Daily Archives: 4 december, 2009

Fyllhundar och martyrer

Suck, dubbelsuck, kvadrupelsuck…

Anders R Olsson har skrivit en förvånansvärt okunnig debattartikel på DN där han inte klarar av att se skillnaden mellan hedersvåld och svenskars fyllevåld. Dessutom vanhedrar han Pela och Fadimes minne genom att förminska deras gärning och ifrågasätta det faktum att deras död blev en stor nyhet. Hade det varit bättre om Fadime och Pela hade blivit notisstoff?

Samtidigt misshandlar och dödar avsevärt fler svenska män – nästan alla på fyllan – ”sina” kvinnor. Räknat i antalet våldsoffer är det ett (minst) tio gånger större samhällsproblem, men likväl blir det aldrig nyheter. Ingen kvinna ihjälslagen av en svensk fyllhund kan få martyrstatus som Pela eller Fadime. Den svenska kvinnan blir bara ännu ett trist fall, på sin höjd notisstoff.

Det är så okunnigt att jag inte tyar med att skriva en förklaring. Anders, jag rekommenderar dig att köpa min och min muslimska medförfattares bok om hedersvåld. Jag ska också göra det enkelt för dig: Den finns på GinzaBokiaBokusBok.nu, AdlibrisBokshopenMegastoreBokextra, i FinlandDanmark och Norge.

87 kommentarer

Filed under Hedersförtryck, Människorätt

Sweitch

Sitter och ska kolla på kvällens Debatt på Svt:s hemsida (och nu är även efterdebatten publicerad.), för att avgöra hur jag gjorde ifrån mig.
Tycker att vi ska ha en folkomröstning om att förbjuda svenskar att säga ”Sweitch” istället för Schweiz! ;)

Tillägg dagen efter
Först blev jag irriterad över att min ”debattallierad” var Dick Erixon. Jag kan uppskatta att han är motståndare till islam/ism, men känner inte åsiktsamhörighet med honom i övrigt. Jag betvivlar att han har koll på all kultur och goda saker som finns i Mellanöstern och det stör mig att han samtidigt som han kritiserar islam, hyllar ”kristna värdegrunder”. Jag menar, killen gillar Bush. I rest my case.

Innan programmet när jag passade på att ta lite ”frisk luft” tröstade jag mig med att SVT iaf inte hade bjudit in J. Åkesson. Då visar det sig att damen jag röker med är SD:politiker. ”Great!” Då var jag väldigt glad över att en iransk Facebook-polare självmant hade anmält sig som publik. (Han sa bra saker också.)

När debatten satte igång blev jag irriterad över Fatimas negativa nyanslöshet. Inte konstigt att Fredrik Malm, i en debatt nyligen, tappade tålamodet och kallade hennes åsikter för ”dravel” och efteråt på sin blogg skrev att hon ”befann sig sannolikt på en annan planet, möjligen på marxismus-islamistus, som ligger ett antal ljusår bort”. ;)

Efter att ha kört mina två repliker mot Fatima övervägde jag att se uppgiven/uttråkad ut tills cirkusen var över och jag kunde öla med min kompis. Jag insåg att allt hetsigt babblande inte skulle ta oss någonvart. Vi var för många, på för kort tid, om ett för stort ämne.

Och vad fan diskuterade vi? Minaretförbud i Schweiz och orsakerna bakom den? Eller ett ev minaretförbud i Sverige? Diskuterade vi islamism och toktroende skäggmongon? Eller diskuterade vi diskriminering mot vanliga softa muslimer? Fatima jiddrade om USAs krig i Afghanistan!

Vid det laget went Dick bananas om att Fatima skulle säga till imamen i Schweiz (!) och efter Kaplans citat ur hans blogg (som jag mindes att han hade skrivit) surnade han och höjde rösten. Grejen är att när man blir arg så har man förlorat. Jag blev sur på Dick över att han inte kunde stå för det han skrivit (eller gav det intrycket om inte annat). En hetsig Fatima (”det finns ingen internationell definishooon på vad en islamist är”) och en arg Dick och då blev jag sur på hela jävla grejen och kände ”Åt helvete med alla jävla skitreligioner. Världen, miljön och klimatet håller på att gå åt helvete och här sitter vi och har denna idiotiska diskussion om byggnadstorn och sagor!”

När jag är på Debatt så blir jag uppstressad och känner att jag 1) måste debattera mer aggressivt än jag skulle vilja för annars får man inte en syl i vädret och 2) att jag är tvungen att prata snabbt för att hinna med med det som måste sägas innan jag blir avbruten – för avbruten blir man. Denna stress gjorde att jag inte uttryckte mig så bra som jag kan/vill. Och då blev jag sur på mig själv för att jag tillät mig själv att bli stressad/arg. Vid ett tillfälle avbryter Belinda och vill att jag ska förklara ordet Xenofobi. Först blev jag irriterad över att ha avbrutits och i nästa sekund insåg jag att hon gjorde rätt och då blev jag irriterad över att gemene man inte vet vad xenofobi betyder och fylldes av känslan att världen är fylld av idioter. Och seriöst, jag blev skitirriterad på att nästan alla förutom jag och min kompis sa”Sveijtch” istället för Schweiz!

Belinda är MYCKET bättre än Josefsson och debattformatet funkar faktiskt okej när det handlar om ”softare” ämnen som downs syndrom-barn och andra icke-integrationsrelaterade ämnen, men så fort det handlar om islam eller integration så är Debatt dömt att misslyckas. Snälla SVT, gör upprepade debattprogram där max fyra pers får diskutera ämnet i en timme så att alla argumenten kan läggas fram.

PS. Kaplan är alltid trevlig och skrattar och skojar när vi ses. Det gillar jag med honom. Han ger en helt annan känsla än hetsiga Fatima. Han lyckas bättre också. Fatima pratade och pratade och angrep Dick genom att haka upp sig på hans ras och kön utan att komma någonvart. Kaplan däremot sa inte mycket, för att sedan med ett leende använda sin motståndares egna ord för att bringa honom ur fattning och voila, vann han den ronden.

PPS. Den svenska konvertiteten som verkade ha svårt att skilja på ”minoriteter” och ”minareter” bjöd på debattens höjdpunkt. ;) Man undrar ju hur bra koll killen har på religionen som han har konverterat till.

PPPS. Innan debattens start går Belinda genom namnen och uttalar felaktigt Fatimas efternamn ”DoubaKIR”. (Kir [vulg] betyder… ehm, penis på persiska.) Omogen och barnslig som jag är tittar jag bakåt på min kompis och ser att han kämpar för att inte brista ut i skratt. Och då säger Belinda: Och så har vi DICK [Erixon].
Och nu såg jag detta: ;)

PPPPS. Jag gjorde en liten minikupp genom att ha min gröna Tehran-tröja på mig. SVT är skitnoga med att inte ha några som helst politiska eller kommersiella symboler på folk i bild. Två killar som hade stora logotyper på tröjorna fick ta av sig. Alev (den trevliga tjejen som satt bredvid mig) frågade om min tröja var menad att sända någon signal. Jag: Näää, jag vill bara visa ge Kaplan lite stöd genom att bära Miljöpartiets färg. ;)

200 kommentarer

Filed under Humor, Integration, Islam/Islamism, Människorätt, Media, Personligt, Religion, Sverige/Inrikes, Världen/Utrikes