Lista över Citykolumner

Signaturen ”Cavatus” frågade om mina Citykolumner och att man inte hittar dem på Citys hemsida.

Grejen är att även om direktlänkar saknas så kan man läsa/ladda ner ALLA gamla Citynummer på deras hemsida! Det enda man behöver är datumen då jag skrev – vilket ni har här nedan.

I listan står det också vad kolumnerna handlade om. Där ämnebeskrivning saknas har kolumnen handlat om ”vanliga/blandade” ämnen.
När ett ämne är inom parantes har det lite grann berört ämnet, men egentligen handlat om något annat.
När det står ”islam+” så har det inte varit islamkritik utan det har snarare varit ganska positivt eller vad vissa skulle kalla ”PK”. Faktum är att ingen av kolumnerna 2004–06 handlade om ”islamkritik” utan islamism-kritik. Det har snarare handlat om diss av vad vissa grupper/organisationer/individer gjort. Det har alltså oftast varit en reaktion på något sjukt som hänt, ex Aldebes särlagsförslag eller mordhot mot Runar Sögaard.
Först på Aftonbladet började jag med ”oprovocerad” islamkritik – dvs kolumner som handlade om islam utan att någon specifikt hade hänt.

2004 (vanligtvis på s.6)
7 sep – kristendom
21 sep
5 okt
19 okt
2 nov
16 nov – metal
30 nov
14 dec – metal
28 dec – svenskiranier

2005 (vanligtvis på s.6)
11 jan
25 jan
8 feb – kristendom
22 feb – djur
24 feb
8 mars
22 mars – integration
5 apr – djur
19 apr
3 maj – islam (Runar)
17 maj
31 maj
14 juni – djur
28 juni
12 juli – islam+
25 juli – islam/metal
9 aug – Iran
23 aug
6 sep – islam+
20 sep – (integration)
4 okt – propalestina
18 okt – (integration)
1 nov
15 nov – integration
29 nov – världsmusik
14 dec – gringo
19 dec – metal/islam
27 dec – integration

2006 (vanligtvis på s.6)
10 jan (Iran)
24 jan
1 feb – Islam (Muhammedkarikatyr)
21 feb – mångkultur
7 mars
21 mars – (Iran)
4 april – gringo
18 april
2 maj – islam (Aldebe)
16 maj – gringo
30 maj
13 juni – nazism
27 juni – islam+ (fredsagenter)
11 juli
25 juli – propalestina

[aug 2006–dec 2008 skrev jag för Aftonbladet]

2009
19 jan – Proisrael
2 feb – Iran
16 feb – Iran
2 mars – religion
16 mars – Palestina/Israel
30 mars
27 apr – islam (”islamofobi”/Mohamed Omar)
11 maj
25 maj
8 juni
22 juni – Iran/Svenskiranier

12 kommentarer

Filed under Islam/Islamism, Media, Personligt

12 responses to “Lista över Citykolumner

  1. jag saknar dina ‘djur’-kolumner. jag gillar det du skriver nu också, of course, men släng gärna in nåt inlägg om djur soon. :)

  2. Patrik

    Man ser en tydlig utveckling i dina ämnesval. Från mer lättsinniga och personliga ämnen, som djurfilosofi och metal, till mer tunga och djuplodande, som islam och Iran.

    Så hur känns det? Hade du roligare 2006 än nu? Eller är du mer insatt och engagerad nu än då, samt frivilligt betalar priset för det?

  3. Cavatus

    Tidningen City finns endast tillgänglig från och med den 13 oktober 2005 och när man väl öppnar en sida med din kolumn går det inte att zooma in kolumnen, bara nyhetsartikeln bredvid. Att ladda ner tidningen verkar heller inte funka, fast det finns en knapp för det.

    Önskar gärna en särskild länk där kolumnerna finns att läsa separat. Önska kan man ju alltid göra och hålla tummarna att du fixar nåt sådant här på din blogg!

    Dessutom vore det intressant att få svar på Patriks frågor ovan, dvs.: hade du roligare 2006 än nu? Eller är du mer insatt och engagerad nu än då, samt frivilligt betalar priset för det?

    Jag undrar även hur blir du bemött när du vågar uttrycka dessa politiskt inkorrekta ämnen i Sverige. Vore kul att höra!

    Märker du av att det finns något outtalat som gör att man inte får ha vissa åsikter i Sverige eller är somliga (mig inbegripet) överdrivet konspiratoriska när vi påstår något sådant?

    • Dessutom vore det intressant att få svar på Patriks frågor ovan, dvs.: hade du roligare 2006 än nu? Eller är du mer insatt och engagerad nu än då, samt frivilligt betalar priset för det?

      Jag hade roligare 2004 när jag skrev om metal och djurrätt, inte kedjerökte av frustration, hade myyycket mer tålamod och fortf trodde att om man bara vänligt förklarar pedagogiskt upplagda argument så kommer folk att förstå.
      År 2009 sitter jag o fortf förklarar att ”nej jag hatar inte muslimer, nej jag gör inte detta för att komma upp i karriären, nej jag blir inte rik på detta, nej jag gör inte detta för att bli accepterad av svenskarna, nej jag gillar inte SD…”.

