Med jämna mellanrum blir jag förundrad och imponerad över hur mycket cojones de unga protesterande iranierna har. Den här killen ropar till några revolutionsgardister (mot slutet av klippet): ”Kolla hit, le pãsdãr, jag filmar dig! Dra ner visiren.”
Förstår ni hur jävla apless man är på systemet om man säger sådant när man står framför dem som har laglig rätt att spöa skiten ur, gruppvåldta och avrätta en?
En ung kurdisk kille vid namn Ehsan Fattahian (alt Fatahian) kommer att avrättas på onsdag. Detta pga att han är politisk aktivist och ateist. Skriv på namninsamlingen för att förhindra detta och sprid sedan vidare till bekanta. Det är ont om tid.

Skön tant.






29 kommentarer
10 november, 2009 kl 03:26
Ljudet försvinner på slutet?
10 november, 2009 kl 19:45
Konstigt, det gör det inte hos mig.
11 november, 2009 kl 12:51
för mig också..de sista 10 sekunderna försvinner!
10 november, 2009 kl 15:53
Hur vet man att han är ateist?
Är det obligatoriskt att t.ex. finnas i moské på bönen? Om det är så, varför är det svårt att spela en roll som troende för att rädda sitt liv i ett land där man dödsstraffar ateister?
10 november, 2009 kl 18:15
Varför ska han behöva låtsas vara troende? Skulle du låtsas vara ateist om du skulle tjäna på det? Tveksamt.
10 november, 2009 kl 21:05
Va..?!
Är det inte värdefullt att rädda sitt liv..?
11 november, 2009 kl 01:37
Det var ju precis det många bosnier gjorde en gång i tiden Ida, även fast du säkert gärna låtsas om motsatsen. Det finns reseskildringar från 1800-talet där resenärer fövånas över det faktum att många muslimer i Bosnien även gick i kyrkan och firade kristna högtider? Konstigt? Inte alls. De slapp ju betala höga skatter till det Osmanska riket om de konverterade till islam. Men enligt dig Ida så är ju islam fredens och den fria viljans religion.
Faktum är dock att den är minst lika motbjudande som kristendomen har varit historiskt. Tyvärr finns det människor som du som försöker skönmåla islam.
Du säger att den här stackars killen ska låtsas vara muslim bara för att leva, säger du samma sak till muslimer i Sverige när de blir trakasserade p.g.a. sin tro? D.v.s. att de ska låtsas vara ateister, inte klä sig annorlunda, inte be och inte gå till moskén? Knappast.
Ditt hyckleri förvånar mig dock inte det minsta.
Du säger ”Är det inte värdefullt att rädda sitt liv..?”. Är det inte mer värdefullt att stå för den man är, inte vara en lögnare och inte böja sig för religiösa förtryckare?
Uppenbarligen inte för dig, för du hävdar ju att islam är fredens religion. Hur förklarar du då begreppet jihad?
11 november, 2009 kl 04:11
Word!
”hellre dö stående än leva på knä”, som en mustachprydd tjomme i stor hatt sade en gång i början på 1900-talet.
11 november, 2009 kl 14:11
Jag har känslan av att du, Juggen, har enorm förmåga att blanda in bosniska muslimer i alla möjliga ämne – även om man talar om gröna utomjordningar eller rosa elefanter. Vad kommer den här besattheten ifrån?
Sen försöker du jämföra trakasseri som svenska muslimer är utsatta för med ateister i ett land där minsta avvikelse inom politiska åsikter eller kläddstilen kan kosta människans liv.
Det ger dig rätt att kalla mig för hycklare, helt enkelt för att jag fördömer varje mord & avrättningar på människor, oavsett deras politiska åsikter eller religions tillhörighet. Att vara en pacifist, t.o.m. att protestera mot bombningar av Serbien, (vilket har du missat) kallar du för hyckleri..?
Och i det hela lägger du upp det som svider och kliar dig mest – bosniska muslimer! Ja, alla har tagit islam med tvång, p.g.a. skatter annars var dem serber, bla-bla-bla-bla…
Hade dem varit serber som konverterade till islam, skulle dem ha ortodox kyrka i bakgrunden, men så var det inte: Dem hade en kristen bogumilisk religion och egen bosnisk kyrka som inte var katolsk och inte ortodox heller. Dem var Europas första protestanter, som förnekade treenighet. Bysantisk kyrka ville ha bosnierna på sin sida och katolsk kyrka på en annan. Bosnierna var i mitten, liksom idag(!), jämt hotade av bägge sidor. När osmanerna kom, såg dem goda möjligheter att ta deras religion för att få skydd från ett stort imperium och på så sätt bevara sitt land – Bosnien. Historien var inte tillgänglig under kommunismens tid för att just detta har talat om tydligt syfte från Serbien och Kroatien (under flera hundra år) att dela upp Bosnien i två delar. Frågan var känslig, kontroversiell, med möjlighet att väcka upp nationalism. Därför talade man sagor som du talar idag. Självklart har det funnits serber och kroater som under medeltiden har konverterat till islam pga ekonomiska eller andra skäl, men det är inget ”bevis” om att alla bosnier var tidigare serber som konverterade pga skattesystem. Det är bara löjligt.
