Dagsarkiv: 11 maj, 2009

Kolumn #9

Dagens kolumn handlar om Kamasutrasex kontra Amishsex. ;)

  
Äh okej då, det handlar främst om cyklar. (Se även förra inlägget)

Huvudpoängerna är: 1) Om det inte är så kul att cykla så beror det på att du, som min polare Hossein, har en skrotig, vanvårdad sak från 80-talet. Gemene man kör vanligtvis inte 20 år gamla bilar och om de nu gör det så har de sänt in dem på besiktning varje år. 

2) Med bra cykel kan man trampa avstånd som för de flesta är självklart att färdas med bil. Stadsbor kan dra ner på sitt bilande mycket mer än de tror, vilket förstås är nödvändigt med tanke på rådande miljöproblem.

Jag trodde att ämnet skulle mötas av ett stort ”gäääsp”, men det har redan blivit några glada kommentarer på Citys hemsida. Kul!

22 kommentarer

Under Cykling, Media, Personligt

Jakten på den förlorade kondisen

Har jag bra kompisar or what? ”Juggen” köpte en skitdyr (11 000) cykel till mig. Villkoret var att jag skulle sluta röka och vara hans cykelbitch och aldrig vara säga nej om han vill att vi ska ut och träna. ;)

Cykeln? En Cannondale CAAD9 Tiagra

Sen visade det sig att man måste köpa en jvla massa grejer till för att det hela ska bli bra. Hade inte Juggen okejat så hade jag ansett det hela vara försäljarens onda trick för att dammsuga min plånbok. Med Juggens välsignelse gav jag upp och hängav mig åt sällan skådad prylbögeri: 

Skor, pedaler, byxor, tröja, vindjacka, handskar, hjälm, brillor, extra slangar, flaska och flaskställmultiverktyg för framtida justeringar och problemfixande och tvättmedel anpassat för kläderna. (Brillorna hade jag kunnat köpa en mycket billigare modell av utan kvalitetsförsämring (vilket försäljaren ärligt påpekade), men ärligt talat var den jävligt snygg, så det var ett onödigt köp egentligen.)
Att jag länkar till alla köpta prylar är inte för att flasha (vad nu det skulle vara bra för) utan för ev. intresserade som vill ha koll på nödvändig grundutrustning och tillbehör och inte har en ”personal Jugge” till hands. ;)

Resultatet: 20090501181

Det sved i plånboken men jag behövde inte ångra mig. Med rätt kläder är det en dröm att cykla: inga jeans som skaver, kläderna andas men skyddar ändå mot vind och kyla. Alla de faktorer som jag tidigare stört mig på och som en gång gjorde att jag la ner cyklandet är nu eliminerade. 

Med en bra cykel kan man cykla jävligt snabbt och bekvämt – även med min värdelösa kondis. Enda nackdelen är att man (innan man vant sig) får ont i röven, trots vadderingarna i byxgrenen. (Det som syns på bild är f.ö. inte mina ädlare delar utan vadderingen – som snarare döljer allt man har. Åtminstone skyller jag på det. ;)

Summa summarum: Jag ser sjukt fjollig ut, men har roligt. :)

n588621730_1908787_5401610

Jungfruturen förförra lördagen var 34,3 km. Vädret var underbart, men jag flåsade som en astmapatient medan Juggen leende skakade på huvudet. 

5

 

Turen i lördags tog oss till ”hooden” och blev 38,5 km lång. Vi rullade iväg hela vägen till Skärholmen, Fittja, Alby, Norsborg och beyond. ”To boldly ride where no man has ridden before.” Snitthastighet var drygt 20 km/h vilket enligt Juggen är något att skämmas för och inte offentligt avslöja på sin blogg. ;) Själv var jag nöjd över att jag denna gång inte flåsade som en pilsk noshörning. 

n588621730_1908786_6689759

Queen får slutordet:

61 kommentarer

Under Cykling, Personligt