Halal Hamilton

Såg programmet Halal-tv ikväll. Blev förvånad av att tjejerna var så konservativa att de vägrade ta en man (min kolumnistkollega Carl Hamilton) i hand. (Att halvflörta med riking-gubben och säga att han såg fräsch ut var dock inget problem.) 

Hamilton lär få mycket skit för sina kommentarer, men jag förstår hans reaktion. I Sverige hälsar folk på detta sätt och då får man acceptera det. Det är i slutändan en demokratisk grej eftersom majoriteten av svenskar hälsar så. De här tjejerna visar dock att de inte bryr sig om demokrati eller integration; religionens går före allt annat. 
Om man inte ens kan klara av något så enkelt som att hälsa på folk så har man gjort sig förtjänt av att bli ratad i alla kommande arbetsintervjuer. 

Jag som trodde att tjejerna inte kunde göra bort sig mer. Jag hade fel. 
Bra jobb SVT gjort för att skingra fördomar. SD lär ääälska detta. 

 

Det enda tråkiga med Hamiltons reaktion var att han bad dem åka tillbaka till Iran, där folk generellt inte VILL bete sig så, men styrs av människor som anser att islamisk lag ska styra. Att inte ta i hand är INTE en ”iransk sed” som även Dick Erixon tycks tro. (Jag förstår att folk fått för sig det efter Mottakis besök, men det är så regimens män beter sig.) Att inte skaka hand är en islamisk sed och islam tvingades på iranierna med svärdet.

Förresten, Dalia frågade Tyresö-rikingen om han hade varit i Botkyrka. Det hade han inte. Tanken var blottlägga mannens fördomar. Sedan när Hamilton ber tjejerna åka tillbaka till Iran säger en av dem: ”Vi kommer från X, Y och Z. Jag känner inte en enda iranier.”
Är inte det samma ignorans som rikingen visade prov på? Har tjejerna nånsin varit i Kista? Jag som är iranier känner araber, turkar, kurder och bosnier. Hur kommer det sig att dessa tjejer inte känner EN enda iranier? 


SVT hade lyckats med uppdraget om de hade haft EN ortodox person och låtit minst en annan vara en normal sekulär muslim. DÅ hade man visat på mångfalden och skingrat fördomar. Jag känner många som anser sig vara muslimer rent kulturellt men som dricker, har pojkvän och äter griskött (inte för att jag tycker att det skulle vara bra). Folk som är precis som dig och mig, och ändå anser sig vara muslimer. Men de är väl inte tillräckligt exotiska för SVT. 
(Visserligen tycker inte JAG att man kan kalla sig för muslim om man inte ber och följer vissa regler, men saken är likväl den att det FINNS många som anser sig vara muslimer trots att de inte är ett dugg praktiserande.)

 

• SvD:s Ülkü Holago skriver bra om ämnet. 
Dalia Azzam Kassem svarar på Dilsas kritik. Dilsa svarar på svaret. 
Lennart Matikainen skriver om hyckleriet i muslimska länder.
HD skriver om den journalistiska nivån på Halal-tv. 

 

 

PS. ”Hamilton i storbråk med SVT:s muslimska programledare” skriver ignoranta Expressen. Har de inte förstått att tjejerna inte är programledare utan ”huvudrollsinnehavare”, vilket programmets projektledare Gunnar Hofverberg påpekat? ;)

61 kommentarer

Filed under Islam/Islamism, Media, Sverige/Inrikes

61 responses to “Halal Hamilton

  1. Bra exempel på ”sekulära”, eller åtminstone inte särskilt bokstavstroende muslimer, hittar man bland bosnier. Min bosniske kollega är precis lika mycket muslim som den genomsnittlige svensken är kristen. Dvs, på pappret typ.

  2. juggen

    Nima:
    ”Jag känner många som anser sig vara muslimer rent kulturellt men som dricker, har pojkvän och äter griskött (inte för att jag tycker att det skulle vara bra).”

    Med tanke på hur du kritiserar islam och det faktum att du inte äter griskött så kan jag endast dra en enda slutsats (allt annat är uteslutet) – du är en sionist!

