Invisible woman

Läste häromdagen om att kvinnor retuscheras bort från den saudiska IKEA-katalogen. Ingen nytt kan jag säga, eftersom jag för några år sedan brukade jobba på det översättningsföretag som layoutade katalogerna för Arabemiraterna, Kuwait och Saudi! :D Jag och en kollega var de som layoutade dessa kataloger!

Några kommentarer:

1. Detta är inget nytt avslöjande. Om jag inte minns helt fel så skrev forskaren Fataneh Farahani om detta för flera år sedan, men ingen brydde sig då om att plocka upp nyheten (vilket säger något om våra tidningar).

2. Om IKEA-ledningen menar att de inte visste om detta och kallar det för ”nya uppgifter” så stämmer inte det. Detta förfarande har existerat sedan åtminstone 2004-2005 när jag jobbade på ovannämnda översättnings/layout-företag.

3. Ja, det är givetvis helt uppåt väggarna att något sådant ska behöva ske 2012, MEN ansvaret ska läggas på giganten IKEA, inte det lilla designföretaget som bara gör layouten (och inte själva fotorestuscheringen). (Egentligen handlar det inte om retuscheringar per se utan alternativa fotograferingar.)

4. Även gällande IKEA:s ansvar anser jag att man bör hålla i sina hästar: IKEA-varuhusen i Saudi ägs vad jag förstått av ett lokalt företag, som givetvis är tvunget att följa galna saudiska regler, må de vara skrivna eller underförstådda. Visst, jätten IKEA skulle kunna (och borde) säga ”vi accepterar inte ngn design-apartheid” , men då finns det bara ett troligt alternativ: Det lokala saudiska företaget får skit från staten/vissa inom kundkretsen och den saudiska IKEA-katalogen läggs ner. IKEA skulle inte tjäna något på det och därför spelar de med…

5. …vilket jag inte tycker är hemskt. Förstå mig rätt, det är för jävligt, men å andra sidan instämmer nog de flesta i devisen att man får ta seden dit man kommer. Saudi är det sortens land det är. När kvinnor inte får köra bil eller rösta så bör man inte bli förvånad över att man i katalogen kallar ”vinglas” för ”festglas” och att man inte ser en kvinna i negligé slappa i sängen ”Ivar” (alternativt göra något ”manligt” som att skruva ihop sängen i fråga). Vad trodde ni? Att den saudiska IKEA-katalogen skulle vara ett oas av genus? I ett land där man halshugger gästarbetare som anklagats för häxeri?

Jag har inga krav på Saudi. Fuck Saudi, det är en enda gigantisk (lyckad) tidsresa 1000-år tillbaka i tiden. Däremot har jag krav på Sverige! Det är mycket värre att när man i Sverige ger pris till någon som Ingmar Karlsson för en bok som sågats jämte fotknölarna för partiskt förvrängning av källor. Att man i Sverige har en riksdagsledamot med åsikter som inte hör hemma i detta århundrade. Att folk i Sverige viftar med Hizbullahflaggor. Att judar i Sverige inte vågar bära kippa. Att det i Sverige nyligen utfördes dåd mot en judisk lokal. Att stora moskén i Stockholm gör bort sig med jämna mellanrum som de gör. Att någon som Reepalu i Malmö säger sakerna han sagt. Att man i Sverige fortfarande inte begriper hur man ska förhålla sig till en seriefigur. Att det i Sverige finns krav på böneutrop från minareter. Att en homofientlig imam i Sverige får sitta kvar som nämndeman. Listan skulle kunna göras millång…

6. Jag är visserligen av åsikten att företag borde ha ”balls” och ta ställning i olika frågor, men att pusha Saudiarabien åt ett positivt håll är mer (även om inte bara) en uppgift för svenska regeringen och diverse organisationer än för IKEA. Och där har ju regeringen verkligen visat var man står – genom att sälja vapen till Saudiarabien! Två fel gör inte ett rätt, men ändå… Vilket är värst? Konservativa möbelkataloger eller VAPEN?!
(Och ska vi snacka om organisationer kan jag påminna om Rädda Barnen som ville ”retuschera” bort forskaren Pernilla Ouis forskningsresultat gällande hedersförtryck. Eller varför inte Botkyrka kommun som gjorde samma sak med Devin Rexvids forskning inom samma ämne. Det sistnämnda exemplet av svensk galenskap tyckte samma tidningar, som idag ojar sig över saudisk galenskap, inte var tillräckligt viktig för att publicera.)