Och du springer från blogg till blogg för att tala historien du själv gillar och pekar ut mig som ”historieförfalskare”. Din orsak för det är…- ja, jag är bosnisk muslim.
11 november, 2009 kl 14:13
F.ö. har du rätt: Ja, jag tycker att islam är en fredlig religion – och det beror bara på själva bäraren. En vansinnig människa kan hitta inspiration för sitt vansinne även i Astrids Lingrens sagoböcker! (det sa jag så många gånger).
11 november, 2009 kl 14:30
Ida: Har du exempel på några vansinniga människor som har hittat inspiration för sitt vansinne i Astrid Lingrens sagoböcker?
För jag har väääldigt många exempel på människor som har hittat inspiration för sitt vansinne i Koranen och haditherna.
Och eftersom du har fastslagit att Islam är fredlig och felet inte ligger där så undrar jag: Menar du att det kryllar av ”vansinniga människor” i Mellanöstern och bland världens muslimer?
Och får jag fråga varför du har en sådan nedvärderande och negativ syn på folk i Mellanöstern/muslimer?
Är inte din syn och logik… what’s the word I’m looking for… Islamofobisk?
12 november, 2009 kl 16:05
”Din orsak för det är…- ja, jag är bosnisk muslim.”
Har du tagit på dig offerhatten igen?
Du har fel, min orsak till det är den lögnaktiga propaganda som du sprider på din sida där du med alla tänkbara medel försöker svartmåla serber och judar samt skönmåla islam.
Alla bosnier är sydslaver på samma sätt som serber är det. Vilken religion de sedan konverterade till efter att ha migrerat till Balkan är irrelevant. Det är faktiskt inte religionen som avgör ett etnitskt ursprung. Detta är dock något som du gärna inte vill kännas vid. Det är ju knappast så att serberna varit ortodox kristna i evigheters evigheter, detsamma gäller bosnier.
Du är en historieförfalskare av samma kaliber som Mohamed Omar. Du utger dig för att vara för samförstånd mellan olika religiösa grupper men passar alltid på att kasta gliringar mot serber och israeler. På samma sätt försöker du vinkla det till att jag ifrågasätter dig för enbart för att du är en bosnisk muslim, istället för att ställa dig frågan om jag kanske gör det för att jag tycker att du sprider falsk propaganda. För det är just vad du gör.
11 november, 2009 kl 01:55
>Hur vet man att han är ateist?
Han är med i ett parti som är tydligt och starkt emot all religiös inblandning i styrelseskicket. Antingen det eller så har man med Allahs hjälp uppfunnit en metod för tankeläsning.
>Är det obligatoriskt att t.ex. finnas i moské på bönen?
Det är faktiskt så att islamiska republiken HAR koll på människor som sitter på någon form av statlig position, att de deltar i böner, fastar och odlar skägg. Människor som inte är (eller låtsas vara) tillräckligt religiösa får sparken eller åtalas i värsta fall.
>Om det är så, varför är det svårt att spela en roll som troende för att rädda sitt liv i ett land där man dödsstraffar ateister?
För att vissa har principer som de anser vara viktiga. Du vet, yttrandefrihet, religionsfrihet (frihet från religion) och annat trams.
11 november, 2009 kl 21:41
Nima, du som verkar vara en påläst kille, trodde jag att du ska förstå väl den metaforiska smaken inom meningen om att vansinniga människor kan hitta inspiration för sitt vansinne även i Astrids Lindgrens sagoböcker. Konstigt nog att du tolkade meningen bokstavligt.
Det att islam är en fredlig religion (faktum som kan synas inom fredliga individer), ser du här, på din blogg: Jag har kommit här med en enkel fråga, helt spontant, gällande din text som jag faktiskt har länkat på min blogg. Anledning: Jag ville ställa upp för namninsamlingen, som medmänniska, oavsett politiska åsikter eller människornas religiösa tillhörigheter. Men som du ser, fick jag möta ifrågasättandet av min religion, bakgrund, (man har t.o.m. kallat mig och hela bosniska folket(!) för hycklare, vilket är närmast till hets mot folk).
