Proportion

Holy shit…
Vanligtvis brukar statistiken på mina blogginlägg ligga någonstans mellan 1000–2000 läsare. Och på sistone när jag har skött bloggen med vänsterhanden så att säga (med mindre passion och engagemang) så har det väl varit typ 500–700 varje dag.
Igår natt chockades jag att hela diagramkurvan hade plattats till pga 11 400 läsare av inlägget om Ship to Gaza! Då inlägget publicerades rätt sent (halv nio på kvällen) hände detta alltså på bara 3,5 timmar. Det är över 3000 per timme. På en fredagkväll!

Jag vet inte hur jag ska tolka siffrorna. Är det för att svenska judar och pro-israeliska svenskar är så svältfödda på offentligt uttryckta pro-israeliska känslor att alla gick bananas över ett par israeliska flaggor på Södermalmstorg? Det är okontroversiellt att vifta med vilket lands flagga som helst i Sverige, men när den israeliska ser dagens ljus så känner man att det plötsligt blir ”dålig stämning” (för att citera Özz Nujen).
Eller är det för att svenska folket är så fixerade vid allt som har med Palestina-konflikten att göra? Maybe both?

Själv har jag länge tyckt att det råder en ohälsosam svensk fixering vid nämnda (självklart viktiga och angelägna) konflikt, vilket överskuggar allt annat skit som händer i MÖ. Under protesterna i Iran 2009 så (ursäkta språket) knullade jag mig själv med otaliga inlägg som jag kulsprutade ut dagligen, som en one-man-nyhetsbyrå. Och då blev det… vad kan det ha varit? 3000-4000 som mest? Jag minns att ett specifikt inlägg (som pga att det länkades på en populär iransk sajt) fick 9000 visningar, vilket var ovanligt rekord utan like. Men även det var den totala läsningen av inlägget under en längre tid, inte en dag – eller en halv kväll.
Nu händer det (igen) massa skit i Norra Kurdistan/Turkiet. Ska bli intressant att se hur många svenskar som intresserar sig för det. :/

23 kommentarer

Filed under Människorätt, Media, Personligt, Världen/Utrikes

23 responses to “Proportion

  1. Jag tror inte man ska tolka så mycket utan bara inse att frågan engagerar(därav antalet läsare) Ett plus ett är fortfarande två. Sen har svensken inte lätt att ”byta spår”. Vi orkar en konflikt i taget och tycks dessutom stanna kvar länge vid den. Över en halv miljon barn i vårt land bor med en missbrukande förälder exempelvis men ändå påstår vi att barnen har det så bra här. Well I guess vi gillar dubbelmoral och inslagna dörrar.

  2. Ser samma tendens på min blogg. Av alla mail att döma de senaste dygnen så är vi svenska yids svältfödda på att få uttrycka stolthet och allians med Israel, och reagerar därefter…

  3. Utrikesrapporteringens främsta bud: no jews, no news

  4. Jag lobbade för ditt blogginlägg på Twitter. Det gjorde nog susen. Sen blir jag besviken på dig när du uttrycker dig med det där dåliga språket, så det ursäktar jag dig INTE. Vårda språket mer annars lobbar jag inte mer för dig på Twitter. Skäms på sig att snacka sånt där fult invandrarspråk när svenskan har så stor ordrikedom!

    • Mom, is that you? ;)
      Vaddå invandrarspråk? Jag skrev inte ayna, guzz, keff, para eller något sådant, utan ”kn*lla”. Jag som trodde jag använde ett svenskt ord som har funnits i det vackra, mångfacetterade – och vid behov kraftfulla – svenska språket sedan medeltiden.

      Tack för lobbandet.

      • Yes, this is mom speaking! Men det gamla hederliga ordet har förvanskats av invandrare så att det nu används i negativa ordsammansättningar. Skärpning! (märk väl att pekfingret rör sig bestämt fram och tillbaka när jag yttrar detta)

  5. Beck

    Hehe eller också googlade ovanligt många på namnet Estelle (prinsessan istället för skeppet) pga Victorias födelsedag så råkade hamna på fel sida.

  6. Jerry

    Din blogg handlar om intressen för religion/andlighet, integrationsfrågor och Iran.