Handelsministern Ewa Björling kallade IKEA-retuscheringen för ”ett bedrövligt exempel” och menade:

 Kvinnor går inte att retuschera bort i verkligheten. Om Saudi inte tillåter kvinnor att synas eller arbeta går de miste om halva sitt intellektuella kapital. De här bilderna är ytterligare ett bedrövligt exempel som visar att det är lång väg att vandra när det gäller jämställdheten mellan kvinnor och män i Saudi.

Really fröken Björling? REALLY?
DU är ett bedrövligt exempel, för om saudierna beter sig som de alltid har gjort i sitt eget land är det en sak, men när Sverige med sin goody two-shoes-image säljer vapen till detta retuschglada land, när du själv sitter och dinerar med Syriska toppolitiker medan civilibefolkningen där slaktas, när du personligen reser till Libyen för att sälja övervakningssystem till Qaddafis regim… då har du förverkat rätten att säga pip om vad som är bedrövligt eller inte. ”Kvinnorna förändrar världen” ja, men tyvärr förändrar vissa kvinnor (ja, du Ewa Björling) den åt en riktning som är helt åt helvete. Saudierna är salafister. Osynliggöra kvinnor is what they do 24/7, men vad är din ursäkt för att vara en skitstövel?

PS. En detalj gällande detta blogginlägg:

Här är den ansvariga firman Space 360 som med ”transkreation” har anpassat katalogen till länderna Dubai, Kuwait och Saudiarabien. Chef är Eddie Ayad Jabbar och hans fru är med i styrelsen och har rätt att teckna firman.

Japp, detta var företaget jag jobbade på. :) För det första, detta är som sagt inte den ”ansvariga firman”, utan ett översättningsföretag som satsat på mixen av översättning OCH layout på olika språk, speciellt de ”svåra” med icke-latinska alfabet. De har som sagt varken bestämt att retuschering ska ske eller har utfört den. Beslutet fattas av det saudiska företaget och IKEA, Space 360 gör bara översättningen och layouten. Så var det på min tid och jag är tämligen säker på att detta inte har förändrats.
En grej som stör mig med blogginläggets nämnande av firmaägarna är att nu tror vissa säkert att ”Aha, de är araber. De är säkert konservativa smygislamister som älskar den saudiska retuscheringen”. Så är det givetvis inte.

Nu undrar kanske någon varför jag som efter detta jobb sadlade om till journalist inte skrev om retuscheringen själv. Att jag inte är ett fan av saudisk/islamistisk galenskap har ju varit uppenbart sedan starten av denna blogg 2007.
Två skäl, dels tycker jag inte att det är proffsigt att gå runt och snacka om interna angelägenheter hos tidigare arbetsgivare, men främst pga ovan nämnda orsaker; att jag inte tycker att det är så konstigt att IKEA tvingas ta seden dit man kommer, även om det handlar om absurda seder.

About these ads

20 kommentarer

Under Design, Fotografi, Islam/Islamism, Människorätt, Media, Personligt, Sverige/Inrikes, Världen/Utrikes

20 svar till “Invisible woman

  1. Monsieur Nima, to you and your research I say, Bravo. Här har vi journalistik värt namnet. Dame Nima garm.

  2. Karin

    Vad jag tycker ar intressant ar att västvärlden alltid har retuscherat bort kvinnor. Ett exempel är konsthistorien. De största författarna (Jason, Gombrich & Co.) har helt uteslutit kvinnliga konstnärer eller givit dem mycket liten plats. Men det ar först när kvinnor retuscheras fran hemmet, den traditionellt kvinnliga miljön, när det är en man som ensam tar hand om barnet, det ar först da som vi ser det och rasar. Jag tycker att debatten säger lika mycket om den svenska blicken som om den saudiska.

  3. Lizette

    Har inga ord den här gången, bara :heart:

  4. Homan

    Affarin Nima jan, bra skrivet!

  5. Anonym

    Det handlar om det ”allmänna rummets” neutralitet, eller icke-neutralitet, när kvinnor anses behöva ”nedtonas” från att synas där?

    I Orienten, och i muslimska länder, anses kvinnor tydligen idet ”allmänna rummet” vara ”oskyddade” om de inte befinner sig tillsammans med någon, antingen med manliga släktingar, eller med andra kvinnor?

