”Sionisthoror” och ”klasskrig”

Idag avseglade Ship to Gaza-båten Estelle. Jag var där och fotograferade.
En pro-israelisk grupp hade samlats för en protestdemonstration. Gruppen samlades på Södermalmstorg och gick sedan till kajen nära Fotografiska muséet, där Estelle låg.

Jag har en tendens att klicka loss som en galning och efteråt står jag där med hundrasjuttioelva jävla bilder. Lat som jag är orkar jag inte sortera utan lägger upp alla som blev ok. Ni får ursäkta.

Jag har rätt mycket att säga om hela händelsen, men jag pallar inte lägga för mycket tid på bloggen nuförtiden, så jag lägger bara upp bilderna. Om någon undrar något så är det bara att fråga.

En sak måste jag bara nämna: I början, på Södermalmstorg, gick jag in i t-baneuppgångenen för att köpa cigg. När jag står utanför och tänder ciggen hör jag tjejen bredvid mig prata i mobilen och säga ”…Sionistfittorna är här…Ja, jag är här med sionisthororna”. :S
Det är samma tjej som senare ryker ihop med en av motdemonstranterna (se bilderna) och senare vid kajen visade det sig att hon tillhörde STG-gänget. (Notera hennes ”Classwar”-tatuering.) ;)

T-shirten på en av bilderna föreställer IDF:s logo. Förkortningen lyder Tzahal, vilket står för Tzva Hahagana LeYisra’el dvs ”Defensive Army for Israel”.

”Israheil”-bilden är tagen vid Katarinavägen. På väg mot Slussen gick jag nerför en trappa mot vattnet, och på tal om ingenting ser jag klottret.

Bilderna får ej användas utan tillstånd.
© Nima Dervish 2012

19 kommentarer

Filed under Fotografi, Israel/Palestina, Personligt, Sverige/Inrikes, Världen/Utrikes

19 responses to “”Sionisthoror” och ”klasskrig”

  1. Btw, trikolorflaggan är Irans statsflagga (1964–1980) före islamiska revolutionen.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_Iran
    Det beror på att det fanns ett par iranska judar i demonstrationen. En annan var egyptisk kopt och ytterligare en från Brasilien.

    • Ja, det är ju en härlig tid att minnas …

      http://en.wikipedia.org/wiki/SAVAK

      SAVAK operated from 1957 to 1979, when the Pahlavi dynasty was overthrown. SAVAK has been described as Iran’s ”most hated and feared institution” prior to the revolution of 1979 because of its practice of torturing and executing opponents of the Pahlavi regime.

      • Eeeh, what?
        Nu är det så att jag personligen är varken shah-anhängare eller rojalist i allmänhet, och skulle jag rösta om ny flagga skulle jag rösta på en enkel trikolor utan symbol eller en trikolor med en helt ny symbol.
        MEN jag blir inte förbannad på dem som gillar den här flaggan. För det första var den Irans senaste officiella flagga innan den nuvarande (som jag inte skulle pissa på om den brann). För det andra är Lejonet och solen en symbol som är myyyycket äldre än Reza Pahlavis regim. För det tredje är det skillnad på en flagga och en regering – eller dess säkerhetspolis.
        Säg att USA genomgår en revolution och radikalkristna tar över. Skulle det vara fel av exilamerikaner att vifta dagens flagga, med argumentet att Obama, Bush Jr, Bush Sr, eller CIA var dumma? Det finns ju ingenting som säger att den som viftar med förra Iranflaggan by default gillade/gillar SAVAK.

        Jag vill bara tillägga (och äldre läsare vet detta) att jag inte alls är förtjust i att behöva förklara självklarheter och enkla tankegångar för folk.