Jag uppträder inte här eller där i första hand som en muslim, utan som en individ som tycker att ingen politisk ideologi är värd människans liv. Konstigt nog att man blev hycklare för det. Och hela mitt folk(!), mitt ex-hemland och min religion sattes i fokus!
Så, Nima, vem var fredlig här och nu..?
Om vi ska tala om islam som fredlig eller icke fredlig religion, så kan vi börja först från individen. Jag är en demokrat och min utgångspunkt är en individ. Därför kom jag hit. Det handlade om en människans liv. Och jag önskade bara att jag kunde hjälpa…
11 november, 2009 kl 22:50
”Dem var Europas första protestanter, som förnekade treenighet.”
Mainstream-protestanter förnekar inte treenigheten.
”(man har t.o.m. kallat mig och hela bosniska folket(!) för hycklare, vilket är närmast till hets mot folk).”
Nej, Juggen kallade de bosniska ”muslimerna” för genier som kom på en enkel lösning för att slippa betala den islamiska skatten reserverad för ickemuslimer inom Osmanska imperiets administration.
12 november, 2009 kl 13:47
Bosniska MUSLIMER (här behöver du inte citattäcke), konverterade inte till islam pga osmanernas skattesystem! Om folk har konverterat pga skattesystem, så skulle man under 500 år på Balkan förvandla varje serb och kroat till en muslim!
Bosnier konverterade pga politiska skäl – att bevara sitt land som hotades med uppdelning mellan Bysantin och Vatikanen (dagens Serbien och Kroatien). Bosnien har alltid haft samma problem som idag.
Juggen har inte förklarat det. Läs hans kommentar igen! Han förklarade att jag, liksom alla andra bosnier är hycklare – och pekade ut historien från osmanernas tid (konvertering till islam). Det förklarade Juggen med exakt SAMMA retorik som Radovan Karadzic som sitter idag i Haag, pga folkmord på Balkan.
Enligt honom, bosnier finns inte och har aldrig funnits – alla var serber som konverterade pga skattesystem! Jag ställde fråga till Jugge: Vilken kyrka hade man i Bosnien innan man konverterade till islam?
Statlig kyrka var bosnisk kyrka, med en kristen bogumilisk tro, där förnekade man treenighet. (Bogumiler var mer eller mindre inspiration för protestantism i Europa).
Hade dem varit serber(!) som konverterade till islam pga skattesystem(!), skulle dem ha ORTODOX kyrka i bakgrunden! Men så var det inte. Och meningen är att förneka historia, identitet, ursprung för att hjälpa till i processen av försvinnandet av ett folk! Det gör man (liksom Juggen), med ord eller handlingar. Ibland både och. Första steget är att peka ut ett folk som – hycklare (eller någonting annat nedvärderande och kränkande) vilket är ingenting annat än hets mot folk.
Annars, visste jag inte att liknande otäcka typer springer på fri fot på Nimas blogg.
Som sagt, har jag kommit hit för att ställa upp för namninsamlingen där handlade om en människans liv, men det slutade att man ifrågasatte min religion, min tro, min bakgrund, mitt folks historia och identitet.
skamligt!
12 november, 2009 kl 14:28
>>Annars, visste jag inte att liknande otäcka typer springer på fri fot på Nimas blogg.
Ida, ALLA springer fritt på Nimas blogg på samma sätt som de springer fritt i samhället. Om någon har gjort sig skyldig till ett brott såsom exempelvis hets mot folkgrupp så tycker jag att du ska polisanmäla denne. I övrigt har folk åsikter, och dessa åsikter är inte per automatik Nimas åsikter. Då jag inte är tillräckligt insatt i Bosniers historia HAR jag inte ens någon åsikt i frågan. Så svartmåla inte mig om du ogillar Juggen eller någon annan kommentators åsikter.
12 november, 2009 kl 16:34
”Det förklarade Juggen med exakt SAMMA retorik som Radovan Karadzic som sitter idag i Haag, pga folkmord på Balkan. ”
Detta är komik på hög nivå. Så nu menar du att jag är skyldig till folkmord bara för att jag ifrågasätter ditt påstående om bosnier? Mycket ska man få höra. Är alla vegeterianer som Hitler bara för att Hitler var vegeterian?
Dessutom, mig veterligen är varken Milosevic eller Karadzic dömda för något brott. Men du kanske ”vet” saker som ingen annan vet? Vänligen upplys mig i sådana fall.
