L’enfer, c’est les autres

Skärmdump från Ex-Muslimers Facebooksida. (Tack Nasrin Sjögren)

 

Och såhär agerar skitregimen i Iran efter senaste jordbävningen i nordvästra Iran.

Jag delade länken ovan på FB. En bekant delade länken från mig och därunder utspelar sig följande konversation (jag har inte med alla kommentarerna på tråden):

Det är en sak att ogilla ideologier, men när det går över till likgiltighet inför andra människors lidande så har en illröd jvla gräns passerats. Du kan älska islam eller avsky islam, det spelar ingen större roll; Om du är en idiot så är du en idiot. Punkt.

PS. Rubriken är ett citat ur Jean-Paul Sartres pjäs Huis Clos (No exit) och brukar översättas till ”Hell is other people”.

24 kommentarer

Filed under Iran, Islam/Islamism, Media, Personligt, Sverige/Inrikes, Världen/Utrikes

24 responses to “L’enfer, c’est les autres

  1. SwedishChef

    Bra rutet!

  2. ibland undrar man fan hur folk resonerar..

    jävla bra skrivet asså ;)

  3. Jag gillar att du tar upp båda versioner av skitstövlighet.

  4. Anna

    Ja vissa är inte kloka. Bedrövligt att uttrycka sig så om förlorade människoliv.

  5. Lizette

    Det är de här människorna som även hindrar en öppen debatt när det gäller invandring och integration, vem vill kopplas ihop med dem?

    • Stefan

      Tillskriver du inte en handfull bondnassar på nätet en lite väl stor betydelse om du verkligen på allvar påstår detta? Ska vi söka syndabockar till det rådande debattklimatet i Sverige så vill jag snarare nominera Olof Palme.

      • Lizette

        Vet inte om Olof Palme bär skulden eller inte men jag vet att människor som skulle vilja diskutera invandring, integration och segregering på sociala medier blir avskräckta när de stöter på kommentarer som kanske inte är riktigt lika illa som den Nima visade här men snarlika, när det gäller både sociala medier, ledare och diverse debatter så leder väl dock den andra sidan överlägset, den som hävdar att alla som vågar sig på att kritisera ngt är rasister, främlingsfientliga, islamofober (eller som det heter nu sedan ca:1år) antimuslimska eller i värsta fall, husneger.

        • Stefan

          Fast rent konkret, vilken grupp av individer blir avskräckta från vad egentligen, och detta så till den grad att det skulle utgöra ett allvarligt hinder för yttrandefriheten i Sverige? Även om jag förstått att det är illa ställt med utbildningen i detta land (sedan Palme införde flumskolan, apropå syndabockar…) så vill jag ändå tro att den absoluta majoriteten i detta land är kapabla att genomskåda ett sådant enkelt logiskt felslut som ”guilt by association” innebär?

          • Lizette

            Jag inser att du vill att jag ska skriva att de som kritiserar invandringen som den ser ut nu blir belagda med munkavle och jag har aldrig påstått att det inte är så men jag hävdar fortfarande att sidor som exempelvis Avpixlat skulle tjäna på att ta bort kommentarer som inte kan ses som ngt annat än rasistiska, de förstör för de som skulle vilja ha en mer seriös diskussion på nätet, däremot inte sagt att de skulle ”utgöra ett allvarligt hinder för yttrandefriheten i Sverige.”

            • Stefan

              Du skrev att de ”hindrar en öppen debatt när det gäller invandring och integration” och vad jag ville belysa är att det påståendet är falskt. Det var locket på i invandringsfrågan som gällde långt innan varken du och jag hade internet, så skyll inte på nättrollen! Jag tycker att det är bra att det finns forum på nätet som inte ägnar sig åt censur. Det är inte forum som Avpixlat som spär på högerextremismen i Sverige, utan anti-forum som kvällstidningarnas stängda kommentarsfält och sjupartiernas locket-på-mentalitet som ger medborgare intrycket att etablissemanget har något att dölja och försöker tysta oliktänkande.

  6. Siamak

    1. Vrf censurerades Evas hela fb namn men inte Wafa El?

    2. Vrf är det av nån relevans att påstå att flertalet av azerier på landsbygden som dött inte är muslimer? Du säger sj att det kvittar, vrf korrigera din vän?

    3. Islam är en religion. Judendomen är en religion. Det är inga ideologier din näthatare.

    4. Islamofobi är en utdöende rasism i Norden. Hitta en ny grupp att sparka på.

    • 1. Enkelt: För att Nasrin Sjögren redan hade publicerat den på sin offentliga FB-sida. Jag kollade själva inlägget också, den hade inte heller begränsad visning utan var inställd på ”offentlig”. Plus det faktum damen i fråga (som synes tydligt i bilden) hade SJÄLV publicerat sin kommentar på Ex-muslimers wall.
      Konversationen som jag censurerade var på en persons privata FB-sida.

