1000 år

För ett par helger sedan invigdes ett kurdiskt-zoroastriskt tempel. Som ”bara” zoroastriskt tempel är det Nordens första, men som kurdisk-zoroastriskt tempel är det det första i världen, på ca tusen år! Då får ni en bild av hur utsatt den här religionen har varit.

Min kollega Shilan Saidi (vi gjorde ”Ett barns hjärta” tillsammans) har bilder från ceremonin.

Invigningsceremonin var mycket vacker och rörande. Inga ministrar och politiker närvarade givetvis, detta är ju inte en viktig religion, utan bara en fin och soft religion vars representanter bara säger vettiga saker, så det är ju bara att ignorera den. ;)
Platsen är givetvis inte centrala Stockholm. Inte ens centrala Sollentuna, utan en tråkig och ordinär lokal out in nowhere, närmare bestämt på Turebergs allé 4.

Det fina bestod i två faktorer: Sakerna som sades och känslorna som uttrycktes. Det senare stod främst prästen Andazh Waize för. Hela ceremonin igenom hade han tårar i ögonen; Detta var en gammal dröm som han hade kämpat för sedan 80-talet och som äntligen hade förverkligats. En efter en tackade han alla vars dedikation och obetalda fritid hade möjliggjort denna dag. Till exempel hade den stora träskulpturen skapats av en man som varit peshmarga (gerillasoldat) och fått högerhanden deformerad av en mina. ”Det är dessa händer som har skapat detta vackra detaljrika verk, och han är inte ens skulptör eller snickare” sa Andazh, uppenbart rörd över alla timmar som fd gerillasoldaten lagt på sitt hjärteprojekt.

Jag satt där och i mitt huvud prickade av sakerna som gjorde mig förvissad om att templet blir en ljusets plats:
• Zoroaster presenterades inte som profet, utan som filosof och poet.
• Kvinnor var närvarande. Den kvinnliga moderatorn (iklädd illröd dräkt) var sminkad, hade utsläppt hår och målade tånaglar. Det kan tyckas ytligt att framhäva en sådan sak, men det är ett tecken på frånvaron av neurotiskt tänkande gällande vad kvinnor ska och inte ska göra.
• Prästen ville inte ens använda orden ”män och kvinnor” och därigenom dela upp människor i dessa grupper, utan betonade att alla är individer.
• Närvaron av ungdomar: Prästen poängterade att han inte ville att detta skulle bli en förening av ”gubbar med mustasch” och att han var angelägen om ungdomlig närvaro.
• ”Detta är inte en religion om vad man måste och inte måste göra. Det viktiga är att använda sin hjärna och sitt förnuft.” Istället för att skapa ett rigitt regelverk kring livets alla situationer uppmanas människan att använda sitt förnuft kring följande (till synes) enkla grundregel: ”Konstruktiva tankar, Konstruktiva ord, Konstruktiva handlingar”. Svaren finns inte i en bok utan inom dig själv. Christer Sturmark hade gillat alla betoningar på ”förnuft”.
• ”Folk tror att zoroastrier dyrkar elden, vilket är ett gravt missförstånd: Elden är en symbol, för ljus, värme, renhet, sanning och mycket mer.”
När vissa avfärdar zoroastrier genom att påstå att de är ”elddyrkare” så avslöjar de bara sitt eget simpla tankesätt och oförmåga att urskilja nyanser. ”De hade eld i sitt tempel, de dyrkar eld – ett ting – istället för gud! Vi måste behandla dem som skit.” (På tal om eld, kolla in detta klipp av underbare George Carlin [3:55].)
• Gautam Bhattacharyya, ordförande för Stockholms Zoroastriska Förening sa att många iranier, kurder, m fl väljer denna religion för att de känner att de går till sitt ursprung och sina rötter, men att – och här kommer the good part – zoroastrianismen handlar inte om att titta bakåt utan framåt, mot framtiden. Se där, en viktig faktor som gör att religionen inte fastnar i backspegeltittande på vad folk gjorde många sekler sedan.
SR var närvarande. Vad roligt, tänkte jag, att även denna religion får lite fokus i svensk media bland allt tjat om ni-vet-vad. Nu vill jag inte vara en gnällspik, men 1) tycker jag inte att SR-reportaget riktigt lyckades förmedla den vackra stämningen på invigningen (allt jag nämnde ovan) och 2) innehöll reportaget ett fel: ”Nu har en ny grupp, kurder, börjat intressera sig för den här religionen.” Nja, prästen berättade utförligt om hur närvarande denna religion har varit inom den kurdiska communityn genom alla sekler, däremot har man inte haft möjlighet att uttrycka dessa känslor pga sekler av religiöst förtryck. Jag menar, kurder kallar Zoroaster för Zardasht (vi iranier säger Zartosht) och ”en av de viktigaste historiska städerna i” iranska Kurdistan, staden Sardasht, har fått sitt namn från Zoroaster, så man kan inte direkt påstå att kurder har ”börjat upptäcka” den här religionen.

Anyway, uppmanar er alla att åka till Turebergs allé 4 då och då och ha en pratstund med Andazh Waize som verkar vara en fantastiskt fin person.

About these ads

11 kommentarer

Filed under Människorätt, Media, Personligt, Religion, Sverige/Inrikes

11 responses to “1000 år

  1. Jerry

    Zoroastrismen har påverkat den moderna människan, trots att Zoroastrismen har idag cirka 2,6 miljoner anhängare, främst bosatta i Iran och Indien – enligt Wikipedia.

    ‘Also sprach Zarathustra, Op.30′
    http://archive.org/details/also_sprach_zarathustra

  2. Jag vet inte mycket om det här religionen egentligen, men jag tror att man ska förespråka våld och död åt alla som inte tror på det som jag tror på, eller lova att grillas i helvete, då ska den vara intressant för politiker att delta i öppningen.

    • Jerry

      I klar språk, vad tror du på?
      Kristendomen, judendomen eller islam?

      Politiker ”fiskar” röster oavsett vilket religion det handlar om.
      Tydligen har de närvarat vid öppningen för SR var närvarande….

      • Lizette

        Tror inte att de fiskar så många röster när det gäller judendomen, alldeles för liten och ”obetydlig” grupp verkar det som.

        • Jerry

          Gruppen av svenska judar är liten, och fortsätter att krympa till en ”obetydlig” grupp.

          Att gruppen av svenska judar är så ”obetydlig” grupp, kan vi säga att det är resultat av politikernas oförmåga att bekämpa antisemitismen i landet.

  3. Ska dit och besöka det av ren nyfikenhet. Måste säga att du minst sagt gjorde bra reklam för denna religion

  4. MTBSvetto

    Nja, när det begav sig och zoroastrismen var en maktfaktor var dess representanter inte så himla förlåtande mot de som inte delade tron. Organisserad religion leder till samma skit hela tiden om de får inflytande.

  5. tryggve

    Zoroastrisk musik är underbar. Kolla upp Saman Alias och hans vänner…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s