Kurre II

Gick på vandring uppför berget Zawa, söder om Duhok. Halvvägs finns det väldigt vackra tusenåriga assyriska väggreliefer som jag tyvärr inte kunde ta bild på då det hade hunnit mörkna (fixar bilder nästa gång jag är där).


Ja, det är dimma och inte eldrök.

Detta med Kurdistan kan vara lite förvirrande för folk. Hur är det att vara i Irak? frågar folk. Ingen aning. Jag är i Kurdistan.
Men det är knappast så att man kan peka ut ”Kurdistan” på kartan. Och det finns ju flera Kurdistan. ”Irakiska Kurdistan” är jobbigt att skriva i varannan mening och mer nationalistiskt lagda kurder ogillar dessutom termen. ”Kurdistan Regional government” är ännu krångligare att skriva och förkortningen KRG (ej att förväxlas med Kativik Regional Government i norra Quebec) vet få vad det är. Så jag har hittills skrivit ”Kurdiska regionen”, men det är inte heller speciellt tydligt.

Så låt oss ta en snabbkurs:
Om man ser Kurdistan som en enda stor region så består den av fyra delar, under fyra länders kontroll; Iran, Irak, Syrien och Turkiet. Vad man kallar varje område beror på om man ser det som en del av det landet, eller som en del av ett sammanhållet Kurdistan.
Turkiska Kurdistan (sydöstra Turkiet) blir Norra Kurdistan, på kurdiska Bakur, som betyder just norr.
Irakiska Kurdistan (norra Irak) blir Södra Kurdistan, på kurdiska Bashur; söder.
Iranska Kurdistan (nordvästra Iran) Östra Kurdistan, på kurdiska Rojhalat, öst, eller bokstavligen Där solen stiger)
Syriska Kurdistan (norra Syrien) blir Västra Kurdistan eller Rojawa, väst, eller bokstavligen Där solen går ned.

Så, det var geografin. Då Kurdistan inte finns som officiellt eller internationellt erkänt land befinner jag mig tekniskt sett i landet Irak. Den kurdiska delen heter officiellt Kurdiska Regionen i Irak och dess regering heter Kurdish Regional Government (KRG). Området är inte självständigt, men däremot självstyrande med eget parlament (IKP). Valet som ledde till bildandet av IKP och KRG var det första fria valet i hela Iraks historia:

The election, held on 19 May 1992, was the first free and fair parliamentary election in the history of Iraq.

Men trots att jag befinner mig i landet Irak så är jag inte i det arabiska eller ”riktiga” Irak. Den delen präglas fortfarande av oro och instabilitet. (Senast igår sprängdes en massa bomber och drygt 60 dog.) Här är det däremot väldigt säkert och lugnt, hopp och framtidstro råder och regionen genomgår en ekonomisk boom. (Det gör mig egentligen inget att folk tror att jag är i Irak, folk tror att man är sjukt tuff och cool krigskorre-typ som bloggar medan bilbomber smäller som popcorn, men det är helt enkelt inte sant. :) )
Anyway, framöver kommer jag bara att skriva mitt eget smeknamn ”Kurre” (ju kortare desto bättre, jag är lat) och med det kommer jag att mena Norra Irak/Irakiska Kurdistan/Kurdiska Regionen i Irak/Södra Kurdistan. (Puh, kärt barn har många namn.)

Medan Irak efter USA:s inträde och Saddams fall gick ner sig i sekteristiskt våld mellan shia och sunni har man här satsat på att bygga upp landet från ruinerna som Saddams förföljelse lämnade (se bilden nedan). Senast jag var här i 2008 var det hit amerikanska soldater kom på semester, här kunde de slappna av. Och under senaste veckan har jag sett många irakiska/arabiska turister (och invandrade), men jag vet inga kurder härifrån som semestrar i Irak eller flyttat dit.

Vad gäller religion kan jag säga såhär: Jag hörde fler böneutrop i Jerusalem och Tel aviv (!) än jag gör här. I Jerusalem hörde man böneutrop från multipla håll varje morgon, här har jag hört några avlägsna sådana, och ändå så har vi tydligen en moské i närheten. Religion var fan mer närvarande när jag bodde i Jönköping!

Jag avslutar med en låt med Chopy Fatah (ännu en kurdiska uppvuxen i Nederländerna) som jag har lyssnat sönder idag. Baran betyder regn. Hon sjunger ”regnet är långt borta, låt regnet komma, låt det tvätta/läka bort mina sår, jag är ensam kvar i kärlekens stad som de älskade [hennes gamla kärlekar] har lämnat”. Nåt sånt iaf. :)

Regnet är långt borta även hos mig – trots mina kaxiga kommentarer i Sverige så har jag ännu svårt att hantera värmen – men det är väldigt välgörande att vara i något område i Mellanöstern som är på väg åt rätt håll.

Lämna en kommentar

Filed under Fotografi, Kurdistan, Musik, Personligt, Världen/Utrikes

Kommentera