Däremot finns det vittnesmål som säger att Bin Ladin var på Izetbegovics kontor under kriget. Det finns rapporter om mujahedinkrigare från andra muslimska länder som kommit till Bosnien innan kriget började. Izetbegovic har själv skrivit en bok om hur islam ska inkorporeras i staten vilket per automatik skulle innebära att den serbiska befolkningen skulle diskrimineras. En viss Nasir Oric gömde sig i Srebrenica under FN-skydd i flera år men åkte ut därifrån på räder och mördade serbiska bönder i de kringliggande byarna i åratal. Detta var alltså innan den påstådda masakern i Srebrenica (där man fortfarande inte hittat ens bråkdel av alla påstådda offer trots att man letat i 15 år).
Men visst, använd din lögnaktiga retorik hur mycket du vill. Spela på offerkortet bara.
Dessutom har du på din blogg skrivit nedlåtande om serber gällande Kosovo-frågan men aldrig kunnat förklara att det påstådda folkmordet i Kosovo aldrig har ägt rum. Snarare så har du velat cementera uppfattningen att så är fallet. Däremot är resultatet av det som hänt i Kosovo tydligt: Kosovo är nu en av de mest etniskt homogena staterna på Jorden. Varför? För att man har jagat bort eller dödat alla andra.
Och vad som än har hänt och hur mycket synd du än tycker om dig själv gör det fortfarande inte ditt påstående om bosniernas tidigare RELIGIÖSA tillhörighet något annat än just ett påstående om RELIGIÖS tillhörighet. Deras etniska tillhörighet kvarstår. Eller kan du hänvisa till en källa som berättar om när just bosnierna migrerade till Balkan? Ange gärna även ett årtal. Det vore intressant, för om du kan göra detta har jag uppenbarligen missat något stort. Du får mer än gärna bevisa ditt påstående, jag tycker om att lära mig saker.
12 november, 2009 kl 14:33
Ida: Du kom med ett påstående och metaforisk eller inte metaforisk poängterade jag det orimliga i påståendet. Konstigare än så är det inte.
Att påståendet var ”metaforisk” tar inte bort en läsares krav på att det fortfarande måste vara logiskt och rimligt.
Vill du ha en medalj för att du engagerade dig för en oskyldig dödsdömd, vilket är ditt ansvar som människa? Isf, fine, tack så mycket för ditt engagemang säger Nima utan minsta ironi.
Men having said that så kan du inte begära att jag inte ska ifrågasätta ett orimligt påstående som du kommit med, även om du i övrigt har kommit med goda intentioner.
Och gällande Balkandiskussionen, det där är mellan dig och Juggen med flera. Jag läser knappt kommentarerna om Balkan utan lämnar den diskussionen till er som kan mer om den.
>”Det att islam är en fredlig religion (faktum som kan synas inom fredliga individer) …” skrev du.
Att *individer* är fredliga är en sak, det gör inte automatiskt *islam* till en fredlig ideologi. DEN saken avgörs av islams urkunder och profeten Muhammeds livsgärningar. Det är som att jag skulle känna jättemånga fredliga nazister och använda DET som bevis för att nazismen är en fredlig ideologi.
12 november, 2009 kl 16:17
”Men som du ser, fick jag möta ifrågasättandet av min religion, bakgrund, (man har t.o.m. kallat mig och hela bosniska folket(!) för hycklare, vilket är närmast till hets mot folk).”
Här märks din förvanskande retorik tydligt. Att jag kallar dig för hycklare är knappast hets mot folkgrupp eller betyder för den delen att alla bosnier är hycklare. Lär dig svenska.
”Jag uppträder inte här eller där i första hand som en muslim, utan som en individ som tycker att ingen politisk ideologi är värd människans liv. Konstigt nog att man blev hycklare för det. Och hela mitt folk(!), mitt ex-hemland och min religion sattes i fokus!”
Anledningen till att din religionifrågasattes är att du hela tiden försöker skönmåla den.
Vad är ”ditt” folk? Jag visste inte att du ägde ett helt folk. Det är inte ”ditt” folk som jag satt i fokus utan dina påståenden om ”ditt” folk. Men jag antar att du aldrig kommer att förstå skillnaden på dessa saker. Anledningen till att jag skriver detta här och inte på din egen blogg är eftersom du tar bort alla kommentarer som visar att du har fel eller uttrycker dig på ett osmakligt sätt.
