Cronemans kritik av Rubar

DN:s Johan Croneman skriver om Evin Rubars ”Slaget om muslimer”:

Hela veckan har jag med stigande fövåning noterat att Evin Rubars välgjorda, provocerande, men delvis svårtydda dokumentär, ”Slaget om muslimerna”, i stort sett gått debatten förbi. Jag har hittat ett enda inlägg så långt, på Aftonbladets kultursida […]
Jag tror att de finner Evin Rubar komplicerad. Hon är av kurdiskt ursprung, hon har gjort ett flertal mycket uppmärksammade, kontroversiella dokumentärer, om feminister, om friskolor och aga etcetera. […]
I den extremt känsliga, för att inte säga minerade, diskussionen om islam, islamism, Sverigedemokraterna, mittenpartiernas högerflört etcetera stiger hon fram igen i offentligheten.

Sedan blir jag lite tveksam:

I en intervju med en av de mest moderata företrädarna för rörelsen får hon honom att säga: ”Inte ett enda ord ur Koranen kan ändras.”
Lagt kort ligger.
Sedan är det bara för Evin Rubar att citera diverse broschyrer och uttalanden. Hon är grymt effektiv.

Hon får honom att säga? Hur FÅR hon honom att säga saker som han inte tycker? Koranen FÅR ju f.ö. inte ändras. Det är välkänt faktum inom islam.
Sedan (efter att den moderata företrädaren svarat på frågan han fått)  ”är det bara” för Rubar att citera. Citera lite källor från organisationerna vars företrädare hon intervjuar. Åh vad fult av Rubar att citera saker som faktiskt sagts eller skrivits och getts ut av dessa organisationer. DAMN you Rubar! ;)

[H]on varnar för ett icke-sekulärt samhälle. På vägen dit bekräftar hon mörkermännen: Muslimer är inte att lita på.

Nej, nej och åter NEJ! Hon varnar för ett icke-sekulärt samhälle, och det är inget fel i det. Men hon visar INTE att muslimer inte är att lita på. Slutscenen i filmen visar att den danska fd islamisten fortf är muslim. Han är trevlig och sympatisk, men inte för att han nu är ateist och hatar religion; killen är fortf muslim. Rubars film visar att VISSA muslimska företrädare är inte att lita på.

Och sen kommer det – lika pålitligt som regn på midsommar – det som ALLTID kommer när svensken ska prata/skriva om islam, nämligen kristen galenskap:

I vår kristna Bibel, tredje Moseboken, 20:e kapitlet, går Herren igenom vad som är sexuell synd, det mesta straffas med döden: Om man ligger med en annan man (död), om man ligger med sin svärdotter (död), om man begår äktenskapsbrott (död), om man ligger med en kvinna som har sin månadsrening (utrotning)
[…]
Evin Rubar ställer inte helt tydligt upp böckerna mot varandra, låter inte företrädarna för de skilda skolorna tolka sina respektive böcker – det får vi göra själva.

Oh no! I en dokumentär om islam/ism börjar Rubar INTE jiddra om kristendom. The nerve! Så fult och inkompetent av Rubar att hålla sig till filmens ämne! Hon låter tittaren tolka det som sagts av muslimska företrädarna. Hon låter OSS tänka. Usch!

Hon ser just nu faran i den ena boken som mest akut.

Hm, undrar vad det beror på tänker alla som inte bott under en sten sedan 11 sep 2001, eller varför inte sedan fatwan på Salman Rushdie?

Själv vet jag faktiskt inte om det bara är ”bra tv”, propaganda, eller undersökande religiositet.

Så islamisernas framfart är inte propaganda, men Rubars avslöjande av deras propaganda, ÄR propaganda? Jag skulle kalla det för bra tv, UTAN citattecknen runt.

Jag har alltid gillat Croneman och hans skärpa, men den här texten var en besvikelse. (Dock ändå tusen tåglängder bättre än Aagårds totala mentala haveri på Aftonbladet som jag anser vara en modern klassiker.) Missa förresten inte kommentarerna under Cronemans text.

