The dark dame rises


[Tack D.D.]

Iranska sedlighetspoliser kollar en [i övrigt täckt] kvinnas ”för korta” ärm. Tänk vad mycket energi och tid som läggs på att kolla medborgarnas klädsel. Vart hade vi inte kommit som nation om all denna energi hade lagts på konstruktiva saker istället för att ge bittra ”fladdermöss” makt och mandat att lägga sig i andras privatliv?
Du kanske ser detta som bara ”tokigheter som folk i fjärran länder håller på med”, men hade jag bott kvar i Iran hade denna behandling drabbat min fru. Föreställ dig att dagligen leva i ett sådant samhälle.

19 kommentarer

Filed under Fotografi, Iran, Islam/Islamism

19 responses to “The dark dame rises

  1. Thomas

    Och där har du träffat mitt dilemma perfekt. Som född och uppvuxen i Sverige skulle jag vilja rösta på ett parti som driver en invandringspolitik som går ut på att ta emot folk som dig men inte folk som dem eftersom jag är livrädd för vad som händer när folk som dem börjar rösta och påverka. Du och jag lär ligga minst sagt brunt till.

    • eller så är det kanske konstitutionell monarki som folk som dem utan tvekan skulle ställa sig bakom om de bara blev tillfrågade?

      undrar vem i Teheran som kommer sjunga ”Det är vi som är tomtarna” om teokratin börjar krackelera

      • Thomas

        Det är mycket möjligt. Problemet är:hur tar vi reda på vilka som kommer hit för att slippa religiöst tomteri och vilka kommer hit av andra orsaker och är fast beslutna att ta med sitt religiösa tomteri?

  2. EvaLis

    Varför skall egentligen kvinnor täcka sina kroppar så totalt?

    Och dessutom måste det ju vara en rejält störd syn på män som gäller med. Eller som en känd ROKS-kvinna sa ”Män är djur.”

    • Lizette

      Visst är det så, män kan inte kontrollera sina lustar så därför måste kvinnor täckas? Det ”lustiga” är att i Egypten så spelar det ingen roll om du är ”täckt” du blir ”kladdad” på ändå.

    • har för mig att profetens ordalydelse gällande modest klädsel för båda könen inte är exakt utrett, så det faller på uttolkarn som vanligt dårå

  3. Lizette

    Helt sjukt, som vanligt när det gäller Iran, hörde förresten att Iran vill sänka åldersgränsen när det gäller äktenskap men vet inte om det stämmer, har inte hittat tillförlitlig källa(?)

  4. Anna

    Lite motsägelsefullt att visa handlederna är förbjudet men att ha sex på en kamel (i allmän åsyn?) går bra.

  5. - ”Nej då, vi muslimska kvinnor är inte förtryckta, och vi förtrycker inte heller våra medsystrar… Det är bara en fördom”. :-(

  6. Jakob & Tyra

    Jag är väldigt glad att jag har haft turen att inte födas i ett sådant samhälle,

  7. JohannaV

    Nima, i malmö har vi vår egen självutnämnda ”sedlighetspolis”. Fråga vilken lärare som helst som arbetar i en invandrartätskola vad kvinnliga elever får utstå. Det är alltså inte bara i Iran….

    Själv har jag som icke-muslimsk kvinna blivit utsatt för arrogans, nedlåtande blickar m.m. från åtskilliga muslimor, pga att jag klär mig efter svensk väderlek.

    • Jerry

      Skulle jag som manlig person ta upp ämnet “sedlighetspolis”, då blir jag stämplat som islamofob.

      Det är tabu belagt ämne, men jag har Salafist fobi.
      Varje sund människa borde har rädslan för salafister!

      På min ort har vi salafister som uppför sig som “sedlighetspolis”, vid nöjes platserna (McDonalds, disco mm). Dessa salafister är hotulla om ”utomstående” personer blandar sig i.

    • Stefan

      Prova att skriva en insändare till någon av våra fria oberoende svenska nyhetsmedier såsom Sydsvenskan, Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet… någon av dessa kanske uppmärksammar ditt problem med en omskakande artikelserie om hur islamisk extremism drabbar svenska kvinnor! Precis som de absolut redan gjort om länge kända företeelser som när svenska barn blivit rånade på sina mobiltelefoner eller svenska tjejer gruppvåldtagna av invandrarungdomar. Tur att vi har fria oberoende media i Sverige som drivs utan någon särskild agenda, och inte politiskt styrda som i Iran eller andra diktaturer som skulle ha intresse av att mörka eller förminska problem av det här slaget…!

  8. Ja du behöver inte åka långt för att komma till ett land där du kan bli stannad och gripen för din klädsel. Try France.

  9. Frankrike har lagar som fastställts av manliga politiker som begränsar kvinnor från att ta på sig vilka kläder det vill, och ändå hävdas det att muslimska kvinnor är förtryckta av muslimska män. Det finns inget jag hatar mer än män som verkligen är övertygade om att har något att säga gällande kvinnors levnadssätt. Europeiska politiker gör exakt samma äckliga handling som de anklagar andra för.

    • Stefan

      Jag tycker det värsta är att kvinnor inte får gå topless på stan. Lika illa som att jag inte kan bära min balaklava när jag går in och gör mina bankärenden. Fördomar, främlingsrädsla och talibanism kallar jag det…

Kommentera