    Kom inte och säg att du är kritisk mot religioner överlag och att du är vegetarian, det tror jag inte på. Jag tror på Gud och Gud säger till mig att du är en sionist.

    Vad spelar det för roll om de inte tog honom i handen när de hälsade?! De kanske hade hört ett rykte om att Hamilton precis gjort ätit en skinkmacka eller klappat en hund, utan att tvätta händerna? Det är helt förståeligt i sådana fall.
    Om Hamilton vill hälsa på dem så får han byta kön, om det nu är så viktigt för honom.
    Det står ingenstans i Koranen att man inte får byta kön. Däremot står det klart och tydligt att kvinnor inte får köra bil eller cykla (som i Saudiarabien).

  3. Johan

    juggen: Dock så finns det ju länder som Algeriet, Libanon och Turkiet där majoriteten av befolkningen är muslimer, men ändå så är inte lagarna shariabaserade. Vad har du att säga om detta?

  4. Ett bra inlägg. Du lär ge minst tre personer hjärnblödning. :)

  5. Parasto

    ”men det är så regimens män beter sig. Att inte skaka hand är en islamisk sed och islam tvingades på iranierna med svärdet.”
    Mitt hjärta fylls med glädje när någon skyddar/vidgar andras vyer när det gäller vårt hemland. Tack Nima. Tack.

  6. Someone

    Iranier är inte muslimer egentligen, de har tvingats till det. det är tyvärr inte alla som vet det!!!! Läs lite historia innan ni skriver en massa trams! Islam är INTE den rätta vägen ( till alla religiössa muslimer)

  7. Såg fram emot halal-tv men nu tappade jag intresset lite. Kanske trots allt borde se det och bilda en egen uppfattning.

  8. Hej Nima

    Jag delar din åsikt om iranier och om integrationen.

    Däremot kan jag inte dela din åsikt när det kommer till att man måste följa de regler som finns inom Islam för att vara muslim.

    Lekmanna livsstilen inom alla religioner har alltid existerat, sedan Vikingatidens Asatro.

    Inte för att jag är muslim men det hindrar mig inte för att ha en åsikt i frågan :)

    Özz Nûjen svarade Metros reporter på ett fint sätt när hon frågade om man fortfarande är muslim när man inte är praktiserande muslim/fastar:

    ”Jag tror att man är muslim i sina handlingar och i sina möten med människor i vardagen. Inte genom att följa alla regler som finns”

    Ta hand om dig mannen

  9. Jay

    juggen: ”Vad spelar det för roll om de inte tog honom i handen när de hälsade?! De kanske hade hört ett rykte om att Hamilton precis gjort ätit en skinkmacka eller klappat en hund, utan att tvätta händerna? Det är helt förståeligt i sådana fall.”

    såvitt jag inte såg i syne så klappade den ena tjejen en hund ute i förorten (en rottweiler), den va tydligen inte smutsig…

  10. Daniel

    Jag tycker överlag att religiösa människor är konstiga och har aldrig förstått varför de måste ta till sådana övertoner. Fundamentalister är små människor.

  11. Fredrik

    Johan: Libanon har ju varit ett land med en majoritet av kristna ända till en bit in på 1900-talet då de omfördelade makten i parlamentet mellan de kristna och muslimska parterna. Hur det är med de andra länderna och shariabaserade lagar vet jag dock inte.

  12. Gurgin can:

    ”Däremot kan jag inte dela din åsikt när det kommer till att man måste följa de regler som finns inom Islam för att vara muslim.”

    Det där är en åsikt som jag är helt okej med att folk inte köper. Jag är av den åsikten, men det är mest för mig själv, och inget jag försöker propagera för och sprida eller diskutera. Så, att andra inte delar just den åsikten är helt okej.
    Så, i detta sammanhang var det mest en parantes.

  13. mblogg

    Spännande diskussion. Det har i allafall skapat debatt. Jag tycker man ska respektera alla oavsett religiös tillhörighet eller etnisitet. Man ska få hälsa som man vill men frågan är vem som ska anpassa sig.

