Daily Archives: 5 september, 2009

Ahmad & Hatk

Häromdan hade jag nöjet att hänga några timmar med iranske människorättsaktivisten Ahmad Batebi. Han blev världskänd 1999 efter att ha hamnat på bilden nedan och blev (enbart därför) dödsdömd! Straffet ”reducerades” till 15 års fängelse, där han fick utstå fruktansvärd behandling. Under en permission lyckades han dock fly och bor sedan 2008 i USA.
Denna vecka var han alltså på besök i Sverige

Det bästa var att när vi kallpratade visade det sig att han är hårdrockare! :D Så vi connectade utmärkt därifrån och snackade mer musik än politik. Tillfrågad om vad han anser om svensk metal sa han med glimten i ögat: ”Svensk metal doftar av blommor. Jag är mer lagd åt det norska hållet.”
Vid ett tillfälle plockade han fram sin iPhone och visade mig detta:

Irans bästa metalband enligt honom och jag är benägen att hålla med efter denna låt. Bandet heter Hatk هتک  (Förolämpning, Vanhedrande), låten ”Tekrar” (Upprepning) och skivan ”Khoon” (Blod).
Jag har bra koll på iranska metalband, men på något jvla sätt hade jag lyckats missa detta gäng. Detta är det bästa användandet av persiska språket inom metal som jag har hört hittills. Äntligen ett gäng som fått till det!
Älskar när sångaren ”Mad-metal”, (Irans Max Cavalera?) vrålar: ”Man miram az jahaan…” (Jag lämnar världen…) [1.02].

Ännu roligare blev det när jag kollade fler relaterade Youtubeklipp och hittade detta fantastiska klipp med gitarristen Artak som fick mig att tappa hakan: Briljant teknisk färdighet som används smakfullt. :D Den här killen borde komma långt.

10 kommentarer

Filed under Iran, Metal, Personligt