Kurre IX

©Nima Dervish 2012

Halvmeter brett och en meter djupt. Och att lägga en träplanka över hålet är tydligen för svårt. ;)
Kul att gå på den här gatan på natten.


Skylt för restaurang Venus. (Eller Finus som det står på arabiska.) :)



Trafiken här är väldigt lugn för att vara Mellanösternland, men det är fortfarande inte normal trafik. Här är en korsning som jag älskar för den vardagsspännings den skänker.


Det ännu ofärdiga Ankawa-köpcentret i det kristna området med samma namn. Jag har ännu inte sett ett enda biograf, eller en enda teater eller bibliotek, men malls finns det gott om.


Afro-hit, afrodit [sic].


Mina favoriter är:
Skin renwai [sic] spot curing
Skin renewal anti ageging [sic] curing
Oxyge [sic] curing
Regional weaken (?!)
Sir Mastic. (”Wax” står det på kurdiska)
Sen låter ju Lymph drainage väldigt mysigt också. (”Lanf drenji” på kurdiska)



Skulle först fotografera för att visa på den kärlek till F.C. Barcelona som tycks råda här. Sen såg jag spaden.


Det byggs överallt. Och när jag säger överallt, menar jag överallt. Om du är i byggbranschen så MÅSTE du komma hit.


Här är en skylt som gjorde mig glad. Studio Kitar (guitar). ”Ahmed al-Muhandis [betyder ’ingenjör’], Produktion och teknisk nånting.”


Kontor för oljeföretaget Black lake + German Iraqi businesses chamber union


”Assyriska martyrens dag.” Avsändaren är ”Assyrian Cultural Club” (osynligt, under loggan). 1933 var året då Simele-massakern skedde.


Fler diktatormöbler.


Här i Kurre plastar man saker och ting för att bevara dem i mint-condition. Här är det bilstolarna som är inplastade, men jag kommer att ta fler bilder på andra inplastade saker jag har sett här. Kan nog bli en följetong och egen avdelning det här.


Ännu fler diktatorsmöbler. :D Här utanför det turkiska företaget Yaş (uttalas Yash)


Plötsligt ser jag ett mini-Big Ben långt bort. Visade sig tillhöra The british royal university of science and technology.



Kurdistans förmodligen mest medfarna flagga. Man tycker att det borde finnas någon patriotisk paragraf någonstans som tillåter att någon på Al Haydar Group straffas på något sätt. ;)


Det ser ut som bevarade tortyrinstrument, i ett minnesmärke över Saddams grymheter, men det är i själva verket lekmaskiner för barn. ;)

4 kommentarer

Under Fotografi, Kurdistan, Personligt, Resor, Världen/Utrikes

4 svar till “Kurre IX

  1. Lizette

    Apropå inplastade saker så har jag just kommit på att min syrianska kompis sedan 20 år tillbaka måste ha ett ursprung i Kurdistan, i alla dessa år så har nämligen soffgruppen i hennes vardagsrum varit inplastat, jag trodde att det berodde på otämjda ungar och deras kompisar men kanske det är genetiskt betingat? :lol:

  2. Många fina bilder !

  3. D

    Haha! N! Jag gör en populärkulturell diskursanalys av din blogg. Den ska ge mig 7.5 hp. Hoppas jag blir godkänd ;) / D

Kommentera

