…tryggt i den mörka död

På tal om förra inlägget: Jag lyssnade inte på vad kören sjöng (hade bländartal och slutartider i huvudet), men när jag efteråt kollade på fotot på ett av de uppslagna sångböckerna insåg jag hur fantastiskt fin texten var. Psalmen är ”Snabbt jagar stormen våra år” med text av ingen mindre än Erik Axel Karlfeldt:

© Nima Dervish 2012

Detta bildspel kräver JavaScript.

1.
Snabbt jagar stormen våra år,

som skyar över hav.
Knappt tändes, år, din blida vår,
så bleknar glansen av.
Din sommarblomstring är sin kos,
hav tack för vad du gav,
om ock du endast gav en ros
att lägga på en grav.

När jag googlade psalmen hittade jag resten av texten:

 2.
[…]

3.
Giv psaltare och lyra,
då mödan görs oss lång.
Betag oss ej den dyra,
den ljuva lust till sång.
Låt klinga våra dagar
som vind i gröna hagar,
som hav i böljegång.
4.
Giv oss en härd att njuta vid
av vårt beskärda bröd.
Giv oss ett bröst att luta vid,
när glädjen vänds i nöd.
Giv oss en tro att sluta vid,
tryggt i den mörka död. 

4 kommentarer

Under Hedersförtryck, Kultur, Musik, Personligt, Poesi, Sverige/Inrikes

4 svar till “…tryggt i den mörka död

  1. Under din beskrivning för din blogg så skriver du ju:” Jag är unik – precis som alla andra” och någonstans får jag nog lov att säga Nima, att du upphör aldrig att förvåna. :) Jag tror aldrig du haft en svensk psalm såhär i din blogg med text och allting. Kändes bara lite oväntat på något vis, men roligt och positivt med något helt annorlunda från vad du brukar skriva om och förmedla dig. :)

    • Jag måste varit trött när jag kommenterade innan, såg nu att detta hörde samman med inlägget under som jag missade och förstår nu bättre varför du la upp en psalm vilket jag först tänkte:”Hmm, det här var ju udda…” :)
      Vill bara lägga till att din text i andra inlägget här var så fin. Du har ett sätt att förhålla dig till saker och ting som inte alla har, då de mest tänker på sig själva och skövlar över saker och ting, hastar fram etc. Du ser det stora i det lilla. Detaljerna. Bara en sådan sak som Patrik (pojkvännen) och att du reflekterade över det och ägnade honom en tanke. Det är fint.

  2. Jakob & Tyra

    Väldigt fina bilder och en fin text Nima.

Kommentera

