Hur sjutton tänker KD?

Hittade detta på Gurgins blogg:

Magnus Jacobsson försöker sig på SD-bashing (årets trend för Sveriges politiker), men snubblar, landar på näsan och blottar sina egna fördomar om invandrare istället. I ett försök att visa på invandringens fördelar tar han till det klassiska pizza & kebab-argumentet, detta överanvända argument som jag avskyr så mycket.

Om jag fick en krona varje gång någon välmenande svensk utbrast ”Men kebab och pizza då?” hade jag ägt mitt eget jävla kebab-imperium! Jag kan stå ut när tonåringar med Che Guevara-tisha säger sånt, men en riksdagskandidat har jag aningens högre förväntningar på. Kom igen, om kebab är bästa argumentet för invandring så tycker jag att ni lika gärna kan stänga landets gränser.

”Hur sjutton tänker SD?” frågar Jacobsson. Hur sjutton tänker KD undrar jag. Bakar alla invandrare pizzor? Är det det enda vi kan vara bra på? Och vilken syn har Jacobsson på etniska svenskar? Kan inte blonda svenskar efter alla dessa år baka pizza på egen hand utan är beroende av färgstarka invandrare med rytmen i blodet?

Och nu efter att folk har lackat ur förklarar han att det handlar om ”humor”, ”ironi” och ”glimten i ögat”. But of course. ;)

I ärlighetens namn ska det sägas att detta är ena affischen utav tre, men den blir inte speciellt mycket bättre för det.

24 kommentarer

Under Integration, Media, Sverige/Inrikes

24 svar till “Hur sjutton tänker KD?

  1. Ardumanish

    Vem skall baka våra pizzor!
    Geesh, Killen kan inte ha många strängar på sin lyra.

  2. Som vanligt ( säger jag och suckar) är det väl det här välmenta, men otroligt korkade som kommer fram igen. Jag säger bara ”Kriget i Libanon och skinkmackor” så behöver vi inte gå in mer på det, för du förstår nog vad jag menar. ;) Någon som ännu en gång tänkt att de skulle vara lite käcka och göra gott och istället blir nedlåtande mot dem de skulle ”lyfta upp” i värmen och gemenskapen. Långt ifrån alla invandrare är ju pizzabagare och det förminskar både dem som är det och alla andra, som: ”Det här är det enda ni kan och duger till.” Tur att valet är över i morgon så vi slipper se mer sådan här skit på ett tag. Han säger på slutet att det var menat att vara roligt. Klassisk kommentar när insikten kom försent och det redan pröjsats för de fula affischerna… :)

  3. Platon

    Dem enda som kan baka goda pizzor är italienare. Och en och annan grek… :)

    • Ardumanish

      ”Dem enda som kan baka goda pizzor är italienare”
      Kan det beropå att pizza (Pizza italienska för tårta) är från Italien.

    • Henrik

      Och sen har väl inte ens pizza med invandring att göra längre. Jag menar även om vi stänger gränserna finns ju de som bakar pizzorna i vårt land kvar. Och många av dem är ju födda här. Jag menar, vi behöver väl för tusan inte hämta pizzabagare från utlandet i framtiden. Det vore en väldig fördom det!

  4. Gurgin

    Så han är ironisk?
    Måste såga honom och skryta samtidigt.

    Jag får betalt för att skämta och jag är en bildad väljare.
    Ingenstans uppfattade jag ironin.
    De som inte missförstått honom är förmodligen hana kollegor och närmsta vänner.

    Frågan är om den här sortens skämt som en liten klick förstår sig på är bra att använda sig av i en folklig valrörelse.

  5. Andreas

    Snubben är helt otrolig, ytterligare en del av en empirisk tendens som säger mig att den primära orsaken till att man blir kristdemokrat är för att man helt enkelt är slut i huvudet.

    ”Vänner nu är nästa steg klart i min presidentvalskampanj. På hemsidan http://www.jacobsson2010.se kommer ni att kunna följa mina utspel. Tillsammans med er hoppas jag att valet 2010 skall bli ett fantastiskt val.”

    En imponerande ambition, må jag säga.

  6. Svenskars syn på invandrare är det största problemet vi har idag när det gäller invandring och den integrationspolitik som vi för.
    Hur många invandrare går seriöst runt och ser sig själva som utsatta krigsoffer som bara kan baka pizzor och städa toaletter? Ingen vad jag vet.

