Hederslös eller huvudlös

Ett par spontana tankar om detta:

Nevin Yildirim, 26, våldtogs upprepade gånger och blev gravid. För att rädda sin heder ska hon ha tagit lagen i egna händer – och halshuggit mannen som attackerade henne.

• Ett intressant fall för Gudrun Schyman & Co att kommentera, då de brukar anse att hedersrelaterat våld blott är mäns våld mot kvinnor. (Självklart inser jag att mannen började med sitt våldtäkt, men att hugga av dennes huvud efter att ha skjutit honom känns inte riktigt godtagbart som ”självförsvar” utan är snarare ”overkill”.)

Alla skulle ha förolämpat henne, nu kan ingen göra det, har Yildirim sagt i polisförhör enligt nyhetsbyrån Doğan, rapporterar Huffington Post.
– Jag räddade min heder.

• Nope, jag är ledsen. Samma logik som gäller idioter till män som dödat ett barn/kusin/syster/whatever gäller även dig. Du har inte räddat din heder, utan omvandlat dig själv från våldtäktsoffer till brutal mördare.

Vissa tycker att Nevin Yildirim gjorde något heroiskt efter att lagar och samhället svikit henne.

• Att Nevin var ett offer och sveks av samhället är en sak, men oavsett hur mycket någon varit ett offer kan jag inte på något sätt se halshuggning som något ”heoriskt”.

 

 

• Förresten, förlåt min misstänksamhet (som ej ska misstolkas som brist på medkänsla) men det där geväret som kvinnan sköt våldtäksmannen med… Var kom den ifrån? Kunde hon inte ha använt den under någon av de tidigare våldtäkstillfällena innan hon hade blivit med barn? Är det inte lite behändigt att mannen är tystad för evigt? Jag känner givetvis inte till alla detaljer, bara det som står i AB-artikeln, men är det helt otänkbart att det hela var en frivillig affär som hotade att avslöjas när Nevin nekats abort?

2 kommentarer

Under Hedersförtryck, Människorätt, Media, Världen/Utrikes

2 svar till “Hederslös eller huvudlös

  1. Lizette

    Har precis som du hittat en massa hål i den här historien.

  2. EvaLis

    Undrar när geväret inköptes. Det kanske var rätt tätt inpå den sista gången han ”hälsade på”?

    I övrigt kan jag bara hålla med.

Kommentera