Tillägg:
Fatti skriver om filmen på sin blogg. Hon är muslim – och gillar filmen. Det ni, kanske ngt för svenska journalister att tänka på!

Skulle det varit en dokumentär som verkligen försökte visa att muslimer är ”farliga” då minsann då skulle man se detta med stor feta bokstäver på första sidan.
[…]
Men hur ska jag som SVENSK muslim göra min röst hörd, jo jag blir medlem i en muslimsk församling så driver de mina önskemål vidare.
Hela iden med att vara medlem i en församling är att en person/organisation får representera mig, mina vänner, min familj m.m. Är väl samma sak i vilkenförsamling/organisation som helst.
[…]
Vad alla andra muslimer i mitt område/ i sverige/ i världen gör behöver nödvändigtvis inte representera min ståndpunkt.

41 kommentarer

Under Islam/Islamism, Media, Sverige/Inrikes

41 svar till “Cronemans kritik av Rubar

  1. Bruce

    mellan croneman och wolodarski vet jag inte vad jag ska säga om dn’s lilla ”braintrust”….contrarianism är tyldligen en dygd i DN-land…

  2. Adi

    Skulle vara roligare med en Cronenbergs Sci Fi-tolkning av Rubars vanföreställningar.

  3. lassex

    Bibelciterandet är ju helt irrelevanta då ingen som helst jämförelse gjordes i programmet, dessutom klarar väl Islam att stå på egna ben. Visst kan man ställa upp böckerna mot varandra men det intressant är väl hur företrädarna idag förhåller sig till lärorna. Jag kanske kommer ihåg fel men inte höll Rubar på med något koranmässande som Robban Spencer och liknande, hon citerade från organisationernas publikationer. Klart hon kunde ju ha citerat lite urvattnad Kristendom från Svenska kyrkans publikationer så det blev ”balans”.

    Visst finns det stollar som vill ha ”bibliskt lag” men de är ganska marginella. Det är en viss skillnad mot Islam där åtskilliga muslimska länder har i olika utsträckning sharialagar och även låter mullor influera eller överpröva vanliga lagar som skall införas. Man kan ju inte titta på de svenska islamska organisationerna utan att relatera till detta, Islam i Sverige är inte autonomt från den muslimska världen där religionen har sitt centrum.

    Att religionen i muslimska länder har en helt annan ställning än vad kristendomen har i länder där denna är den största religionen är inte oväsentligt.

    En av snubbarn, kommer inte ihåg vilken organisation, sade sig ha stor respekt för al-Qaradawi som en av de allra kunnigaste och lärda på Islam och såg denne som auktoritet. Hade Rubar velat bre på hade hon ju kunnat ösa på med lite citat från honom och hans Islamonline.net eller hans TV-show på al-Jazeera. Typ dödsstraff för apostater och hur han ser på homosexuella mm. Eller varför inte något saftigt citat om judar.

    Throughout history, Allah has imposed upon the [Jews] people who would punish them for their corruption. The last punishment was carried out by Hitler. By means of all the things he did to them – even though they exaggerated this issue – he managed to put them in their place. This was divine punishment for them. Allah willing, the next time will be at the hand of the believers

    Om nu Croneman och Aagård menar att Rubar framställt organisationerna på ett lögnaktigt sätt hade det väl inte varit så svårt att intervju snubbarna och ta reda på hur det förhåller sig. Man får nog anstränga sig ordentligt om man skall få Rubars program till annat än ett ganska beskedligt granskade program.

    Det är märkligt att man låtsas som om det inte är skillnad på hur auktoriteter på Islam i den muslimska världen förhåller sig bokstavstroende till de heliga skrifterna jämfört med vad motsvarande auktoriteter på kristendom i allmänhet gör. Det är sällan man hör ärkebiskopar och liknande uttala sig som motsvarande höjdare i Islam gör.

  4. Pentti Heikkinen

    Bra att du lyfter fram den lätt genomskinliga debattekniken som genomsyrar alla kommentatorer när de ska kritisera kritik.