  14. Zohan

    Sverige är en demokratisk stat, här finns inga regler, lagar på hur man ska/måste hälsa på andra.

    att sträcka sin hand och hälsa är inte kulturellt svenskt!

  15. Islam_Fobi

    Om man är så trogen så tror man i sitt hjärta och det kan ingen ta ifrån dig för det är ens tro! ISLAM måste alltid göra reklam för sig och skiter på andra religioner, de kan inte acceptera någon annan och det är helt sjukt. tycker också det borde bli förbjudet att bära slöja i sverige om man är under 18 år. tyvärr hjärntvättas många minderåriga muslimer i tidigt ålder och det skapar främling fientlighet!! man kan inte ha både kakan kvar och äta av den. Många muslimer utnyttjar systemet här, bygger koran skolor, mosker och ändå inte respekterar andra. Bort med allt sånt. Vi vill ha ett mångkulturellt samhälle för alla. där alla respekterar varandra och kan leva och lära under ett och samma tak!

  16. Jag håller mera med Ülkü . Vad vi behöver är inte en egen lucka i media för muslimer (vilka det nu är!!!) utan en plats i den allmänna medieluckan, en normalisering som speglar samhället, får fler att känna sig delaktiga i samhällsdebatten
    Vad media, inkl SVT behöver göra, tycker jag, är
    1 Få fler människor med olika religiösa och etniska bakgrund figurera som medborgare i vanliga sammanhang. En man med irakisk ursprung ska inte vara med i tidningen bara när det gäller, flyktingfrågan eller SFI. Han kan lika gärna ha åsikter om förbifart Stockholm, dagisgruppernas storlek eller friskolor.
    2 Sen tror jag att man behöver också vidga/definiera om de oskrivna reglerna för vad som är nyhet, vad som ska bevakas.
    Men mycket handlar egentligen om varför man gör journalistik: För att ”sakligt o opartiskt” bevaka och informera eller har media en viktig demokratisk funktion som arena för samhällsdebatt som inte förs bara av etablissemanget.
    PS! Måste säga att tjejerna har all rätt i världen att välja skaka hand eller inte. Det har inte ett dugg med integration att göra snarare tvärtom. Om det är någonting infödingarna :) är dåliga på i Sverige så är det att skaka hand ju.

  17. Det står ingenstans i Koranen att kvinnor inte får skaka hand med män.

    Har jag missat något eller är det kanske på samma sida där det står att man ska skära klitoris av småflickor.

    Jag tycker slöjhönsen som SVT engagerat ska fortsätta blanda ihop reaktionära seder med Koranen.

    Varför inte lite hedersmord i nästa program?

  18. Stefan:

    Inte så hövligt att kalla kvinnor för höns.

  19. Pingback: Carl Hamilton till Debatt på torsdag « SVT Opinion - redaktionsblogg

  20. Kulturbruden

    Hm-för mig är det självklart att ta seden dit jag kommer,
    även om jag bara är på besök-
    nu är det så att jag och min familj bor i Sverige.

    Jag har fått lära mig att skaka hand och ha ögonkontakt med den jag hälsar på.
    (När jag var yngre neg jag och tog i hand,skönt att slippa det nu!)

    Min pappas sida av släkten är muslimer bosatta i Tyskland,Frankrike* och Sverige.

    En eftergift att hälsa som människorna i de respektive länderna(och att studera språket från dag 1)är lika mycket en smart investering inför framtiden som en artighetsbetygelse mot det land man är gäst i.

    *När vi ses på släktträff skallar jag mina släktingar
    i mina ovana kindpussar…men jag försöker i alla
    fall:)

  21. Kulturbruden

    Kommer nerifrån Malmö och drog en artikel i Sydsvenskan till minnes…det tar också upp problem ang. handskak och kramar:
    http://sydsvenskan.se/sverige/article141180/Extremister-lockar-vilsna-tonaringar.html

  22. Ja, hon är bra. Huvudet på spiken.

  23. juggen

    Gud talar återigen genom mig. Han säger:
    ”Om man hugger av sig handen så slipper man fundera på om man ska skaka hand eller inte. Det blir obehagligt för andra att skaka stumpen och du själv har alltid en legitim ursäkt till att inte skaka hand.”