      Med ovannämnda menar jag dock inte att det skulle vara synd om ”stackars lilla mig”, eller ngt sånt. Jag gillar trots allt mitt jobb som jag finner meningsfullt och jag har trots allt valt det själv OCH jag sover väldigt gott om nätterna, så det är lugnt. :)

      • Patrik

        ”…trodde att om man bara vänligt förklarar pedagogiskt upplagda argument så kommer folk att förstå.”

        Hördu Nima. Vem vet, det kanske är så att folk som är KAPABLA att förstå också gör det genom pedagogiskt upplagda argument. Sådana individer märker du inte av, då de sannolikt avviker från diskussionen för att begrunda sina livsval.

        De som däremot stängt sina sinnen och framförallt stängt sitt självständiga tänkande hjälper inga argument på och stannar därför kvar och demonstrerar sin oförmåga, då deras önskan att visa sig lojala gentemot ett ideal är större än deras förmåga att inse sagda ideals begränsningar.

        Detta gäller förstås inte sådana som faktiskt fixar att komma med relevanta motargument och motsvarande relevanta invändningar gentemot dina huvudargument. Men i de fall det inträffar (om det inträffar), så misstänker jag att du förmodligen upplever det som en givande debatt och diskussion, snarare än att du måste kedjeröka för att det känns som att du pratar med en tegelvägg… eller?

        • >Sådana individer märker du inte av

          Det är iofs sant.

          >Men i de fall det inträffar […] så misstänker jag att du förmodligen upplever det som en givande debatt och diskussion

          Absolut. :)

    • Jag undrar även hur blir du bemött när du vågar uttrycka dessa politiskt inkorrekta ämnen i Sverige. Vore kul att höra!

      Äh, some like me and some don’t. ”Vågar” och vågar, det är ett fritt land. Folk tror att islamister skär halsen av en så fort man säger pip. Alla muslimer jag talat med är trevliga/civiliserade. De säger rakt ut att de inte gillar det jag säger och att jag har fel – de må bli irriterade, men de är hövliga. Svenskar överdriver ofta ”faran”.
      Däremot måste jag säga att det inte är så som många tror; att alla svenskar applåderar och ryggdunkar mig. Det är jävligt många som inte håller med eller bara blir tysta och vet inte vad de ska tycka.

      Märker du av att det finns något outtalat som gör att man inte får ha vissa åsikter i Sverige eller är somliga (mig inbegripet) överdrivet konspiratoriska när vi påstår något sådant?

      Jag är inte konspiratorisk alls. Däremot har Sverige en konsensuskultur, en konfliktundvikande kultur.

      Det finns en (i grunden) kolonial åsikt spridd i landet som går ut på att antingen är invandrare virus som man ska bli av med, eller så anser man alla svartskallar vara änglar som är diskriminerade offer för rasism och som svensk ska man förstå dem och hörsamma varje krav. Nu överdriver jag och förenklar grovt, men du förstår min poäng.

      Jag kan säga såhär: Hade jag påstått mig vara moderat muslim och försvarat islam men samtidigt förespråkat reformer så hade jag fått SÅ många föreläsarjobb och blivit en sån mediagunstling så du anar inte. Speciellt efter Muhammed Omars tragiska fall är mediasverige i desperat behov av en ”moderat muslim”.

      • Moos

        Haha, Nima! Vad sägs om att göra en WTF-variant av att göra en Omar? ;) Skriv bara en artikel åt Expressen med rubriken ”Gurgin gjorde mig troende”, och voilà du har tagit Omars plats som ”den gode muslimen” – skriv också ett par böcker om HEAVY METAL ISLAM!!! och TAQWACORE!!!, och du kommer att bli hårdrockskalifen af Svea Rike som säger efter varje mening ”I’m the Ayatollah of Rock ‘n’ Rollah!” :D
        ;)

  4. Martin

    Har du politiska ambitioner? I sverige eller i Iran? Du är en vidunderlig talare, ser bra ut och tycks ha, hm, svårt att sätta fingret på, men du kan även under provokation och i en förvirrad miljö hålla ögonen på bollen, inte bli bortkollrad liksom, till synes genast se igenom avledningsförsök och skenmanövrer. Vidare ger du ett rakryggat och ärligt intryck.

    Även om jag inte delar dina politiska åsikter så njuter jag av att läsa och lyssna på väl formulerade argument och skicklig retorik. Jag frågar bara av nyfikenhet.

    • Moos

      Vilka politiska åsikter, exakt, delar du inte med Nima?

    • Martin:
      Tack!

      Inga politiska ambitioner alls. Håller mig borta från politiken där jag anser att det finns alltför många ormar. Jag gillar kultur. Svårt att tro, jag vet, men t.o.m. detta mitt jiddrande om religion är egentligen ngt jag helst hade sluppit i den bästa av världar.

Kommentera

