Kurre IV

©Nima Dervish 2012


Inuti Maximall.


Om jag skaffar en egen lägenhet finns risken att jag i ett ironisk tilltag skaffar mig sådana diktatorstolar. Så jävla fula att man bara vill ha dem just därför.


När man säger ”kurd” tänker nog folk främst på herrar med rejäla svarta mustascher, men många är väldigt ljusa.

Ett av barnen på vår gata. Notera mammas skor! :)

Drog till Zawita, ett område utanför Duhok. Vägen är omgiven av berg och på var sida av vägen ligger det otaliga restauranger som bl a serverar färskgrillad fisk. Killen ovanför kokar te.

Trafiken är oväntat lugnt med tanke på att detta ändå är Mellanöstern. Taxichaffisen på väg till Zawita körde iofs som en dåre, men han var den första och enda under hela första veckan. Han körde jättesnabbt, baksniffade bilen framför, tutade och blinkade med helljusen, men bilen framför vägrade köra åt sidan, så när vår kille körde förbi drog han ner rutan och serverade en rejäl svada, av vilken jag bara förstod Hayvan (djur) och nåt i stil med ”Tror du att din pappa äger vägen?!” :D

5 kommentarer

Under Fotografi, Kurdistan, Musik, Personligt, Världen/Utrikes

5 svar till “Kurre IV

  1. Askoolt med dessa bilder från ”det vanliga Kurdistan” :-) :-) :-)
    Men jag är bara lite rädd att tänka hur du hängde när du tog närbilden på lilla vattenfallet (över vägen med svarta bilen)!

  2. Catarina

    Så intressant – Fortsätt blogga!
    Så jag kan fortsätta följa din blogg och utveckla mina kunskaper inom både geografi, kulturer och mellanöstern.

  3. Asgrym artikelserie! Mer sånt! Man blir nästan sugen på att själv flytta dit och bli garanterad ett behörigt avstånd från Ullenhag och svensk kulturrelativism. Coola bilder också, men fan om du inte borde vara lite försiktigare. Inte så kul att läsa om hur ”svensk journalist dödsstörtade efter lek med döden”…
    Mvh Julius Hjort

    • Det ser ut som att jag utsatte mig för fara, men det var inte så alls. Ibland kan man ”komma långt ut” om man tar av kameran från runt halsen, sträcker ut armarna, riktar ung. åt rätt håll och chansar. Så rubriken skulle snarare bli ”svensk journalist hade ihjäl turister, skyller på att han tappade kameran”. ;)

Kommentera

