1389

Glad Noruz (även Norooz, Narooz, Nawruz, Newroz, Newruz, Nauruz, Nawroz, Norouz, Novruz, Nauroz, Navroz, Naw-Rúz, Nowroj, Navroj, Nevruz, Neyruz, Наврӯз, Navruz, Navrez, Nooruz, Nauryz, Nevruz, Nowrouz)
på er allihopa! ;)

Det nya året 1389 (eller 2569 alt. 3748, beroende på vilken tideräkning man väljer att följa) infaller imorgon, 20 mars, kl 18.32.00 svensk tid. (Här finns en nedräkning.)

Haft-sin-bord: (Här är några fler exempel på hur det kan se ut)

Här är en hälsning från SSU:s Jytte Guteland. :)

Tilägg 20 mars
Obamas nyårshälsning:

13 kommentarer

Under Iran, Kultur, Personligt

13 svar till “1389

  1. Liz

    Dricks det någon form av pärsisk bers? :D

      • Liz

        Green Revolution Brew – ”Worth waiting for” ;)

        Nej men seriöst, bryggdes det nån inhemsk öl före Ayatollah Stjärttorkarexperts revolution?

        • Hahaha, fan vad rolig du är!

          Ingen inhemsk öl vad jag vet, men bra vin hade man. Khayyam och Hafez och poetgubbarna brukade ju sjunga ”red red wiiiine” illsammans. ;)
          Jag har hört att vinet/druvan Shiraz kommer fr Iran. Ngn annan sa att den egentligen är fr Frankrike. Jag är inte vinkille så jag vete fan.

          • Liz

            Inte jag heller, för mig finns det två druvor – röda och gröna, men nästa gång jag träffar en seriös vinb*g ska jag försöka komma ihåg att fråga :)

            Efter revolutionen ska jag skänka en ordentlig donation till det första iranska ölbryggeriet. Alla vi som kan vår Arne Anka vet ju att ”Krogen är den egentliga demokratins vagga” ;)

            • Efter reformerna ska jag starta Irans första konsertlokal för metalmusik, fixa spons-samarbete med ditt Green Brew-bryggeri och tillsammans skall vi sprida Satans gospel, synd och tinnitus till folket. ;)

  2. Gott nytt år då Nima! ( precis på klockslaget tror jag!) Kram, Maria.

  3. Bruce

    eydet mobarak ey rastgoo!

  4. Farzad

    Sale no mobarak Nima jan!

  5. Prince of Persia

    Norooz pirooz dadash!

  6. Kulturbruden

    En av de finaste ”nysvenska”traditionerna tycker jag.

    Mir dita e sulltan Nevruzit-dvs gott nytt år till er alla!

Kommentera