    Gud är stor och vis!

  24. Pingback: Khadidjas blogg » Bloggarkivet » Halal-slakt av halal-tv

  25. En kompis skickade länk till mig där själva länktexten var något om Hamilton i bråk med Halal-programledare – jag trodde det var Eva Hamilton och blev ytterst besviken.

  26. Julia:

    Besvikelse är ett konstant tillstånd för mig these days. ;)

  27. Johan

    Fredrik: Mycket intressant fakta. Nu har jag lärt mig något nytt :)

  28. Det är intressant att handskakningsdramat har hamnat i fokus. Jag förstår Carl Hamiltons reaktion, även om det förstås var beklagligt att han hasplade ur sig en och annan olämplig kommentar.

    Programmet är skrattretande och onödigt från första början. Här finns knappt någon plats för analyserande. Den journalistiska nivån är pinsam. Programledarna (hoppsan, jag menar huvudrollsinnehavarna) är så svartvita i sin tolkning av islam att man tappar hakan. Grundidén tycks vara att ”nu ska vi låta muslimska kvinnor få komma till tals”, vilket de själva säger i inledningen: ”Det är vår tur nu”. (Just här kunde jag förresten inte låta bli att börja gapskratta.)

    Jag är inte säker på att SVT hade lyckats med att skingra fördomar genom att ha en mer blandad muslimsk grupp i programmet. Grundfrågan handlar om att muslimer endast dyker upp i media, i egenskap av att vara muslimer.

    Resultatet blir, som vanligt, diskussioner som hamnar ungefär två centimeter över dagisnivå. (”Du började!”, ”Nähä, det gjorde jag inte alls!” osv). Ack så tröttsamt.

  29. suck

    kan inte alla sluta hälsa på varandra ist!det enda jag känner som svensk är att jag är trött på att alltid ha försåelse och hysh hysh du får inte säga si och så i deras närvaro är att NÄR kan det skrivas in i koranen att det är en synd att bo i ett annat land som inte är muslimskt!? klyftor pratar dom om..jag har jobbat i förorten med ungdommar..deras föräldrar glider runt i lyx bilar, frugan operera näsan, sommarstugan i hemlandet osv osv. sitt sätt att ”bete sig” är så stort från svenskarnas. därför vill ingen bo i alby. en av huvudrollerna säger ”titta här va smutsigt det är”. är det vi svenskar som åkt ut till alby och slängt alla våra värdesaker och godispapper som vi köpt för alla våra pengar eller??

  30. Camilla

    Varför är det acceptabelt när munkar inte tar i hand? Men inte när muslimer gör det.

    Varför har vi religionsfrihet i Sverige – om man ändå inte får tillämpa den?

    ”Det är i slutändan en demokratisk grej eftersom majoriteten av svenskar hälsar så.”

    Låt oss säga att det om 20 år är normalt med kindpussar här. Måste alla hälsa så då, eftersom det är majoriteteten som styr?

    ”De här tjejerna visar dock att de inte bryr sig om demokrati eller integration; religionens går före allt annat.”

    Jag tycker de i högsta grad utnyttjar demokratin – de uttrycker sina åsikter, utan att kränka någon, till skillnad mot Carl. Den ena är jurist, en är läkarstuderande och en är tandsköterska. De har ju verkligen integrerats i samhället – men du kanske menar att man ska assimileras? Ingen mångfald här inte.

    I Koranen står det varken om handskakning eller omskärelse. Denna tolkning att inte ta i hand är inte något alla muslimer följer – vissa muslimer menar att det finns källor som styrker att profeten Muhammad inte tog kvinnor i hand – andra menar att det inte finns sådana källor. Och en av tjejerna tog ju i hand – då hon följde den senare tolkningen.

    mvh

  31. Camilla

    Juggen skrev:”Det står ingenstans i Koranen att man inte får byta kön. Däremot står det klart och tydligt att kvinnor inte får köra bil eller cykla (som i Saudiarabien).”

