Against the grain

Tillägg 19 dec: Den här bloggen har samlat olika internationella stödyttringar för indonesiska punkare. Här är också facebookgruppen ”Support Indonesia Punk”.

 

Helt rätt att punkjävlar samlas ihop, tvångsklipps och tvingas i vattnet för spirituell rening. Punk-ledare har ju många liv på sina samveten. Genom århundraden har punken fört en aggressiv expansionistisk politik världen över. Det finns många punk-länder där barnen tvingas lyssna på Bad religion och Sex pistols, brottslingar får säkerhetsnålar i näsan och kinderna, medborgare med grönt hår har högre status medan synthare och annat pack förtrycks systematiskt. Bravo Indonesien!
[Tack Damon Nofar]

Brittiska Metro:

Indonesians living a punk lifestyle have been punished and ‘cleansed’ by police acting upon Islamic law at a concert.

The youths’ ‘moral rehabilitation’ involves ten days of military-style discipline and religious classes before they are sent home, …


Foto: Reuters


Foto: AFP/Getty

• Anarchy terror crew är ett indonesiskt band från subdistriktet Pamulang i staden Syd-Tangerang, sydväst om Jakarta. Som ni ser här är de livsfarliga. När de på sin Myspacesida skriver saker som ”Fight the system” eller ”up yours” så är det inga tomma klichéer. Det är på riktigt, in på bara (rakade) skinnet.

CRJ har också skrivit om detta. Fler bilder på svenska Metro.

9 kommentarer

Filed under Fotografi, Islam/Islamism, Människorätt, Musik, Världen/Utrikes

9 responses to “Against the grain

  1. Jakob & Tyra

    Såg detta går – Vilket övergrepp mot individens frihet att kunna se ut och ha en levnadsstil som skiljer sig från den ”socialt accepterade normen”.

    Minerna hos dessa ungdomar berättar allt: deras förvåning och hjälplöshet inför polismakten.

    Det finns de som kallar militären för försvaret och vad skulle egentligen vara mer fel? Är inte militärens (och polisens?) första syfte att attackera och samtidigt också att se till att hålla folket på rätt köl dvs så att det passar makthavarna?

    Vi i Sverige är nog relativt lyckligt ovetande om detta faktum att militären och polisen kan och skulle användas mot det svenska folket om ”behovet” skulle uppstå!

    Vi har under alla tider sett militärparaderna t.ex. i Sovjet, Kina, Nord-Korea osv. Att tro att samma inte gäller Europa, Norden och Sverige är enbart barnsligt. Det har t.o.m. hänt otaliga gånger och inte ens så långt tillbaka i tiden.

    När Finland fyllde den 6:e december i år 80 år som självständig stat såg jag flertal bilder om hur pansarfordonen paraderade genom Tammerfors, den näst största staden i Finland.

    Inte ens om jag var enfaldig, vilket jag inte är, skulle jag kunna föreställa mig att syftet med dessa pansarfordon i Tammerfors var att enbart fira självständigheten utan också att visa folket att: ”Vi finns, glöm inte det!”

    Styrandet av folket börjar och sker ofta med små steg varav denna förödmjukelse av dessa punk ungdomar är bara ett bevis.

    Innerligt hoppas och tror jag att vi slipper sådant i Sverige men det blåser ”nya” (????) vindar i Europa som strävar bakåtgående i de flesta avseenden.
    Det skall bli spännande att se om den svenska kollektiva och individuella medvetenheten är stark nog för att vända dessa vindar till en verklig NY riktning så att vi kan och vill acceptera varandra som vi är för det är ju olikheten mellan oss som gör möten så perfekta.

    Det verkligen fina med denna medvetenhet är att den är väldigt smittsam.

    Njut av att vara fri för det är vi.

    • Liz

      Tänk så lustigt det kan bli. När jag läste det här inlägget så var min spontana reaktion att reflektera över hur bortskämda alla jävla smutspunkare och flumskallar är här i väst som går runt och poserar som samhällets utsatta (Jag vet, för jag har själv varit en av dom).fast dom i själva verket kan både studera, arbeta och bilda familj utan att en käft höjer speciellt mycket på ögonbrynen. Ska man behålla sin rebellstatus så måste ju dock denna verklighet förtigas och en bild av en under ytan liggande repression odlas. Inte ens bilder som dessa kan vara en aha-upplevelse utan används tvärtom, på något perverst vis, för att bekräfta den egna världsbilden. Tack för att du (ni?) exemplifierade detta på ett så talande sätt! :D

      PS. Väck mig när 91:an Karlsson är på väg hem till mig mitt i natten så jag hinner kasta ut mina Exploited-plattor från balkongen i tid. Jag darrar i knävecken redan nu…. ^^

  2. Johan

    Precis som i Albanien. Saknar ord.

  3. Liz

    Nämen… Brukar inte just Indonesien av islamkramare framhållas som ett exempel på hur islam och demokrati kan förenas…?

    Nåväl, jag får väl sätta mitt hopp till Malaysia då. Har lite Myspace/Facebook-vänner där som verkar kunna leva rock’n’roll utan allt för mycket tjafs.

  4. Lizette

    Fotot längst ner, tjejen som blir tvångsklippt ger mig jäkligt otäcka vibbar.

  5. Joel

    Gjorde inte Östtyskland samma sak på 70-80 talet med Stones fans? Har för mig att den Östtyska säkerhetstjänsten spred ett rykte om att Stones skulle spela. Många blev hoppfulla och gick ditt där ryktet sa att de skulle uppträda.

    Istället väntade militärer som tvångsklippte de som dök upp och registerade dem.

  6. Pingback: Support Indonesia Punk | duchithlearnphotography

Kommentera

