Daily Archives: 18 oktober, 2010

Operation vs amputation

19-åriga afghanskan fick sin näsa avskuren av islamistiska landsmän. Nu har hon fått näsan opererad hos Store Satan (USA). Men de gör det säkert av propaganda- och PR-relaterade skäl. Död åt USA. ;)

I Iran har en man som snott choklad blivit dömd till att få handen avskuren. Förra veckan fick en annan handen amputerad för två stölder. Allt enligt rättvisa islamiska lagar, etablerade av Muhammed (nej förlåt, Gud själv).

PS. Bra jobbat Nima. ”Amoutation?!” Alltid lika kul att stava fel i en RUBRIK! Jag är för snabbfingrad för min egen hjärna. ;)

8 kommentarer

Filed under Islam/Islamism, Människorätt, Media

Söndagkväll II

Nyanlände Ahmed har det lite svårt såhär i början. När vi kom ”hem” till de andra barnen satt han kvar vid porten och vägrade komma in. Sedan grät han eftersom han saknar sin pappa. (Enligt mamman är han pappas pojke för det är mest han som leker med barnen.) Mamman ringde hem, men då grät stackarn igen och ville inte prata med pappa heller. :(

© Nima Dervish 2010


I bilen från Amman till Jerusalem.


Nyanländ och ledsen.

 

Harem som hade haft sin operation tidigare, är också ”hemma” i Jerusalem och mår bra. Han är lite trött, men mest för att han inte har matlust och inte har ätit ordentligt.


Harems mamma är superskön! Väldigt roligt och pratglad. Foto gör inte henne rättvisa utan man måste se hennes miner och höra hennes röst. :)

 

Lille Baran (betyder Regn) har många problem och behöver flera operationer. Det är inte ens säkert att man kan göra alla dessa efter varann. Han väntar fortfarande på besked om detta.
Det var väldigt rörande att klappa honom. Det slog mig plötsligt att om man täcker för vänstra delen av hans ansikte så är han faktiskt väldigt söt på högra sidan. :(


Blend pussar på Baran. :)

 


 

6 kommentarer

Filed under Fotografi, Israel

Söndagkväll I

Aresh har varit kvar på sjukhuset ett tag, pga några komplikationer (dock inget allvarligt). Han kommer hem ikväll (måndag).

Underbare Blend är tillbaka hemma och är – tro’t eller ej – faktiskt lite lugnare. Han blev väldigt glad över att se mig och sprang fram och gav mig en kram. :´)
Det var härligt att se hans mamma sprudlande glad till skillnad från tidigare då hon varit orolig och ledsen.

©Nima Dervish 2010


Blend leker med Saad


Blend kastar runt sin lekbrickor…


…och lyssnar på skramlandet. :)


Operationsärren.

Lämna en kommentar

Filed under Fotografi, Israel

Söndag

© Nima Dervish 2010


Jordandalen

Är tillbaka i Jerusalem. Vid Jordan Valley-gränsen fick vi vänta i tre jvla timmar. Säkerhetskontrollen gick snabbt och smidigt, men sen fick vi inte köra in i Israel i två timmar eftersom nåt skit hade hänt (någon form av ”emergency” enligt en av gränsvakterna) så det var ”a lot of pressure”.

Sen när vi körde in i Israel var det dags för isralieska inrikesnånting att köra SINA frågor och då fastnade jag pga detta jvla faktum att jag är född i Iran. Det spelar liksom ingen roll att du spenderat senaste 23 åren i Sverige. Du är född i Iran och då säger det pling och plång och dindong i datorn. (De andra i sällskapet hade en gul lapp i sina pass och jag hade en röd. ”Hãlã biyã dorostesh kon.”)

Vakten frågade mig först ”When?”. Jag bara: ”When what?” (Hon menade ”where” [were you born?]).
Sen försökte hon med: ”What seat?” Jag: Vilket ”seat”? Jag kommer med bil och inte buss. Det var då jag fattade att hon menade ”which city?”.
Att jag hade besökt Iran en gång i 2005 gjorde inte saken bättre. Ironiskt, för i Sverige och på bloggen har det ju hänt att mindre intelligenta människor har kallat mig för sionistlakej o dyl. De skulle se mig vid israeliska gränsen. ;)

Att komma in från ett arabland hjälpte inte heller. Hon frågade mig: ”Have you been to any arab countries?” Jag: ”Well, I am entering from Jordan.”
Hon: ”Have you been to any other arab countries like Afghanistan, Iran, Syria, Irak…?
Jag tänkte säga att varken Iran eller Afghanistan är arabländer, men jag kände att det inte var läge att tjafsa om sånt. Hon menade ju förstås länder som är mer eller mindre anti-Israel.
Sen ifrågasatte hon mitt nej och pekade på mitt Irak-stämpel från 2008. Stå där och förklara att jag faktiskt var i Kurdistan och åkte dit för att göra en bok om snubbar som dödat sina döttrar! Kanske inte den vanligaste anledningen. ;)

6 kommentarer

Filed under Fotografi, Israel

Sista bilderna från Amman

© Nima Dervish 2010

Loggan för jordanska tidningen al-Dastour på en brevlåda.
Det är lite kul, det påminner mig om Iran och den rådande fixeringen vid Klippdomen i Jerusalem som syns på en massa affischer, frimärken och sedlar. Jordanien tycks ha en lightversion av denna åkomma.

Det är lite som att man i Sverige skulle ha Notre-Dame de Paris på frimärken, affischer och skolböcker och vältra sig i förhärligandet av denna katedral.

 

I Iran används ordet فساد Fesãd (korruption/moralisk förfall) väldigt ofta i regeringsmedia. Jag fick en liten Iran-flashback av den här killens valaffisch. På övre vänstra hörnet står det الفساد al-fesad, överstruket, så om han blir vald kommer han ta tag i korruption och moraliskt förfall. ;)

På tal om det, hittade en artikel om ”Fesãd” i egyptiska al-Nahar, där man har använt en bild på Metallicas Lars Ulrich från tiden när bandet gjorde svarta albumet. :)

 

Jordanier behöver inte undra över vem som bestämmer. Bilder på Kung Abdullah II finns lite överallt.


Av någon outgrundlig anledning har någon hängt upp en stol på en lyktstolpe!

3 kommentarer

Filed under Fotografi, Israel