    Det är typiskt svenskt att man kan inte säga någonting (som då kanske är lite känslig kritik) om man inte tar nåt exempel som ursäktar det man kritiserar eller mildrar kritiken. Nån kan ju bli kränkt.

    Sen tror jag man måste anstränga sig väldigt hårt för att inte se att dukumentärens kärna var att det handlade om en liten minioritet som fått oproportionelig makt och orättvist får representera alla muslimer i hela världen.

  5. Hej Nima!

    Jag blev tipsad om en bok på biblioteket och den hette ”Varför mördar man sin dotter?”. Kom hem och efter alla bestyr med barn och läggning så satte jag mig för att läsa. Tyckte om det jag läste, kände igen mycket då jag själv har en arabisk man och fem barn. Speciellt stycket om mödrar och barn och hur man ser på det här med om barnen lyckats, vems förtjänst det är osv.
    Jag kände igen förnamnet och relaterade det givetvis till dig och vår tid tillsammans för hundra år sedan på Oskarshamns folkhögskola. Men då efternamnet var obekant så slog det inte an med en gång, förrens jag tittade inuti boken och såg bilden. Aha! :)

    Jag har inte kommit så långt inuti boken men jag kan ändå känna att den är välskriven och greppbar.
    Den här sidan känns dock för avancerad för mig, men jag ville bara säga hej och att du skrivit en värdefull bok.
    Ha det gott!
    Mvh, Maria
    (ville inte skriva efternamn, men jag tror klockorna ringer i alla fall:))

  6. lassex

    Under hela vår historia, sedan ett par tusen år, har den här typen av kulturförändringar skett; det har tagit 35 år, det har tagit 350 år. Vi har skiftat politik och religion, skiftat makt och militär.

    Vad menar han, vilken förändring är det som håller på att ske?

    Att många islamska företrädare mer eller mindre skulle vilja ha sharialagar om majoriteten är muslimer är knappast någon udda uppfattning.

    Man undrar lite över Cornemans och Aagårds upprördhet å organisationernas vägnar, är de medlemmar? de lägger inte fram några fakta att Rubars bild inte stämmer, har organisationerna hört av sig och känt sig missrepresenterade?

  7. Lizette

    Jag tyckte att dokumentären var jättebra just för att både s.k vanliga muslimer och islamister fick komma till tals och jag reagerade också för uttrycket ”fick honom att säga” efterom jag inte kunde se ngn ”magiker” där med sitt förvillande trollspö (vilket också f.ö är förbjudet enl. islam.) Det är synd att våra styrande är så otroligt dåligt insatta när det gäller fundamentalister men jag gissar att det beror på att vi judar som bott här i generationer aldrig har ställt till problem! ;)

  8. Anders

    Var sugen på att maila Croneman, men tvekar på att det är värt besväret. Just när han börjar babbla om bibeln när det handlar om islam så blir det riktigt knäppt. Men en granskning av Marinata vore inte fel, även om jag är betydligt mer rädd för islamister än för tokarna i kungsängen

  9. Ardumanish

    Såg Documentären för ett par timmar sedan, blev Jag förvånad! vi pratade inte om Gud!
    Jag är inte förvånade hezb ut tahuri eller vad elände kallar sig, är mer intresserad av att dyrka muhammed än Gud, inte förvånad över att ett litet sketet fascist parti säger sådant.wabsari eller vad han kallar sig, blev positiv ingen svart rasist,
    kharraki tycker han i vanliga fall en överkänslig kille music hm.mofty, hofty lol, Män har inga känslor blsa bla bla kvinnor kan inte tänka bara känslor osv Jag har känslor han kanske är en istap, och så forätter vannsinet (Tandborstar! Jag vet inte vad hans tandhygenist har lärt honom detta!Sura 4.34 handlar om en örfil inte om tandborstar)Var var alla mörkhudade människor! såg inte en enda kanske eddie möjligtvis, men Aågard eller vad han heter borde gå till optikern, vilket han är i desperat behov av.
    Jag tycker att Kharraki verkar ha mer hjärna än resten av stolskottena,
    när programmet var färdigt så satt jag och stirrade i taket och kunde inte begripa var aftonbladets överspända kultur gäng reagerade, var var kritiken, förlåt ”islamofobin”!!!!!

