Årets livräddare 2012

Tillägg: Eurokurd skriver om priset till filmen. Tydligen heter vår film ”Dilê zarokekî” (Ett barns hjärta) på kurmanji/nordkurdiska. :)
Tillägg 2: Humanistbloggen och SR-journalisten Gurgin Bakircioglu om priset. Och här är intervjun som SMDA och dess tidning Livräddaren gjorde med oss tidigare i år (s. 8–10). Jag har för mig att jag missade att länka till den då det begav sig.

 

Jag och journalisten Shilan Saidi har fått utmärkelsen ”Årets livräddare” av SMDA, Svenska vänföreningen till Magen David Adom, för vår dokumentärfilm ”Ett barns hjärta”.

Motiveringen lyder:

”I en region plågad av krig, våld och olösta konflikter har pristagarna visat hur människor av olika etnicitet och religion kan arbeta tillsammans för att hjälpa hjärtsjuka barn till hälsa. De har speglat människorna bakom dessa humanitära insatser med både värme och skärpa. Filmen väcker hopp där hopplöshet och hat alltför länge fått råda”.

Tidigare pristagare är bl a Dilsa Demirbag-StenHeléne LööwFredrik Malm och the one and only Per Ahlmark, så vi är i fint sällskap. :)

20 kommentarer

Filed under Film, Israel/Palestina, Kurdistan, Människorätt, Media, Personligt, Sverige/Inrikes, Världen/Utrikes

20 responses to “Årets livräddare 2012

  1. GRATTIS!!!

    detta förtjänar ni båda!

  2. Kim

    Stort grattis, Nima!

  3. EvaLis

    Blir rörd till tårar när jag läser detta. Grattis!

  4. kljckjfr

    Ingen pris kan förvandla denna iransk apa till en människa .

    Om apan skall få ett pris från svenskar då är det pris till bästa rövslickare

  5. Viktor

    Du är grym Nima. Tack för allt du gör.

  6. Hmm

    Så kul och så förtjänt! Grattis! :)

  7. Anna

    Vad roligt, grattis!

  8. Gurgîn

    Reblogged this on Gurgîn and commented:
    Shilan Saidi och Nima Dervish, grattis!
    Detta förtjänar ni.
    För många år sen pratade vi om en idé att göra en dokumentär om den magiska murbyggnaden i Jerusalem som räddat många små liv, när jag fick förlängda kontrakt på Sveriges Radio så tvingades jag hålla mig i Radiohuset.
    Det glädjer mig att se att Shilan och Nima tog tag i filmandet, reste ner till Israel, slutförde filmen, sålde in den till SVT och nu att de vinner att välförtjänt pris!

  9. Frihetenärhär

    Res er för Sveriges Judar!

    Ha en trevlig dag!

  10. Marcus

    Stort grattis, Nima!!
    Välförtjänt för ett storslaget, ovanligt och viktigt arbete.

  11. skutt

    Vilken fin bild de har på dig där! Den kunde jag tänka mig att ha inramad på väggen hemma.

  12. Ann-Katrin Roth

    Gratulationer!

  13. Lizette

    Borde varit en av de första att gratulera, gillar verkligen den här formuleringen: Filmen väcker hopp där hopplöshet och hat alltför länge fått råda. Så sant.

  14. Pingback: SvD om Ett barns hjärta | Nordic Dervish

Kommentera

