Daily Archives: 14 april, 2009

Viktigaste svensken: nr 77

DN håller på att lista de 100 viktigaste svenskarna. Såhär står det om Zlatan på plats 77. 

Zlatan är framförallt den som på allvar utmanat klassiska svenska dygder som laganda, blygsamhet och luthersk arbetsdisciplin.

Vafalls? Ska det vara något bra att ha ”utmanat” dessa dygder? Med tanke på att fotboll är en lagsport (duh!), så borde väl laganda anses rätt viktigt. Och vad är motsatsen till blygsamhet? Skryt? Jag föredrar ödmjuka människor framför stora egon (menar nu inte att Zlatan är det utan utgår från DN:s beskrivning). Och även disciplin anser jag vara något bra. 

Slutligen skulle jag bli sur om jag var Zlatan, för vad annat än disciplin och träning vareviga dag tar en idrottare till världsnivå? 

PS. Ja, jag var nära att skriva ”Zvensk” som rubrik men motstod frestelsen i sista stund. Jag skämz.

15 kommentarer

Filed under Media, Sverige/Inrikes

II

Bloggen fyller två år idag. Sedan det första tveksamma inlägget för 731 dagar sedan har det blivit 621 inlägg (666 snart! :) ), 9 186 läsarkommentarer och totalt 315 549 visningar (2 164 den mest trafiktäta dagen). 

Tack till alla er läsare som med era kommentarer har gjort bloggen bättre.) Jag bugar extra djupt inför Elsa som satte den allra första kommentaren.) ;)

8 kommentarer

Filed under Personligt