Dagsarkiv: 20 juni, 2010

3192 dagar

Jag gillar verkligen hur Expressen är som en blodigel på politikerna för att se vad de har gjort för att få hem Dawit Isaak.

Hans Unanders svar imponerar:

Jag har skrivit på den där listan.

Samma sak med Mahmood Fahmi:

Jag har skrivit under den namnlista som cirkulerat i riksdagen.

Peder Wachtmeister får åtminstone poäng för sin ärlighet:

Jag har bara följt debatten, kan inte påstå att jag är insatt i detalj. Jag har väl inte lagt ned någon djupare arbetstid på det. Nej, jag har inte skrivit på uppropen. När jag satt i Europarlamentet fick man hundratals upprop av olika slag, så jag tog ett principbeslut att inte skriva på någonting, vad det än är.

Detta var lite roligt:

Expressen.se frågar även utrikesdepartementet om vad som görs för Dawit Isaak just nu.
Den 2 april svarar UD:s presschef Anders Jörle:
- Det vi alltid gör varje dag.
Något du kan berätta?
- Nej.
Ingenting?
- Nej.
Inga nyheter?
- Nej.

Som tack för att de håller en svensk medborgare fången fick Eritreas chargé d’affaires gå på Vickans bröllop.

Extra roligt med tanke på hur Eritreas president Isaias Afwerki pissat på Sverige:

– För mig är Sverige irrelevant. Den svenska regeringen har ingen relevans i våra liv.

4 kommentarer

Under Människorätt, Sverige/Inrikes