  10. karg

    Bra inlägga nima! men jag reagerade på det här ”Och sen kommer det – lika pålitligt som regn på midsommar – det som ALLTID kommer när svensken ska prata/skriva om islam, nämligen kristen galenskap:” Ser inte Croneman sig själv som jude i första hand, och svensk i andra eller kanske tredje?

    om jag får spekulera lite, jag vet inte om det här är antisemitism, olagligt, eller om du tillåter det på bloggen eller inte. Men kan det inte vara så att Croneman inte vill att svenskarna ska stoppa islamismen i tid. Om han sympatiserar i första han med Israel, (som Bonnier och DN säkert gör) och inte med Sverige, så finns det kanske ett intresse av att det går för långt med muslimerna här i Sverige och att islamismen blir påtaglig så att det skapas agg hos svenskarna? På så sätt blir det lättare att skapa sympatier med Israelernas ockupation av Palestina.

    För jag kan knappast se vad som är problemet med denna dokumentär. Äntligen får folk som inte aktivt sitter och letar information på internet lite insikt i vad som händer i dessa kretsar även från massmedia… Vilket som någon klokt kommenterade gör en lugnare snarare än orolig som Croneman menar.

    • Du är ute och cyklar min vän.
      *Om* det är antisemitiskt? Du utgår ifrån att en jude (om han nu är det, jag har aldrig ens tänkt på att Croneman skulle vara jude) automatiskt är lagd åt att lägga ”judiska intressen” före svenska sådana. Det är klassisk antisemitisk resonerande!

      Men jag tillåter det (visserligen efter några minuters tvekan), mest för att det är en bra illustration över ämnet.

      • Moos

        Finns det ens statistik på hur många av världens icke-israeliska judar som anser att Israel är väldigt viktigt för dem? :P

        • Max

          100%?

          Vi får nog konsultera Mohamed Omar för mer exakta siffror.

          • Moos

            100? Nja, vi vet ju om att det finns judar som inte tycker om Israel alls (fast på sätt och vis är Israel viktigt för dem också, om än på ett negativt sett), och visst måste det väl ändå finnas judar som skiter i Israel och bryr sig mer om… eh… fotboll? ;)

          • Bruce

            110%…alla judar plus deras sk ”housepets”…..

    • Liz

      Är han ens jude? En stunds googlande ger ingen sådan info. Inte ens Flashback-tråden…

  11. Sista bossen

    Undrar om detta med att man alltid måste ta upp kristendomen också även gäller omvänt? När man gör dokumentärer om Knutby eller någon kristen sekt i USA så måste man alltid påpeka att det finns knäppskallar även i islam, hinduism, judendom etc. och att det absolut inte är unikt för kristendomen. Allt annat vore ju kristofobi.

    Halleluja!

    • Moos

      Man FÅR vara kristofob, är man inte det är man lite ”lol” enligt Svensson. ALLA religioner i världen förutom kristendomen är bra religioner, så det så! ;)

  12. Fattis

    Tack för blänkaren.
    Sorgligt att man inte kan skilja på folk och folk.

    Vi har fått en hjärna att tänka med.
    Vi måste använda den. Men som muslim ändå lyssna till vad allah har gett oss för råd att leva efter. Ungefär som en förälder säger till sitt barn någonting. Barnet kommer självklart att testa det som förälderna förbjudit, eller inte.

  13. TOP TANK feshfeshe KHAMENEI KOSKESHE

    • Övers: ”Kanon, Tank, Smällare; Khamenei är en skitstövel (bokst: hallick)” :)

      • Abnabat

        Det låter för bra på svenska, som att Khamenei skulle vara p.i.m.p :/. Det man menar är såklart att han är en skitstövel. (Halick har väl en mer negativ klang i persiskan). Jag trodde dock alltid att jakesh var halick.