    Varför skall man tolka siffrorna, när svaret är att svenska judar och pro israeliska svenskar uppskattar ärlighet, den varan har du inte brist på.

    Du kritiserar Israel när det krävs kritik, du saknar inte empati för palestinska araber och du vågar offentligt visa pro-israeliska känslor.
    Räcker inte det?

    Svenska folket är fixerade vid allt som har med Palestina-konflikten att göra, och många vet varför.

    • Joel

      Ja, vi kommer inte glömma de terrorister som mördade den svenska kungens gudfar. Ett mord där mördarna aldrig blev straffade och en av dem istället blev vald till premiärminister för Israel. Israels militär belönar senare denna terrorliga med medaljer.

      Ärligt, även om jag överdriver lite så förstår jag öht inte varför pro-israeler inte inser att detta kan ha skapat ett visst agg från svensk sida? Samt att många pro-israeler verkar helt ha glömt bort detta? Och att det finns en anledning folk tycker Israel hycklar när de gnäller om terrorister.

      Sverige har inte genomfört ETT ENDA STATSBESÖK(Nej, att statsministern besöker ett land är inte ett statsbesök, det krävs att statsöverhuvudet besöker landet) till Israel.

      Om ni tror att mordet är irrelevant, så kan jag ställa följande fråga.

      Den nyfödda kronprinsessan heter Estelle, kan ni gissa vem som hade en fru som hette Estelle?

      Bör tilläggas att jag inte är rojalist, vill bara påpeka att andra skäl till ett svenskt svalt intresse för Israel kan finnas än det som Paulina Neuding och hennes SD-kompisar kör med. Dvs OMG MUSLIMER!!!!!

      http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/bryt-tystnaden-kring-folke-bernadotte_1127799.svd
      http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/sverige-var-inte-tyst-efter-mordet_1249937.svd

      • Joel

        Ska tillägga att Shimon Peres(Israel utrikesminister under 1995) bad om ursäkt för mordet i samband med hedrande av minnet för de vita bussarna. Här är poängen och varför jag har den åsikt jag har. Israel är en demokratisk stat med både reaktionära och progressiva krafter. Israel har också ett domstolsväsende som verkar relativt fristående. Mao verkar Israel vara en grundläggande rättstat.

        Det är att föredra framför Hamas som enbart är en reaktionär kraft.

      • Joel

        Här är en till anledning varför Israel har en fördel gentemot Hamas och dess grannländer.

        http://www.jpost.com/LandedPages/PrintArticle.aspx?id=182933

        Människor med olika ideal kan verka och får yttra sig i israeliska tidningar.

        Detta förstärks också av detta(Från wikipedia om Jerusalem Post) :
        In 2011, the paper fired its outspoken columnist Larry Derfner for a controversial post in his personal blog in which he wrote that Palestinians have a right to kill Israelis to oppose the occupation. The dismissal was criticized by many, most notably former editor-in-chief Jeff Barak.

  7. Just denna artikel om Fredagen den 13:de länkas till från ett antal profiler inom den judisk-demokratiska högern i Sverige, och inga andra

    • Du får gärna bota min okunnighet här, jag vet inte riktigt vad den ”Judisk-demokratiska högern” är. Du som verkar veta, exakt vilka är de här ”profilerna”?
      Och har Dror Feiler som idag (för första gången nånsin) kommenterat på bloggen hittat hit genom en sådan judisk-demokratisk högerprofil?

      ”Inga andra” har länkar hit? ”Inte många andra” har jag inga problem att köpa, men *inga* andra? Noll? Hur vet du det? Har du koll på alla som länkar hit?

        • Ja, det var det ingen som ifrågasatte. Du har koll, grattis, good for you, men har du svar på mina frågor & belägg för ditt påstående?

          Jag ska börja köra den när folk ställer frågor till mig: ”Jag har koll.” Punkt. Tystnad.
          Genialiskt. ;)

          • Jo men jag ser ju att du har koll, visst är det så. Du har de som länkar vidare på din vänlista på FB. Du ser att Gunilla Sköld Feiler opponerar sig mot faktafel på [S.C.]s sida [icke-offentlig privatpersons namn borttaget av admin] – och då kan du ju även räkna ut hur Dror hittade hit …

            • Låt mig börja med att ge dig lite rätt. Jag hade glömt bort Drors fru på S.C:s FB. Det är klart att Dror hittade hit genom henne.
              Det var andra som diskuterade och jag flikade in med två snabba kommentarer om vad jag hade sett och hört själv, på plats, och sen struntade jag i resten av diskussionen och glömde bort det.

