle göra en kupp för att framställa sig som ett band som inte bara är ev. främlingsfientligt men även nekas gig, portas och anses (i bästa fall) vara en säkerhetsrisk? Inte ett bra karriärsteg direkt! Det finns många och långt bättre sätt att pr-kuppa och etablera sig som ”farlig”.
      Och varför kuppa sig till en image associerat med SD för att därefter vägra vare sig bekräfta eller dementera partiaktivitet? Det hade varit vettigare att inte kuppa fram en SD-koppling ELLER go all in och säga att man är stolt SD:are och åtminstone vinna 5,7% av befolkningens gunst.

      • Karl-Achmed

        Intressant synpunkt om vad de skulle tjäna på det. Visserligen har dom ju redan blivit hyfsat välkända och om det nu skulle vara en pr-kupp så har dom ju troligtvis lyckats. Sen om de tänkte så långt om hur det skulle påverka bandets ”image” är ju en helt annan femma.

        Sen finns det ju garanterat band som har en provocerande image och utan tvekan skulle dra till sig uppmärksamhet genom att leka ”rassar/farliga/kriminella/osv. Visserligen så var det väl större på 90-talet med dräggpunkare som GG Allin i spetsen men det finns ju fortfarande fåtal som håller på det sättet nu 2012 dock kan jag bara komma på band inom Black metal scenen.

        Sen om det är en pr-kupp eller inte vet ju inte jag men jag personligen tycker ju att det lutar åt det hållet baserat på vad man kan läsa om det på diverse sidor.

  12. Elisabet Almgren

    UNT:s kommentarsfunktion under din debattartikel verkar inte fungera. Undrar varför ….

    • Fortfarande mest lästa texten på UNTKultur (tredje dagen efter publicering) men EN kommentar som kom sön.natt. :)
      Iofs, det verkar som att man måste registrera ett konto och många kanske inte pallar göra det.

  13. Elisabet Almgren

    Bra skrivet, förresten! Hårdrock är rock och inget ”cockroach rally”, som någon skrev.

  14. Sol

    Det är illa ställt. Kalla det politisk korrekthet, kalla det feghet, kalla det oro. Eftersom ”alla” läser i tidningar och på nätet, ser på tv, hör i radio, hur fruktansvärda sverigedemokrater är, vilka vidriga rasister som vill ”kasta ut” alla med mörkt hår osv, Så ligger ribban nedgrävd under marken, för vad man kan säga i ämnet invandring. Minsta lilla misstanke om att du tycker att kanske tar vi emot för många, kostar det möjligen lite för mycket därför att de har svårt att komma in på arbetsmarknaden – vad som helst – blir du förknippad med en sverigedemokratisk åsikt är din karriär över. ÄVEN om de du pratar med, håller med. Egentligen.

    ”Ja, jo, vi vet ju hur det är, men du vet. Det där kan vi inte säga.”

    Vad är det då man känner att man inte kan säga? Har sverigedemokraterna fått monopol på åsiker om invandring? Varför har övriga politiska partier i så fall gett dem det? En gissning: För att det är bekvämt. Man behöver inte ha ett enda argument. Det enda man behöver säga är: Jaha ja, så du är sverigedemokrat du..? Och då är det över.

    Jag tycker att man borde se över invandringpolitiken, jag blir dödstrött på att man inte ens kan ifrågasätta den utan att få diverse epitet kastade i ansiktet. Det betyder inte att jag håller med sverigedemokraterna i andra frågor. Definitivt inte vad gäller HBTQ-frågor eller aborter. No way. Kommer jag att rösta på dem? Nej. Jag röstar inte på ett parti där jag bara håller med om en enda fråga. Jag tror inte heller de har kompetens nog att sköta rikets finanser. Men. I invandringsfrågan håller jag med dem. Om jag skulle säga det på mitt jobb så vet jag vad som skulle hända. Detta alltså TROTS att jag vet att flera andra också tycker vi tar emot för många invandrare som inte har flyktingskäl.

    Media har bankat in i skallen på svenskarna att du får inte ha en kritisk åsikt i den här frågan för då är du rasist. Ond. Hemsk. Empatibefriad. Det enda just jag tycker är att man borde sköta det hela mer professionellt, ha bättre kontroll osv. Det finns krigsförbrytare i Sverige som har kommit hit under falsk identitiet. Vem tycker att det är bra?? Men eftersom man gett sverigedemokraterna monopol vad gäller allt som handlar om invandring går inte ens det att diskutera!

  15. Tack för inlägget, det är viktigt att värna om yttrandefriheten i dessa tider.

Kommentera