Islam är inte en fredlig religion. Historiskt har islam spridits med våld och det är med våld som det Osmanska riket fick fotfäste i Europa. Du talar om att islam beror på individen som utövar den, men när jag kallar dig, och bara dig, för hycklare så säger du att jag kallar ALLA bosnier för hycklare. Hur hänger detta ihop lilla Ida? Eller fungerar inte allt i hjärnan riktigt som det ska? Menar du att man som bosnier är med i ett kollektiv och agerar som en kropp men att muslimer är individer? Samtidigt säger du att bosnier är muslimer. Hur ska du ha det?
13 november, 2009 kl 10:26
Ida!!! Är du helt dum eller vad är det frågan om? om du hade åkt till Iran, hade du bytt religion och glömt vem du var? Hade du mått bra av det? I stackars Ehsans och många andras fall som har förlorat sitt liv i Iran, handlar det egentligen inte bara om relgionen, Det handlar om Den förbannade makten de vill visa att de har och de behandlar människorna som om de vore… inte ens djur!
De använder religionen som vapen, och det är synd att du och säkert många många andra har det tankesättet. Tacka och ta emot allt skit! Så funkar det inte när man är så törstig efter att få vara fri och MÄNNISKA, en människa som bestämmer över sitt liv, sin tro!
om alla tar emot och accepterar horbarnens regler och lagar, TROR DU ATT DET NÅGONSIN KOMMER ATT SKE NÅGOT FÖRÄNDRING I IRAN? nej Ida, det kommer det inte! det skulle bara visa att de vinner.
10 november, 2009 kl 19:31
Nima ditt engagemang för ett fritt Iran och den uppmärksamhet du ger den kurdiska frågan är ovärderlig.
Her biji azadi!
10 november, 2009 kl 19:46
Zor spas bra (khoshk?)
10 november, 2009 kl 20:13
Ni kan ringa till följande personer. Jag har ringt till några och dem.
Källa: balatarin
.خواهش میکنم برای جلوگیری از این اقدام هر کاری به نظرتان می آید انجام دهید. سنندج / امين شعبانی 09122185829 / 2253244 رئيس فراكسيون نمايندگان كُرد در مجلس ايلام / داريوش قنبری 09121096493 سخنگوی فراكسيون اصلاح طلبان-کرمانشاه / جهانبخش امينی 09181315057 / 22375475-قصرشيرين / فرهاد تجری 09181347995 / 8359599 رييس كميسيون قضايی-مهاباد / جلال محمودزاده 223446 / 09144442513 -مريوان / اقبال محمدی 329071 / 09183710255-سنندج / عبدالجبار كرمی 2227182 / 09181719359-كرمانشاه / محمدرضا شعبانی 4236651 / 09181314284 -سقز / فخرالدين حيدری 4447115 / 09122185839-اسلام آباد / حشمت الله فلاحت پيشه 6646927 / 09121473148
10 november, 2009 kl 20:47
[...] This post was mentioned on Twitter by Sakine and Kurd Nytt, frank. frank said: RT @3Cabrita: RT @Sakine: @KurdNytt Nima Dervish om Ehsan Fattahian http://tinyurl.com/yealmc4 #saveehsan #kurdistan [...]
11 november, 2009 kl 02:12
[...] Hoppa till kommentarer Ehsan Fattahian ska avrättas idag. Tiden är knapp för att rädda hans liv. En kompis skrev följande text på persiska som kan [...]
12 november, 2009 kl 15:00
[...] inlägg om Ehsans avrättning. Hampus och Guleböj flippar ur på att jag påstått att Ehsan var ateist. Jag har svarat längst ner (väntar på [...]
13 november, 2009 kl 07:43
Om jag förstått det rätt så blir killen först dömd till 10 års fängelse 2008 för att han var medlem i ett politiskt parti som inte var godkänt.
När han sedan överklagar detta svarar makten med att döma honom till döden.
Den större bilden här är att skrämma andra att inte organisera sig mot maktmonopolet i Iran som efter eget tycke bestämmer vem som får existera i det politiska livet.
Överklagandet som han gör är en direkt utmaning mot makten och de svarar med att frånta honom rätten att leva.
Jag tänker på munkarna i Burma som utmanade makten där och de blev totalt krossade av militärjuntan.
Jag tänker på demonstrationerna på Himmelska fridens torg för 20 år sedan där människor blev krossade med militär makt.
14 november, 2009 kl 19:48
[...] blir du en mullah Hoppa till kommentarer Efter Ehsan Fattahians avrättning är nu Bahman Maarefi näst på tur. Skriv på protestpetitionen mot hans avrättning. [...]