UG & moskéerna

Jesus och Runar vad matt jag är efter att ha sett UG:s granskning. Inte för att jag är förvånad – jag har genom åren förlorat den fysiska förmågan att bli förvånad – utan bara matt av idiotiöverdosen: från skildrade muslimska organisationer men också från vissa kommentarer på nätet, twitter, chattforum etc.

FYI: Jag blev uppringd igår av SVT Debatt och bjöds in att delta i morgondagens debatt om UG:s granskning. Jag tackade ja för att de sa att den alltid duktiga Pernilla Ouis hade tackat ja. I kväll var jag dock tvungen att ringa och säga att jag har fått förhinder och INTE kan komma.

Jag skriver på en artikel (där jag behandlar ämnet i ett större perspektiv). Vi får se hur den blir. Tills dess, må gott.

31 kommentarer

Filed under Islam/Islamism, Människorätt, Media, Personligt, Sverige/Inrikes

31 responses to “UG & moskéerna

  1. Synd. Det var länge sedan man såg dig i rutan. Å andra sidan kan det inte vara särskilt upphetsande att få dejavuer, sittandes lyss till fru Benadoua och mr Kharraki under en 45 minutersprocess där folks öron stängts av till förmån för stämman.

  2. Hmm

    Har du lust att sammanställa lite kort vad som sägs på twitters som du läst?

  3. Jerry

    Försöker jag debattera om ämnet, anklagas jag att jag är smittad av islamophobi.

    Förmodligen därför många vågar inte göra sin röst hörd när det gäller debatten om ”Stå upp mot sharia” – http://www.sourze.se/__10782271.asp

  4. Synd att du inte kunde. Men å andra sidan är Debatt lite väl vulgärt för en normal diskussion. Varför kan inte SVT göra en studiodebatt utan skränande deltagare i publiken? Ett neutralt program där båda parter i lugn och ro får lägga fram sina åsikter och utefter det argumentera och debattera..

  5. Mahmoud

    Riktigt pinsamt!! Återigen har salafismen blandat med analfabetism skämt ut oss muslimer. Bara att ”imamerna” inte fattade att de två iranska kvinnorna var fejk borde leda till avstängning på livstid. ”fred vare med dig” / Mahmoud

    • EvaLis

      På vilket sätt borde de ha fattat det?

      Men du har rätt i att de borde ha stängts av. Resonerar man som de gör borde man inte få något annat än sparken!

      • Behrooz

        Dels för att de två kvinnorna nämner det samt att jag kände igen dialekten. Och det bör ses anmärkningsvärt att iranier som är i större grad shiiter går till en sunni-muslimsk moské. I regel händer inte detta…dock ska detta inte skymma den syn som representanterna för samfunden senare uppvisar gentemot kvinnors rätt till sin egen kropp som var rent ut sagt vidrig.

    • Mahmoud: Ingen har skämt ut dig. De muslimska rådgivarna har skämt ut sig själva och sina organisationer. Där stannar skammen. Ta inte på dig deras skam. :)

    • puria

      Mahmood jag vill bara höra om jag uppfattat dig rätt?!? Menar du att Imamerna borde insett att nåt var i gärningen och varit misstänksamma samt korrigerat för sina riktiga åsikter då troende iranier sällan bär heltäckande niqab och är shia muslimer och inte borde sökt andlig rådgivning hos sunniter/salafister?
      Anledningen till att två iranska damer användes var just för att kunna få imamerna att tala svenska då iranier i regel inte pratar arabiska. Tyvärr är det så åsikterna vare sig uttryckta på svenska eller arabiska skulle varit desamma. Jag citerar Pernilla Ouis ”det är inte muslimerna det är fel på, det är islam. Jag menar att många troende muslimer blir låsta av islam till vissa åsikter och praktiker.”

      • Behrooz

        Nja…tekniskt sett kunde du ha använd dig av pakistanier (som oftast inte heller kan arabiska) och på så sätt bibehållit att dem pratar svenska. Pakistanier är också i högre grad sunni, vilket hade bibehållit den estetik som Mahmood tror jag framhöll. Jag kan inte tala för Mahmood men personligen menar jag bara att experimentet hade varit mer verklighetstroget om man använt sig av defacto sunniiter. Dock är ju detta en liten bisak då utfallet av experimentet inte hade förändrats av den teoretiska modifieringen. Summa summarum, vi fick en väldigt intressant insyn i hur många representanter i moskéerna fungerar i verkligheten. DOCK finns det relevant kritik att ge:

        Programmet brister i förklaringarna som ges till de olika moskéerna, man pratar om ”muslimer”, framförallt så framhävs inte vilken idétradition varje moské har, det hade varit intressant om man kunnat påvisa en likartad syn på kvinnor i t.ex. några av de shiamuslimska moskéerna i landet. Koncentrationen var i min mening för hög på sunnitiska/wahabitiska moskéer, vilket ger opportunister som Mohammed Omar tillfälle att skriva sånt här :

        http://www.newsmill.se/artikel/2012/05/18/verkligheten-i-mosk-erna-r-nnu-v-rre

        • Lizette

          Mohamed Omar har vänt på kappan för hur många gånger?