      2. Jag skrev inte ”flertalet” utan ”vissa” och ”kanske”. Och jag skrev inte att de inte var muslimer utan att vissa nog var emot ”den religiösa idioti som pågår där”. Om du anser att man inte kan vara muslim och vara emot iranska regimens religiösa idiotier samtidigt så får det stå för dig.
      F.ö. är iranska fängelser ÖVERFULLA av iranier (tillika muslimer) som har motsatt sig iranska regimens fanatiska styre. (De som är inte är där har antingen avrättats eller är i exil.) Någon med ett uppenbart iranskt namn som Siamak torde väl känna till det? Eller har du levt under en sten hela ditt liv?

      3 & 4 var ju inga frågor så jag är klar med dig… Men ett par kommentarer ändå.

      3. Hur fan kom judendomen in i diskussionen? (Ja, jag vet vad ditt syfte var, don’t bother att svara.)

      4. Intressant. Å ena sidan får man ofta höra att islamofobin sprider sig som en skogsbrand och att vi måste (re)agera mot den, och nu är den utdöende enligt dig. (Ja, det är nu du ska säga ”D’OH”.) Hur ska vi ha det? ;)

      • Siamak

        1. Och om den är offentlig på en sida? Jag hade aldrig sett det om inte jag läste det här.

        2.Fanatism finns i regeringen. Ogillande finns. Men vart är iranska anstalter överfulla med politiska fångar? Jag vet ett dussin. Du säger överfulla. Kan du mig en källa?

        3. Grattis.

        4. Islamofobi är farlig ocj utbredd. Utöya var en wake up call för att samlaa krafter mot de som säger att islam är en ideologi, islamisering har börjat, pedofilprofet. Alla ni använder liknande argument. Och ja känner att allmänheten har börjat släppa er hatpredikan. Bara de gökigaste kvar.

        • ”Alla ni använder liknande argument”
          ”…släppa er hatpredikan”

          Intressant att jag inte generaliserar om muslimer som du gör om islamkritiker. Att jag inte buntar ihop dem med fundemantalister och fanatiska islamister som du använder guilt by association och Argumentum ad Breivik. Och ändå är JAG näthatare och hatpredikant medan du är godhetens apostel. Intressant indeed.

          ”Och ja känner att allmänheten har börjat släppa er hatpredikan.”

          Å, du KÄNNER det. Dåså. Utmärkt herr ”Kan du ge mig en källa?”.
          Vet du, jag *känner* på mig att du inte kommer bli långvarig på denna blogg. Can you feel it too?

    • Hmm

      Här kommer min ständiga fråga. Sedan när är Islam en ras? Om det inte är en folkras hur blir det då rasism? Och tycker inte du att alla de stora religionerna är behov av skarp kritik?

      • Siamak

        Hmm, börja läs Expo. De kommer förklara utförligt hur hatpredikanterna gör islam till en ras. Ett bra exempel är Nimas vän Eva-Lena. Hon gillar inte islam och blir glad när muslimer dör.

        • Nimas ”vän”? Imbecill, lär dig läsa.
          Om FB-vän till en bekant är lika med ”Nimas vän” så har jag massor med barn därute, ty ”bekantas barn = Nimas barn”.

          Intressant att du skulle nämna Expo, för jag känner flera på Expo-redaktionen och har flera gånger jobbat för dem (pro bono) genom åren. Ska kanske ge dem din mejladress så får de förklara för dig hur det kommer sig att de årligen ringer och vill samarbeta med en hatpredikant/näthatare som yours truly.

          Jag ”känner” att du slösar min tid. Jag ”känner” också att du är blockerad.

    • Lizette

      1. Jag kan se hela namnet i Nimas svar.

      2.?

      3.?

      4.?

    • 1965

      3. Ska man inte få kritisera religioner?

    • Stefan

      Hört talas om ”religiösa ideologier” i skolan någon gång? Islam och judendom är exempel på sådana ideologier. Här i Sverige får man kritisera ideologier, inklusive religiösa sådana – än så länge…

  7. Jag tycker att Wafa El verkar vara en människa som inte läser så många böcker (en slutsats jag drar av flera skäl). Men som kompensation verkar hon å andra sidan ha läst den bok hon ändå läser, väldigt många gånger.

    Eva-Lena å sin sida verkar vara en synnerligen otrevlig människa som ser oskyldigas död som något bra. Påminner faktiskt lite om fröken Wafa i artikelns början. Tyvärr kan jag inte ordinera böcker till vare sig Eva-lena eller Wafa för att hela dem från sin empati-brist, varför jag är så illa hänvisad till att bara säga ”inshallah” och förlita mig på placebo-effekten.

    Slutligen undrar jag om ni som diggar regimen i Iran också tycker att denna åtgärd var vettig?
    Om ja: no comments.
    Om nej: Är det Mossad som tipsat dem om denna åtgärd eller är detta något så högst ovanligt som ett fel begånget av ingen annan än dem själva?

    Mvh Julius

  8. En detalj med underhållningsvärde i den här tragikomiska sörjan är avslutningen på Wafa El’s inledande FB-kommentar: ”Än en gång, NI förtjänar stening. :-) Peace out!”. Ding! Vad är ‘schizofrent’?

Kommentera

