Daily Archives: 31 mars, 2011

Ketchupeffekten

Igår vaknade jag och läste ”Ketchupmamman”s debattartikel om mobbning och blev irriterad. Visserligen hade Ingerö redan skrivit ett bra svar i samma tidning, men irriterad som jag var skrev jag detta som publicerades på Newsmill.

Ett argument som jag tänkte på precis innan jag skickade iväg texten och som jag sket i att inkludera: Om en kvinna/tjej använder våld när hon riskerar våldtäkt eller sexuellt ofredande är det ingen som tycker synd om den potentielle våldtäktsmannen, men om ett mobbat barn använder våld i självförsvar så är det synd om mobbaren.
Visst, mobbaren är barn och inte vuxen, men jag tycker vi hamnar på en farlig plats om vi fråntar barn allt ansvar. En frisk tolvåring har viss förmåga att tänka och känna empati.
Ja, han är produkten av sina föräldrar och sin uppväxt, men det är väl alla förövare på något plan. Jag gillar den civiliserade synen som visar medkänsla för alla människor, även förövare, men i Sverige har vissa ibland en tendens att glömma bort att de skötsamma medborgarna inte får hamna i andrahand.

Senare på kvällen kollade jag in debatten på tv4 mellan just Ketchupmamman och Ingerö. Den ser du här.

20 kommentarer

Filed under Människorätt, Media, Personligt, Sverige/Inrikes