          • Behrooz

            Svårt att minnas, dock är detta inte speciellt anmärkningsvärt. Han har länge pratat i kvasi-eurabiska termer speciellt kring sunni-extrema sekter och wahabiter. Det trista är väl att det finns folk där ute med en låg kunskapsnivå som kommer anamma hans retorik, dels pga av hans flörtande med SD och nationella, samt att han kommer kunna fungera som ett alibi för dem.

      • Mirjam

        Det var uppenbart att något lurigt var på gång eftersom de hävdade att de känner till det muslimska samfundets koder, dvs vad de säger, fraser osv. När allt de sa var väldigt opassande, det krävs en hel del erfarenhet och vara i de svenska moskeérna för att fatta hur svenska muslimer pratar. Ana Gina hade gjort ett mycket bättre jobb med sin Sister Khadije karaktär.

        Sen fattar inte jag hur hon vill fortsätta vara gift med honom efter att han gift sig med en till och dessutom slagit henne. De borde sagt åt henne att skilja sig från honom först och främst men med tanke på att hon hela tiden sa att hon vill fortsätta vara gift med honom och få ”kärlekheen” av honom, då är det ganska uppenbart att de inte vill att han ska hamna i fängelse. Att han dessutom tagit en andra fru kan inte riktigt imamen göra något åt. Jag försvarar inte Imamerna på något sätt men man måste också se dilemmat i sig och inte bara svaret. Det blev en för stor karusell på UG, när de blandade in hedersvåld och Rinkebys segregation som ett problem pga endast muslimerna. Sen är det uppenbart att många iraniers favoritsyssla är att lyncha allt som har med Islam att göra. Jag tänker inte vara tillräckligt PK med att låtsas som att inte det är sant.

        Sen vill jag hävda att det är helt tvärt om, det är (vissa) muslimerna det är fel på inte Islam. När en muslim gör något dumt så generaliseras hela folkgruppen, vilket är fel. Det onda kommer från människors handlingar, inte efter en religion. Människor har fri vilja fortfarande och att skylla dåliga handlingar på en bok är som att skylla allt våld på TV spel, eller att skylla allt hedersvåld på kurderna (finns inom många kulturer). Det är upp till varje individ att sköta sig och sluta gömma sig bakom någon ideologi.

        Enligt Traditionell Sunni Islam så bör man anpassa sig så mycket som möjligt efter det landet man lever i och ingen har sagt något annat. Man bör följa landets lagar och regler. Det är inte tvång eller normalt att gifta sig med mer än en person och att gifta sig med fyra är en begränsning i det samhället där det var/är vanligt att vissa gifter sig med fler, Inom många Sufi Tariqor så är det förbjudet att gifta sig med mer än en kvinna.

        MVH (Mahmouds Lilla Syster)

        • Mirjam

          PS: Det skulle inte förvåna mig om mannen som ”råkar” gå runt med folkbokföringspapper (som tyder på månggifte) om hur olaglig han är i fickan, helt normalt att gå runt med sådana papper vet ni väl.. som dessutom viftar och trycker ner papperna i kameramannens hals och hävdar att det är normalt (??!!) att gifta sig med fyra fruar är en av de iranierna jag just skrev om, åtminstone halviranier. haha

          Det är lättare att hitta en hatisk ex-muslim iranier än sand i öknen..but can we really blame them? Noop, de är ju uppenbarligen ärrade av den Iranska efterblivna nationen.

          • puria

            Aha, ny grupp to blame, exil iranier. Imamerna skyllde på UG och dess integritetskränkande arbetsmetoder, nu skyller vi på Iranier som går runt med folkbokföringspapper och letar efter dessa integritetskränkande journalister på gator och torg för att genom att hänga ut sig som bigamist offentligt i TV-rutan komma åt och hämnas på islam!

            För dem som kan ha tagit illa upp av eller är nyfikna på det faktum att jag citerat Pernilla Ouis som hävdar att felet inte ligger hos muslimen utan islam rekommenderar jag följande essä ”Ett ofrånkomligt förtryck?” av Ouis publicerad i Sans Magasin.

            http://www.fritankesmedja.se/ett-ofrankomligt-fortryck

          • Mirjam, jag tänkte skriva ett längre svar, men bestämde mig sen för att spara tid. Så jag kör kortversionen: Du är blockerad.
            Frid vare med dig.

        • Mirjam, eftersom du är avstängd är det fult av mig att argumentera mot dig. Men en liten utbildning är inte skadligt: Muslimer är anhängare av en lära. De är INTE en ”folkgrupp”
          Ha en bra dag!

          • Jerry

            Julius Hjor, där har vi problemet.

            Alldeles för många har inte insett att muslimer är anhängare av en lära. De är INTE en ”folkgrupp”!

            Så det kommer alltid fram anklagelsen att man är utlänningfientlig när man tar fram det negativa med radikala muslimer – islamisterna.

