Daily Archives: 21 oktober, 2009

SR International, KSAF och NA

Förra veckan blev jag intervjuad av SR Internationals persiska redaktion. Det är alltid en pärs att diskutera avancerade ämnen med min rostiga persiska, jag tappar liksom 15 år i ålder och mognad och sjunker kraftigt i IQ, men jag gjorde så gott jag kunde för att redogöra för bokens innehåll. :)

Recension av boken i Nerikes Allehanda:

Att intervjua dömda mördare är en balansakt – att göra förståeligt något som är oacceptabelt är ingen lätt uppgift.
[…]
Intervjuerna är långa och reflekterande. Läsaren får en närbild av männens tankevärld och funderingar. De är inte längre anonyma mördare utan människor på gott och ont.
[…] Miljöskildringen är levande och intervjuarna själva framträder som medspelare i dramat med sina farhågor. Greppet gör texten levande, vi läser om möten inte kliniska intervjuer.

Igår var jag och Emre i Örebro och föreläste på KSAF-Ö (Kurdiska student- och akademikersföreningen i Örebro) något som också nämndes i NA, i ett stort uppslag. Publiceringen ledde till att det kom rekordmånga till hörsalen. Enligt arrangörerna var deras mest välbesökta föreläsning den med Ahmed Abdolbaghi (som f.ö. intervjuas i vår bok). Då kom 60 pers. Vi hade 190 i publiken! Alla stolar var tagna och många stod/satt i trappan. Tre kom också fram och kommenterade mitt deltagande i Debatt. Det är helt sjukt vilken ”impact” tv-mediet har.

Det blev en mycket givande föreläsning med en entusiastisk och sympatisk publik. Roligast var dock att alla som vi träffade ur föreningen var smarta och engagerade killar och tjejer som vill göra något bra för samhället, både den svenska och den kurdiska. Det kommer att gå bra för Sverige och Kurdistan tack vare dessa aktiva unga människor.

81 kommentarer

Filed under Hedersförtryck, Sverige/Inrikes