Kurre VI

I onsdags kom jag till Hewler vilket är det kurdiska namnet på staden Erbil (stavas även Arbil) och regionens huvudstad. Staden är en av de äldsta städerna i världen som har varit kontinuerligt bebodd och namnet Arbil kommer troligen från assyriskans arba’u ilu (fyra gudar).

Följande bilder är inte så jävla speciella som bilder, men de är intressanta eftersom de visar en vardag som man inte tror om Kurre.

Har hängt lite på stadens största galleria som heter Family Mall och är lika fräsch som vilken svensk galleria som helst (om inte renare eftersom bengaliska och nepalesiska gästarbetare konstant moppar golvet).

@Nima Dervish 2012


Yek bikra, yek be diyari warbigra: Köp en, få en som present


Nördhörnan för dataspelsfantasterna ;)


Notera att tyska flaggan är felvänd :)


Blev glad över att se ett svenskt varumärke här i Kurre, men nu när jag googlar visar det sig att Haribo är ett tyskt varumäke och står för Hans Riegel, Bonn. :S


En hel affär med ljusstakar.

Och en som bara säljer flashiga mobilskal.



De flesta affärerna i Family mall är lite dyrare än affärer i andra ställen, men snabbköpet Carrefour har normala priser och enligt en taxichaffis som jag åkte med handlar även lokalbefolkningen där.

Frukterna var markerade med ursprungslandets flagga; Irak, Kurdistan, Turkiet och Iran.


Xot ancami bida; Gör det själv


Ada café vars supertrevliga personal kom från Norra Kurdistan/Nordöstra Turkiet.


Caféet ligger vägg i vägg med en bokaffär


Första dagen bjöd ägaren på kurdiskt kaffe från staden Muş. Det var kryddigt och sjukt gott.


Nästa dagen bjöd han på frukttallrik.

Halva gallerians klientel består av araber som antingen turistat eller flyttat hit. Jag nämner detta av två orsaker: Det ena är att det är kul hur tydligt man ser vem som är från Irak, Kurre eller Iran. Det syns på ansiktsdragen, på sjalarna (eller på ljudvolymen) ;) Går in mer på detta en annan dag.

Det viktigaste skälet att jag tar upp det är dock följande: Kurder har ju genom åren diskriminerats av den arabiska centralregimen och kämpat för sin kultur, sitt språk o dyl. Nu när de själva kontrollerar regionen är det ingen som tänker ”payback time” och tittar snett på araber eller kräver att de ska tala kurdiska. Detta område har gång på gång jämnats med marken; hade det funnits hämndkänslor hade det varit fullt begripligt (även om beklagligt givetvis).

I turkiska Kurdistan har förtrycket och diskrimineringen varit hård och nått absurda nivåer (nu senast under Newroz [nyårsfesten] i april attackerades civila med tårgas och vattenkanoner) så man skulle kunna tro att det råder viss fientlighet mot turkar, men icke. Vid bordet bredvid mig har det flera ggr suttit turkar som öppet och bekvämt talat sitt språk (den kurdiska befolkningen i Turkiet kan däremot inte prata kurdiska bekvämt), när jag satt på Ada café fanns det både turkisk och kurdisk kaffe på menyn, på tv:n spelades en turkisk musikkanal och i en klädaffär såg jag en t-shirt med turkiska flaggan på!


Här har resten av Mellanöstern något att lära; att lägga historia, gamla agg och konflikter bakom sig och släppa hämndviljan.


”Hair designer Istanbul”


Malatya pazarı, företag från en kurdisk stad i Turkiet, som säljer nötter och torkade frukter  Malatya var en av städerna där armenier mördades av islamister och turkiska nationalister i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.

 


Det var inte länge sedan som snubbar med för poppiga/emo-frisyrer mördades av islamister och dumpades på gatan – I Irak that is.


Som om 4D och 5D inte räckte. Här kallar man det 9D-bio! ;)



Några landsmän till mig som hade en mattaffär. :)


För att komma in och ut ur gallerian måste man genomgå en kort säkerhetskontroll som påminde lite om Israel. Detta är för att förhindra islamistextremister från Irak att begå terrordåd. På vägarna mellan städer har man flera checkpoints pga samma anledning. Det är och har varit väldigt säkert här, förmodligen just pga sådana kontroller.


Sist men inte minst, när jag såg snubben med SOAD-t-shirt var jag tvungen att gå fram. Bägge kom från Baghdad. De bekräftade att det är väldigt ont om hårdrockare här och han med tishan hade upptäckt bandet pga en resa till USA. Tydligen så finns det en rockbar som heter German bar, i det kristna  området Ankawa. Kommer åka dit så fort tillfälle ges.

