Coverfest

Det är intressant hur många olika skepnader en låt kan anta.
Den här fantastiskt vackra låten hittade jag först genom tunisiskan Amel Mathlouthis version på spanska & arabiska, ”Naci en Palestina” (Född i Palestina)

Efter lite googlande insåg jag att det inte var hennes originallåt utan cover på Remedios Silva Pisas flamencolåt ”Naci en Alamo” (Född i Alamo) från ljudspåret till spanska filmen Vengo gjord av fransk-romska regissören Tony Gatlif.

Sen insåg jag att även den var en cover på den grek-romska låten ”To tragoudi ton gifton”, skriven av Dionysis Tsaknis år 1986 och om jag förstått det rätt anses den vara en av de viktigaste låtarna inom grekisk musik.
Själv föredrar jag den här versionen framförd av Thanos Petrelis och Foteini Ralli:

(Men för variationen och jämförelsens skull får ni även Giorgos Katsaris resp Elen Vitalis versioner (den sistnämnda innehåller även texten och engelsk översättning.)

Medan jag googlade insåg jag att det även finns en svensk version av låten, ”Vi kan börja om”, gjord av Helena Josefsson, men det är dessvärre en skitversion som lika gärna kunde ha låtits vara ogjord.

Det finns även en helt okej version på hebreiska, framförd av Haim Moshe (av jemenitisk ursprung [precis som Ofra Haza btw]), som heter ”Yeled Sheli” (Min son). Och därmed så antar jag att cirkeln är sluten.

3 kommentarer

Filed under Musik, Personligt

3 responses to “Coverfest

  1. Enligt Cornelis Vreeswijk finns det 17 auktoriserade översättningar av låten ”Me and Bobby McGee” – bara till svenska.
    -
    Det härliga med sånt är att halvtrista låtar kan få sig ett riktigt lyft när någon i något annat land tar sig an dem

    • Jag vet att många har svårt för reaggie, och att många inte håller med mig här, med ett som jag tycker lysande exempel på när en halvbra låt blir fantastisk är när Jacob Millers ”Tenement Yard” blev Peps perssons ”Hyreskasern”

  2. Lizette

    Antar att du redan listat ut min favorit här, här kommer en annan!

Kommentera