  6. Den där Expressen-artikeln hade haft mer trovärdighet om den kortats ner till enbart en mening: ”Dra in stödet till de samfund som inte lever upp till de kriterier de fått bidrag för”. Att nervöst och reflexmässigt börja blanda in tekniskt helt ovidkommande saker som att samhället samtidigt måste respektera mörkermäns rätt att uttrycka sin uppfattning – no shit, ingen har sagt något annat – tror jag är en subtil indikator på hur genomsyrad journalistiken är av relativism. Och att den (får man hoppas) kloka journalist som skrivit artikeln överhuvudtaget gör en poäng av något så självklart som att muslimska församlingar inte har något frikort från att utsättas för kritisk journalistik, vittnar om vilka logiska luckor som ämnet är omgärdat av.

    Sedan var det en smula lågt att kvällstidning nummer två, Aftonbladet, gör en grej av att Svt-huset står under polisbeskydd idag, enbart för att personalen känner sig hotad. Den stigmatisering av muslimer som den artikeln eventuellt bidrar till är faktiskt oförtjänt förutsatt att inga hot verkligen utfärdats. Något det inte står om i artikeln.

  7. Joel

    Det märks ändå att några av de muslimska samfunden har blivit ”försvenskade” då de genast går ut, i sann svensk anda, och kritiserar sina egna Imaner och vad de har sagt.

    Sedan får vi se, om de också i sann svensk anda, låter dessa Imaner få en ”timeout” för att sedan ta tillbaka dem när allt lungat ner sig.

    Gör de det, så är det positivt, för det visar på att dessa muslimska samfund har anammat svensk sed! ;)

  8. Irani

    Lika bara att du inte var med ikväll Nima. Programmupplägget är skamlöst där folk i brist på tidsutrymme nödgas prata i munnen på varandra, hinna med halvmeningar osv. Bättre att du skriver så får du saker sagt i lugn och sansat tempo.

  9. Anonym 3456

    Artikeln du filar på, är det den som nu finns på Newsmill?

    http://www.newsmill.se/artikel/2012/05/18/politiker-och-medier-legitimerar-muslimska-m-rkerm-n

    Fantastiskt bra artikel Nima! Du kan verkligen sätta ord på det man tänker.

  10. Jakob & Tyra

    Vilken bra artikel på Newsmill Nima, du överträffar t.o.m. dig själv!

    Jag älskar den klarsyntheten du skriver med och ändå har du ett opartiskt förhållande till det du skriver om. Dina förslag till lösningar är briljanta!

    Tro eller ej men jag menar vad jag säger och även om jag är en finne så är jag spiknykter.

    Peace, Love & Understanding my friend!

  11. Jerry

    Din artikel på Newsmill är BRILJANT, behöver jag säga mer?

  12. Pollenallergiker

    Det är bara att inse Imamerna blev tagna på bargärning på demokratiska journalistiska metoder. De ska granska precis som andra religösa ledare och vägledare oavsett vilken institution de företräder. De har varken särställning och inte heller immunitet i ett demokratiskt samhälle. Att sedan börja bortförklara sig med okunskap i det svenska språket samt om vilket samhälle de har valt att flytta till samt o kunskap om islam är patetiskt löjligt. Sedan när de sitter där med Janne J med icke dold kamera och icke dold mikrofon säger de något helt annat. Deras trovärdighet måste vara skadad ordentligt! Det var bra vinkling av UG för att det var männen som blev i frågasatta deras argument, inte kvinnorna. Budskapet som kan tolkas att i detta svenska samhället råder jämställdhet och mänskliga rättigheter samt demokrati. Inte en religös fundamentalism samt ska inte gå att göma sig bakom religöst skitsnack. Personligen har jag genomskådat sånna män för länge sedan.

  13. EvaLis

    Det kanske inte säljer lösnummer eller höjs tittarsiffror om man skriver om de positiva sakerna.

  14. EvaLis

    Det kunde dock vara intressant om UG hade tagit upp hur diverse imamer ser på homosexualitet.

    Fast frågan är väl hur det skulle ha gått till rent praktiskt.

    • ”Hej kära imam, min son/dotter berättade nyligen att h*n är gay. Vad ska jag göra?”
      Det hade varit intressant om UG hade tagit hur imamerna ser på många ämnen: homosexuella, judar, västerlänningar, USA, barnuppfostran… Nu tog UG bara ett ämne (kvinnor) och resultatet fick alla att gå i taket. Det finns nog mer fula fiskar i de grumliga vattnen.

      • Jerry

        Nima,
        Tror du att UG vågar ställa dessa frågor till imamerna, alltså hur dem ser på: homosexuella, judar, västerlänningar, USA, barnuppfostran…?

        Utan tvekan kan jag hävda att det finns mer fula fiskar i de grumliga vattnen.

        Problemet är att när man blottar dessa fula fiskar, då kontrar imamerna förmodligen med anklagelser att vi är på ”krig stig” mot islam, eller så som de hellre kallar det – vi är islamophobi sjuka…

Kommentera