    Ensamma kvinnor i detta allmänna rum anses då kanske vara ”tillåtna” för just ”allmänheten”, d.v.s ”vem som helst”, därför att kvinnorna just inte verkar vara ”tillhörande” någon, och uppfattas därför som ”lediga”, därför att de inte befinner sig i sällskap med någon?

    Frågan är då om det i det manliga psyket faktiskt föreligger tendenser och viljor, att faktiskt, om möjligheten därtill finns, vilja ”gripa tillfället” inför en ”ensam”, till synen ”ledig” kvinna, att försöka närma sig denne på ett ”personligt” vis? Kanske att sådana tendenser kan finnas utbredda i just nationer som har utpräglat starka markeringar mellan de skillnader som de facto ändå finns mellan män och kvinnor?

    Med tanke då på den stora invandringen till Sverige av människor från dessa länder, så behöver kanske en dramatisk ”ny-inlärning och ny-omställning” ske bland flickor och kvinnor i ett land som Sverige?

    OM det är en verklighet i det manliga psyket hos kanske en ganska stor del av män på jorden, att inför kvinnor, i just det allmänna, neutrala samhälleliga rummet ta varje tillfälle i akt att kunna ”närma sig” sådana ensamma, till synes ”lediga” kvinnor, så behöver man kanske lära flickor och kvinnor att förstå sådana tendenser? (Med tanke på de höga våldtäktstalen i Sverige, så skulle man ju kunna föreställa sig att en sådan medvetenhet inte finns utbredd hos en majoritet av svenska flickor och kvinnor?)

    Kanske är det då förnuftigt för flickor och kvinnor att inte vistas i det allmänna rummet ensamma? Om de vistas där, borde de verkligen se till att vara skylda, för att undvika att bli betraktade som ”lediga”, eller ”tillgängliga” för vilt främmande män? De borde kanske absolut lära sig att inte bemöta främmande mäns blickar som kanske söker kontakt med en ”ledig” kvinna? Mannens psyke ser då en ”chans”, och försöker göra ett ”kontakt”-försök, i en inbillad föreställning om att den ensamma och ”lediga” kvinnan verkligen skulle vara intresserad av något närmande från en komplett okänd man, eller verkligen vilja få ”uppmärksamhet”? (Som sedan blir ”rasande” om han blir bortstött, som i fallet med Elin Krantz?)

    (”Tillfället gör tjuven” heter det ju? Om det skulle finnas en massa ”diamanter”, eller ”guldkedjor”, som låg omkringströdda i det ”allmänna rummet”, till synes utan någon ”ägare”, så skulle nog också många kanske vilja ”plocka till sig” dessa ”dyrgriper” och ”värdesaker”? Flickor och kvinnor är helt enkelt för många heterosexuella män som ”dyrgripar”, och ”värdesaker”, som representerar ”värden” som är ”attraktiva”? Att förneka att en stor majoritet män är attraherade av kvinnor är nog bara dumt?…)

    Att det finns en ”tradition” i länder som t ex i Sverige, att en man inte oinbjuden, eller som inte på något vis blivit uppmuntrad därtill, tar någon som helst ”personlig” kontakt med en till synes ensam flicka eller kvinna, utan förhåller sig just ”neutral” i det allmänna rummet, t ex på bussar, gator och torg, affärer eller i hissar et cetera, har medfört att det funnits en förhållandevis relativt stor trygghet för flickor och kvinnor i detta svenska ”allmänna rum”, (naturligtvis inte utan undantag).

    Men den traditionen behöver inte vara begriplig, eller ens verka naturlig, för andra folks män, som har andra synsätt i sitt bagage, andra vanor och traditioner, andra åsikter och perspektiv, och detta ”fenomen” behöver kanske svenska flickor och kvinnor lära sig mer om, ju mer utomeuropeisk invandring som tas emot i landet?

  6. Majsan

    Mmmm, senaste nytt på IKEA vs Saudiarabien är att man inte alls ska ha krävt retuschering av katalogen. Ja inte vet jag var sanningen ligger, men rent principiellt tycker jag man ska ta seden dit man kommer. Arbeta emot den kan man och får då stå för ev konsekvenser för principerna.