    Den snällism som råder i denna fråga är vedervärdig.

  7. Zalazar

    En sak till: Vadå baka hans pizza? De är inte din tills du betalat för den!

  8. 1965

    Klockrent Nima.

    Det finns få saker som är så irriterande i invandrardebatten som ”piazza/kebab/fotbollslandslaget”-argumenten.

    Ställ samma krav och ge samma rättigheter till invandrare som till gammelsvenskar.

    Enklare än så blir det inte.

  9. Johan

    Lite roligt hur personer som Magnus Jacobsson inte verkar kunna se skillnader mellan pizza & kebab (som jag älskar, f.ö.) och en ondskefull, totalitär och pseudo-nazistisk ideologi (islamism)

    • Ardumanish

      Vad har detta med islamism, vilket jag hatar.

      P.S
      Det finns faktiskt ”etniska” Svenska islamister, duh.

      • Johan

        Ordet ”mångkulturalism” är egentligen bara ett täckmantelord för islamisering. Alla ”mångkulturella” arrangemang som inte har med islam att göra på något sätt är bara undanmanövrar

        Och ja, det är fritt fram att kalla mig för paranoid eller schizofren. Jag älskar yttrandefrihet så mycket ;)

        • >”Alla ”mångkulturella” arrangemang som inte har med islam att göra på något sätt är bara undanmanövrar.”

          Eeeh… Undanmanövrar? Av vem/vilka, och varför?

        • Ardumanish

          ”Ordet ”mångkulturalism” är egentligen bara ett täckmantelord för islamisering. Alla ”mångkulturella” arrangemang som inte har med islam att göra på något sätt är bara undanmanövrar”

          Låter som sd-logik, tillsammans med ”agressiva gener”, känner igen samma hjärndöda argument
          dock från ”black” hebrews,
          där kaukasier (europeer, araber,perser osv) har ”agressiva
          gener” för att vi är ett resultat av svarta som hade spetälska och av inavel, blev tom kallad ”Nomadic cavebeast”.
          Så vakna upp johan.

  10. Ja, hur fan tänker dom?

    KD har blivit utsedd till Sveriges lataste parti!

    Svenska Dagbladet publicerade under valdagen en intressant artikel om de sju dödssynderna i förhållande till riksdagspartierna.

    Enligt den träffsäkra analysen ryms KD i dödsynden: Lättja! Eftersom KD lutar sig tillbaka och nöjer sig med att räkna till en, två, tre, fyra, fem procent, och att talet om verklighetens folk mest handlar om att
    politiken ska dra sig tillbaka från det offentliga livet.

    Jag menar att den attityden passar bättre för folk som vill predika eller filosofera. Inte för människor som tycker att politik är handling och vilja att ta ledning för ett land!

    Den kloke författaren och konvertiten, G K Chesterton, sa en gång att ”Den tolerante är en människa utan övertygelse”.

    För att sätta dessa ord i ett sammanhang, betyder det att KD tolererar att Alliansen vill korsfästa tio tusentals svenskar och utförsäkra 40 000 under kommande mandatperiod!

    Var det inte Göran Hägglund som en gång talade om civilcurage? Och om en lagstiftning att det är en skyldighet att ingripa, om man bevittnar när en människa far illa?

    • På tal om lättja så kan man kommentera inlägget istället för att klippa och klistra in sitt eget blogginlägg. ;)

      • Kent

        :-D

        JF: Chesterton var möjligen klok. Men sentensen om tolerans håller väl knappast.

        En *förutsättning* för tolerans är ju att man faktiskt har övertygelser.

        Annorlunda uttryckt: om man är genuint tolerant så har man övertygelser.

        Prövningen – den som så att säga manifesterar toleransen – består ju i att vara övertygad om en viss sak och acceptera (tolerera) att någon annan – som man anser har helt fel – har sin uppfattning och ger uttryck för den.

  11. Gabi

    Detta är det enda intressanta med KD; ett parti som myntat begreppet Verklighetens Folk slår upp en affisch som visar att de möjligen inte tror på imaginära lekkamrater, men dock på Imaginära Fiender (eller är det samma sak för dem, liksom för vissa andra onämnbara?). Se FASS, under rubriken ”paranoida försvarssystem”.

Kommentera