              Men…
              1. Sköld Feiler påpekade inte faktafel utan grep efter halmstrån. Om hon vill ägna sig åt mygghjärnskirurgi och kalla det för faktafel så får hon gärna göra det. Så länge jag inte är i en rättssal så har jag inget tålamod för att ägna mig åt att diskutera den enorma och avgörande skillnaden mellan ”det skreks sionistfitta” och ”en person sade sionistfittor [plural och inte singular] i mobilen när hon trodde att ingen hörde henne”.

              2. Om du, Herr Mossad-wanna be, känner dig nöjd med att ha insyn i S.C:s Facebook (som är offentlig) och tycker att det är lika med att ”ha koll” så är jag bara glad för dig.

              3. Vad gäller S.C., med all respekt för honom skulle jag inte klassa honom som en ”judisk höger-profil”. För det första är han vänster. (”Så röd man kan bli”, tror jag var det exakta citatet.) För det andra har jag aldrig sett honom i judiska sammanhang offentligt. Han har t.o.m. haft bekanta som avslöjat för honom att de inte gillar judar –utan att veta att han är jude. Det är hur mkt ”judisk profil” han är. S.C. är snarare en gammal go gubbe som mest (and you should know this) skriver dikter på sin Facebook.

              4. Ja, jag har några vänner som skulle kunna kallas för ”judiska profiler”. (Några av dem har jag f.ö. ”bråkat” med om omskärelse, S.C. inkluderad.) De riktiga judiska ”profilerna” vars sidor jag har kollat på på sistone har inte länkat till mitt StG-inlägg. De har tidigare länkat friskt till andra inlägg på bloggen, utan att statistik-kurvan rört sig. Men de kanske har blivit duktigare och numera inte bara styr svensk gammelmedia och världspolitiken och ekonomin, utan även cyberspace.

              5. På tal om mina FB-vänner. Det är lite kul, för jag har och/eller har haft även kända iranska profiler, kurdiska profiler, V-, S-, och KD-profiler, feministprofiler, stå-upp-profiler, kristna profiler, muslimska profiler och humanist-profiler (som de judiska profilerna f.ö. spyr galla över, pga omskärelsedebatten). Men ingen har någonsin påpekat min FB-vänskap med *dem* med en underton av avslöjande, typ ”AHA! Du är ju FB-vän med X och Y!”
              FB-vänskap kan röra sig om allt mellan nära, tajt, privat vänskap till ”Vem fan är det? Äh, vi har gemensamma vänner så ok, jag godkänner vänförfrågan”.
              Men det är ju så i dagens samhälle, att om man är FB-vän med en snäll diktargubbe som också råkar vara judisk, eller med en stolt judisk bloggare från en småstad, så är man polare med en judisk ”profil”. Och om man är FB-vän med en actual ”judisk profil” så är man hardcore-sionist och älskar doften av napalm på morgonen. Men att ha tio gånger så många iranska eller kurdiska profiler på FB får ingen att lyfta på ögonbrynen och ana hemliga vänskapsband.

              Anyway, eftersom du har ”koll” på vad jag och mina vänner gör på FB så tar jag bort dig här (you bored me at hello som Zellweger skulle ha sagt). Är du jättesugen på diskussion och inte en feg människa som bara kan ha åsikter anonymt kan du ju *uppenbarligen* komma fram på fejjan, så vi kan alltid fortsätta där. :)

  8. Hmm

    även jag droppade en länk ill din sida i fredags men med ett mer generellt syfte än Ships-inlägget. Bidrog inte så mycket kanske men en liten del!? (Fast jag har droppat länkar förr ;) )

  9. truthandfiction

    Vill med denna kommentar meddela att även jag ”har koll”. Tydligen räcker detta statement för att få carte blanche. Love it. Mvh Annika Hernroth-Rothstein , stolt medlem i Kosher Nostra och den “Judisk-demokratiska högern”

Kommentera

