Turkisk vinter

Blev väldigt glad över detta inlägg. Annika, tjejen bakom bakom bloggen Truth And Fiction, läste mina inlägg om vad som hände i Östra Turkiet/Norra Kurdistan häromdan:

Och jag gick ifrån en ytlig bild av kurdernas situation i Turkiet
till en tydlig, påtaglig, blodig verklighet. /…/
Jag tänker att om jag
en hyfsat välinsatt svensk politisk bloggare
inte nåddes av detta förrän nu
vad vet då alla andra?
De som inte äter, sover och andas politik?

Dels tycker jag att rubriken var fin och dels gillade jag verkligen denna formulering:

”Vad jag definitivt vet är att vi som land inte kan hylla en arabisk vår och samtidigt blunda för en turkisk vinter.”

 ”Turkisk vinter” är en väldigt träffande beskrivning. Jag kommer sno den, men nu vet ni vem som kom på’t först.
Men den stora anledningen till att inlägget gjorde mig glad är följande tre faktorer:
Det främsta man eftersträvar som journalist är ju att ngn ska bry sig, på riktigt.
Och det främsta man hoppas på från folk som har ett forum är att de ska sprida vidare.
Vidare är det alltid roligare att skapa intresse hos ngn som INTE var engagerad i ämnet tidigare, utan snarare tvärtom. (Oftast har ju den här bloggens läsare redan en bestämd åsikt om ämnet jag berört. Om min bestämda åsikt harmoniserar med deras bestämda åsikt så jublar de. Och om den skär sig mot deras åsikt, så blir de sura.)
Det ska tilläggas att jag själv har den koll jag har tack vare folk jag känner på Facebook, som använder detta medium för ngt viktigare än bara det sedvanliga ”jag har bajsat, här är en instagram-bild på min resultatet” [typ], annars hade jag själv inte heller haft någon koll. Vilket säger något om dagens mediasamhälle: Något sorgligt om det gammelmedia som jag älskar, och ngt positivt om de nya digitala medierna som jag egentligen inte är speciellt förtjust i.
4 kommentarer

Under Människorätt, Media, Personligt, Världen/Utrikes

4 svar till “Turkisk vinter

  1. truthandfiction

    Det här gjorde mig glad, Värsta bloggsynergin!
    hibukim ve neshikot

  2. 1965

    Trevligt, men den arabiska våren finns inte, det är en ren vinter där också.

  3. 1965

    Kopierar in en kommentar jag läste på Newsmill:

    Problemet är naiva socialliberala politiker i väst som är rädda att vår vänsterpress ska utmåla dem som rasister om de kallar en spade för en spade när det gäller islam.

    Det är inte ett så att ett fåtal ”islamister” kidnappar befolkningen utan det grundläggande problemet är att den breda massan helt enkelt tror på det som står i Koranen och så länge det fortgår så kommer problemen kvarstå.

    Jag ser tyvärr, så länge islam accepteras, att det bara finns två styrelseskick i den muslimska världen:
    En någorlunda sekulär diktatur eller en än vidriagre diktatur baserad på Sharia.

Kommentera