        • Du idiotförklarar flaggviftarna, att de inte fattar varför shahen drevs i landsflykt och/eller att det är hans flagg?!? Ok, inte mig emot

          • Jag säger bara att det är en skillnad mellan att vifta en flagga och *anledningen* till varför man viftar med den/ens övriga politiska åsikter. Det är en sak att vifta med den flaggan OCH vara shahanhängare. Ja, då skulle jag tycka att man glömmer bort att shahens demokratiska sinne lämnade mkt kvar att önska, om vi säger så, milt uttryckt.
            Men det är fullt möjligt (och fullt acceptabel anledning) att vifta med den och inte vara shahanhängare, helt enkelt för att man vill visa avståndstagande till *nuvarande* regimen och dess symbol/flagga och därför tar den förra/senaste officiella flaggan.

            Jag vet, MÅNGA som jag sett vifta den flaggan ÄR shahanhängare, men jag HAR också sett/mött en hel del som viftar med den helt enkelt för att det var vår senaste officiella flagga. Och jag vet, det är inte svårt att hitta en vanlig trikolor utan symbol, men jag säger bara att jag inte blir sur på dem som viftar den flaggan för jag vet att folk är olika och har olika skäl.
            (Och även om ngn ÄR shahanhängare blir jag inte *sur* – it’s a free country dammit. Jag håller absolut inte med dem, men jag har ingen brinnande lust att gå fram till folk på gatan och lecture them om vilket jvla tygstycke de bör vifta med. Vi har haft nog med hätska tjafs om tygstycken och grafiska symboler och det har inte tagit oss någonstans under senaste 30 åren. Vi har mkt viktigare problem att fokusera på.)

            Och gällande ”en härlig tid att minnas”, well, faktiskt, på många sätt, i jämförelse med idag. Vilket gör att många idag uppskattar friheterna de hade och inte värdesatte och som nu inte finns. De glömmer bort dåvarande frånvaron av demokrati, vilket är fel, men begripligt och mänskligt. Höll du käft om dåvarande regimen kunde du ha ett normalt liv. Idag MÅSTE du leva i medeltiden oavsett om du öppnar käften om politik eller ej. När du har hela kroppen full av metastas så ter sig den där brutna höften du hade plötsligt som en soft situation.

          • När vi ändå pratar om flaggor: Själv önskar jag att svärdet som lejonet håller i slopades en gång för alla och vi återgick till det gamla ”passant” eller ”couchant”-lejonet. Vandrande eller sittande, inte svärdviftande. Mer fredligt så.

  2. Tyckte mest om bilden på Amnon och Dror :)

    • Ja de var fina när de stod där och kramades. :) Det är så det ska vara, att man tycker olika men ändå uppträder civiliserat mot varann istället för att gapa och skrika.

      • Jerry

        Jag hoppas att jag kunde säga samma gällande Dror, det kan jag inte.

        Nu är Dror så ”viktig” då svarar han inte på en för honom okänd individ…

  3. Jerry

    Jag tycker att bilder säger mer en tusen ord.

    Det är bra med tendens att klicka loss, och det gör ingenting att du orkar inte att sortera, vem orkar det?

  4. Kenny

    Intressant att vänstertjejer inte har problem med att kalla andra för horor och fittor, men det är du ju belagt sedan decennier att kvinnor är hatade av extremvänstern. Liksom Baader hatade Meinhof.

  5. Hmm

    Jag är bara tacksam att du orka blogga alls. Hoppas att du aldrig tröttnar eller alternativt att denna blogg i sitt nuvarande format slutar att behövas.

  6. Pingback: Proportion | Nordic Dervish

  7. Det är relativt vedertaget att vifta med den förra regimens flagga som ett sätt att protestera mot den nuvarande. Jag har stött på ytterst få perser som önskar tillbaka den monarkistiska diktaturen.

  8. Pingback: Några bilder från förra veckans småspontana demonstration | Kim Milrell.com

  9. Omar

    Nima vad tycker du om att man attackerar Dror Feiler och försöker tysta honom och skrämma honom? Indeed, *SIONISTHOROR* – inte första gången de gör så. Även om de gillar att via sina etablerade utposter trampa på folk genom att skicka ut andra dumma goys.

  10. Omar

    Dum goy= Du Nima.

Kommentera