12 kommentarer

Filed under Fotografi, Kurdistan, Personligt, Världen/Utrikes

12 responses to “Kurre VI

  1. Det är väldigt trevligt med alla dessa bilder från Kurdistan och jag tror att det är bra att vi som aldrig ser någon annan bild än den som nyheterna rapporterar får ett bredare perspektiv. Delar detta på fejan. Hoppas det är okej.

  2. Johan

    ”Här har resten av Mellanöstern något att lära; att lägga historia, gamla agg och konflikter bakom sig och släppa hämndviljan”

    Inte bara Mellanöstern. Så gott som hela världen skulle kunna lära sig något av detta. En jävla massa blod skulle ha förblivit ospillt om människor på fler platser i allmänhet hade haft denna mentalitet. Krigen i Jugoslavien är bara ett exempel på vad som skulle kunna ha förhindrats

    Det är f.ö. roligt att det finns Metalskallar i trakterna. Det var dock synd att det inte verkar finnas så många, så något Metalband från området lär vara svårt att finna :(

  3. Reza

    Jag BLIR SÅ GLAD när jag ser dessa bilder. Hur var irakiska kurdistan innan onda USA gick in och tog bort Saddam. Allt det aset rörde blev till blod. Där synen var leriga gator och torg. Det här borde vara en bra ögonöppnare till vänstertyperna som ständigt kritisear USA.

  4. Lovely article lovely photos from a lovely part of the world.

  5. Fs

    Inte många journalister här i Sverige som rapporterar om Kurdistan, du förtjänar all cred alltså!

    Ser fram emot fler bilder. Berätta gärna även hur minoriteter har det i Kurdistan (t.e.x kristna assyrier), skulle vara intressant att veta mer om det. :)

  6. Per Person

    Kommenterar aldrig men läser alltid :)

    Keep up the good work!

  7. Mycket tacknämligt med ”vanliga bilder” En fröjd att se en del förändringar

  8. Björn

    ”När man säger “kurd” tänker nog folk främst på herrar med rejäla svarta mustascher, men många är väldigt ljusa.”

    Ja, även om man kanske inte ska haka upp sig så mycket etnicitet, så tycker jag att det är fascinerande och visar på en av många kopplingar mellan ”öst och väst”. Detsamma gäller ju även lite längre västerut, i delar av Syrien och Libanon.

    Väldigt fina och trevliga bilder annars! Jag blir sugen på att besöka detta område :) En liten fråga: hur utbredd är zoroastrianismen och besläktade religioner i Kurdistan? Existerar den ö.h.t. i praktiken? Hur står det till i ditt gamla hemland? Jag har fått intrycket av att en del iranier vänder sig till zoroastrianismen, lite som en rebellisk handling gentemot staten.

    • Bra fråga som jag inte har ett exakt svar på. Zoroastrismen är ju levande bland både kurder och iranier, men hur *vital* den är i Kurre är svårt för mig att besvara. I Iran finns den ju, men har en tillbakadragen position för om man hörs/syns för mycket kan man räkna med att iranska regimen agerar på något sätt.
      Och ja, besvikelsen över islam har fått många iranier (i och utanför Iran) att intressera sig för zoroastrianism, men frågan är hur många som bär faravahar-halsband för att det är en det nya svarta och hur många som faktiskt är genuint intresserade av de andliga aspekterna. Jag vet inte.
      Föreslår att du kontaktar den här organisationen:
      http://www.szf.se/fa/%D9%BE%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86/

      https://www.facebook.com/profile.php?id=100003091352224

      • Björn

        Tack för snabbt svar! Tyvärr måste jag meddela att min persiska är lite så där så länkarna var aningen svårbegripliga ;)

        ”frågan är hur många som bär faravahar-halsband för att det är en det nya svarta och hur många som faktiskt är genuint intresserade av de andliga aspekterna.”

        Precis. Det är trevligt att folk får upp ögonen för sitt kulturarv, men jag har också märkt av en lite mer, nationalchauvinistisk strömning i det här. En annan sak jag finner djupt tragisk är när vissa unga iranska nationalister, analogt med indiska dito (e.g.Hindutva-rörelsen) tar lite lösryckt snack om indoeuropéer och symboler från historiska storhetstider (typ, sassanidernas Eran Shahr) och använder det i politiska syften. Historia och arv i all ära, men det är tragiskt när det ska bli en spjutspets mot andra, och historienörden i mig får ont när fakta får stryka på foten för pseudovetenskap.

        Kurderna i området du bevistar verkar ju kunna hålla sin kultur levande sida vid sida med andra. Hoppas det fortsätter så!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s