    Men jag vet att i Sverige lättar man på jämlikhetstanken och våra traditioner för att kvinnor ska t.ex kunna bada med kläderna på utan att manliga ögon kan se dem. Man förklarar det som att det ju är nödvändigt och bra att kvinnor lär sig simma. Iofs är det till viss del sant (*måste* man kunna simma?), men jag sätter då den svenska jämlikhetstraditionen högre än någons simförmåga.

    Jaja, jag är en smygrasist men jag älskar den svenska frigjordheten, de svenska männen och kvinnorna och kan bada bastu blandat helnäck helt utan skam i kroppen :) (senaste nytt på badhusfronten: tillåtet att bada bastu med samma badkläder på. Vet ni hur de kan lukta efter en stund?)

    • akelaslair

      Det är andra gången på mindre än en halvtimme som jag ser på nätet att någon ”har hört” eller ”förstått” att Saudi inte alls skall ha krävt någon retuschering men ingenstans hittar jag en källa på det.

      • Majsan

        Jag kan nästan svära på att det var på http://www.SvD.se jag läste det i morse (isåfall fanns det som nyhet på första sidan), nättidningen jag alltid läser, men nu hittar jag inget om det, vare sig vid sökning på Ikea eller saudi. Hum?

    • Stefan

      ”Men jag vet att i Sverige lättar man på jämlikhetstanken och våra traditioner för att kvinnor ska t.ex kunna bada med kläderna på utan att manliga ögon kan se dem.”

      Vänta nu… sedan när har vi haft samma jämlika klädregler för badande kvinnor och män i Sverige? Sedan badkläder blev populära, that is?

  7. Så klokt (som vanligt)!

  8. Anna

    Bra skrivet Nima som vanligt klokt om viktigt och mindre viktigt.

    Anonym ditt inlägg är mycket obehagligt. Jag föreställer mig dig som en osäker man som tycker att kvinnor tar alldeles för stor plats. Det ligger ett outtalat haha bakom när du skriver att svenska flickor och kvinnor nog måste skyla sig bättre och vara mer diskreta. En del män som invandrar till Sverige har naturligtvis en hemsk förlegad kvinnosyn. Lösnigen är att stå upp för allas lika värde, lika rättigheter och rätt att röra sig fritt i samhället. Vad tycker du man ska göra, lära flickor i skolan att de inte bör gå ut och låta dem tillverka sina egna burkor på syslöjden?

  9. Gunnar

    Jag tycker att den svenska indignationen, över IKEAs retuscherade saudiska annons/katalog, innehåller ett visst mått av hyckleri.

    Sverige har inte en religiös polis som övervakar kvinnoskildringar i annonser men vi har en ideologisk motsvarighet: Reklamombudsmannen.

    Det förväntas att utländska, såväl som svenska, företag följer våra ideologiska ideal för kvinnoskildringar i reklam. De företag som inte följer idealen kan räkna med att bli fällda av RO.

    Exempel på företag som har blivit fällda är den amerikanska motorcykel- och klädtillverkaren Harley Davidson:
    http://www.reklamombudsmannen.org/uttalande/northbike
    och den svenska fälgleverentören ABS (för en annons med halvnakna kvinnor i grabbtidningen Slitz!)
    http://www.reklamombudsmannen.org/uttalande/abs_luxury_wheels

  10. EvaLis

    Man kan dock tycka vad man vill om saudiska lagar och regler. Men IKEA är gissningsvis intresserade av att göra affärer och tjäna pengar…

  11. Betraktare

    Bra skrivet Nima. Visst är det så att man få ta seden dit man kommer. Därför borde IKEA lägga ner sin verksamhet i Saudi. Det vore det enda rätta. Sluta gör affärer med Saudi.

  12. tannhauser3

    Mycket bra skrivet – får applådera. Särskilt omnämnandet av Regeringen Reinfeldts uppenbara dubbelmoral i vissa vapenaffärer, och omnämnandet om att detta inte var NYTT för årets katalog slår mig som läsvärda observationer…

  13. Olle

    Tack Nima för en klargörande arikel.
    Det är tur att internet finns så att svensk media inte har ensamrätt på vad som publiuceras.

  14. Svar: Jag kan inte minnas att jag sett något reklammaterial på arabiska i Saudiarabien där kvinnor avbildas. Men man kan hitta reklambilder på kvinnor i engelskspråkiga, saudiska tidningar som vänder sig främst till utländska läsare – men då är kvinnorna på bilderna inte saudiskor.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s