I Turkiet idag II

Svenskkurdiska V-politikern Yekbun Alp:

Polisen misshandlade brutalt en ungdom. När jag försökte stoppa polisen höjde ena polisen batongen mot mig. Turligt nog kom då PM Sabahat Tuncel och gick i mellan, vi lyckades få loss honom. Har blod på byxorna o armen

(Sabahat Tuncel är kurdisk politiker och parlamentariker i Turkiet.)

Yekbun Alp syns i denna bild, bakom Aysel Tuğluk (blommig skjorta). Bakom dem skymtas Selahattin Demirtaş i blått.

Klipp från Newroz-tv

[1:00 Osman Baydemir i vitt]
[1:23 Demirtas och Tuğluk]
[1:30 Yekbun Alp längst ner i bildkanten]
[1:51 skjutna Pervin Buldan]

En vän som kan turkiska har snabböversatt:

”Baydemir skriker och ber dem att dra, att ingen ska röra dem. Yekbun, Demirtas och de andra blir utslängda från området men de vägrar och vill att deras vänner ska släppas. Om jag nu förstått rätt håller så håller turkarna många kurder inlåsta i moskén.

Och fortsätter:

Habertürk visade händelserna, nyheten höll på i 2 sek och av någon anledning så avbröts livesändningen! Konstigt va?

• Aftonbladet/TT:s rapportering om händelserna. Jag vill inte vara sån, men jag tycker min rapportering är innehåller mer information och detaljer. En obetald person på sin fritid jämfört med en stor tidning och en nyhetsbyrå. Jag menar, wtf?!

 

 

3 kommentarer

Filed under Människorätt, Världen/Utrikes

3 responses to “I Turkiet idag II

  1. Pingback: When we know better, we must do better. « Truthandfiction

  2. Pingback: Turkisk vinter | Nordic Dervish

  3. Hejsan Nima. Det är alltid lättare att få en bättre koll på vad som händer om man är på plats. Jag kan se lite en ny era kanske inom media, när de gamla tidningarna blir undanskuffade för att det finns direktkanaler som kan berätta mer om vad som händer.

    Vi lever i en tid där informationen färdas med ljusets hastighet, detta kan ses som en fara för ledare som önskar ha kontroll, ledare som har monpoliserat makten och försöker driva en politik ovanför människors huvud där de som utmanar makten, dvs människorna slås tillbaka med våld.

    Av en tillfällighet knuter jag an detta till Palmes jultal från 1972 som handlade om att USA bombade Hanoi och han jämförde det med folkmord gjort under olika diktaturer. Det blir av en tillfällighet eftersom jag lyssnade på gamla ljudklipp på nätet men anledning av den filmen om Palme som har haft premiär. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1602&artikel=758331

    USA förnekade då att de bombade till exempel sjukhus på platsen, i en radiointervju berättade Palme att eftersom Sverige då hade representation i Hanoi så kunde de skicka ut personal för att kontrollera om byggnaderna var bombade och därmed sticka hål på missinformationen.

    Närvaro är viktigt och service byråer som TT har en otrolig makt när de förmedlar ut en händelse om detta och de får inga nyanser i rapporterna.

Kommentera