      • Bruce

        är du säker på att top = kanon?? ja har alltid fått det till ”boll”….

        atal matal tootoleh ahmadiyeh kootole….

        • Anosh

          Bruce;
          Fortsättningen då?
          ”atal matal tootoleh ahmadiyeh kootole”
          Na magz dare na gheyrat ,
          Baa Ali ridan be mellat…
          hamash be esme esaalat

          Esmesho bezar koodeta,
          mardom shodan zabera

          Haa chin, vaa chin, yek moje-sabzi var chin… ;)

          • Bruce

            nice…hade ingen aning om fortsättningen…doroud bar to hamvatan…

            • Anosh

              Bruce,
              Slängde ihop fortsättningen efter att du satt bollen i rörelse så att säga… ;)
              Gillar den remsan, men hade inte hört den inledande versen som du skrev… Den är ganska tacksam att göra ”cover” på ;)

              *Enzebar = gereftari, darde sar (problem, beskymmer, svårt, …)

          • Moos

            WTF betyder den där ramsan? Jag fattar att det är en sorts förolämpning mot någon (Ahmadinejad?), men jag förstår bara fragment av ramsan:

            ”ahmadiyeh kootole”: ”Ahmadi[nejad] kouchoul e”? ”Ahmadinejad är liten”?

            ”Na magz dare” betyder ”Han har ingen hjärna”, men wtf betyder ”na gheyrat”!?!?

            ”Baa Ali ridan be mellat…”, eh… ”Med Ali skita på[?] nationen”?

            ”hamash be esme esaalat”, ”Alltid med ….s namn” WTF betyder ”esalat”?!?!

            ”Esmesho bezar koodeta”: Typ ge den namnet… koudeta? coup d’etat? Ge den namnet statskupp?

            ”mardom shodan zabera””Män har blivit…” vad sjutton betyder ”zabera”?

            ”Haa chin, vaa chin, yek moje-sabzi var chin…”

            lol jag kunde bara ”vaa”, ”och”. ;)

            • Bruce

              gheyrat =stolthet…antagligen en hintning om att han ej har någon nationell stolthet till nationell enighet, bara islamisk…

              ”baa ali redian be mellat”…helt enkelt att han o ali khamenei har skitit på det iranska folkets rättigheter (mänskliga och demokratiska).

              esaalat betyder nåt i stil med ”nobelhet”…engelsk översättning ”nobility”….

              sista delen bör läsas som att ”esmesho bezar koodeta”…allt du gör i nobelhetens namn…kalla vi för stadskupp…

              ”hachin o va chin…yek moje-sabzi var chin…” = ett tu tre skapa dig en grön rörelse….

            • Moos

              thx Bruce. :)

  14. Anosh

    hahaha, den var fan bra Andre ;)

  15. Angående John Croneman och DN. Så fort jag hade sett Evin Rubars ”masterpiece” och Nimas blogg skickade jag insändare till DN för att bland annat fråga DN hur det kommer sig att inget fanns i DN om Slagit om muslimerna. Jag har inte hört av DN men sedan läste John Cronemans TV kolumn där han själv skriver att han sett bara en notis i en tidningen och tidningen heter inte DN.

    Han hänvisar inte till Nima, det minste han Croneman kunde ha gjort. Och om man Googla efter Cronemans kolumn eller söker i DN hittar man inte. Cronemans kolumn verkar inte uppskattas av DNs hierarki.

    Så vad skall man göra? Jag vet inte. Skriv igen till DN? Slöseri med tid. Anybody have a good idea?

    Larry

  16. Nu måste jag rätta till föregående kommentar. Nu kan man hitta Croneman om Evin Rubar. Det kunde man inte under helgen men nu, på måndag kan man läsa artikeln och kommentarer vara en är min skriven ”just nu” 22.32 14/12

Kommentera