    Det står varken om könsbyte eller bilkörning i Koranen – då båda dessa saker inte var uppfunna vid den tiden.
    Att förbjuda kvinnor köra bil/cykla finns inga belägg för inom islam.

    mvh

  32. När buddhistmunkar inte tar i hand är det en annan sak. De har valt bort det vanliga livet och med flit exkluderat sig själva från sin eget samhälle. De jobbar inte utan lever på allmosor. De är ganska nära det som Hamilton beskrev som ”att bo i en jordhåla o leva som eremit”. De lever som eremiter.

    Men visst, man är inte tvungen att göra något om det inte bryter mot lagen. Tjejerna har sin frihet att inte hälsa på vanligt vis, men vad de visar då är: ”vi struntar i detta samhälles seder och bruk, vår religion går före.” Det är ett avståndstagande från samhället de bor i. De är givetvis fria att göra så men då får de inte klaga på konsekvenserna av det.

    Dessutom är det, som du också nämnde, att det inte finns något konkret förbud av handskakande. Inte ens Shaykh Yusuf Al-Qaradawi på Islamonline (och han är ändå ”hardcore” och stödjer självmordsbomningar bl a, så jag skulle kalla honom för extremist) säger att man måste inte låta bli att skaka hand.

    Även om Muhammed inte tog kvinnor i hand (det finns andra hadither som säger att han gjorde det när han tog trohets-ed fr kvinnor) så finns det inget konkret FÖRBUD mot att ta i hand.

    Det muhammed har sagt om att ”du får inte vidröra kvinnor som inte är tillåtna för dig” hänvisar till sexuell vidröring. Det arabiska ordet al-mass hänvisar (när det används i koranen) på samlag eller förspel, alltså sexuell vidröring.

    Att skaka hand i en situation där man INTE fruktar sexuell lockelse är alltså okej. Så de här tjejer riskerar hellre att förolämpa människor för ett förbud som inte ens finns! Då blir det bara en löjlig markering.

  33. Camilla

    ”de uttrycker sina åsikter”

    Nej, de följer sin religions regler. Om deras religion hade sagt ”skaka hand med män varje dag” hade de gjort det. Det är konformitet och åsidosättande av den egna logiken till förmån för dogmer.

    ”utan att kränka någon”
    Ja, förutom Carl Hamilton uppenbarligen. Är det bara unga muslimskor som har ”rätt att bli kränkta”? Välbärgade mediamän KAN inte kränkas eller?

    Du sa att könsbute nämns inte i koranen. Det är just det som är grejen. I Iran bestraffas homosexualitet med döden, eftersom koranen har nämnt det. Men eftersom könsbyte inte nämns (eftersom det inte FANNS!) så har de inga problem med DEN saken. Det visar tydligt hur många infantilt följer religionen. Hade koranen inte nämnt homosexualitet så hade det kanske också varit okej. De religiosa sätter all tankeverksamhet åt sidan och följer blint det som sades för tusentals år sen.

  34. Camilla:

    ”Varför är det acceptabelt när munkar inte tar i hand? Men inte när muslimer gör det.”

    Jag kan inte tala för någon annan, men personligen tycker jag att munkar som inte tar i hand är också knäppa och jag skulle inte ge dem ett tv-program heller. Men det är det som är grejen. När gav SVT munkar ett tv-program? Dagen de gör det får vi diskutera även munkarnas syn på saker och ting.

  35. Jeanette

    Hej!

    Förstår inte heller varför unga muslimska kvinnor får kränkas medan det inte är ok att kränka medelålders vita män?
    Jag personligen lägger inte så mycket vikt på själva handskakningen. Men det som Hamilton sa. Är det ok….. Vad ska jag ta vägen om jag inte vill skaka hand. 100% svensk???? Vilken grotta ska jag krypa in i?
    Det är helt fel att vägra skaka hand men att prata nedlåtande om andra människor är helt ok. Vad ligger det realistiska i det?

  36. Pingback: Debatt om halal-tv imorgon torsdag! « Varjager’s Weblog

  37. Pingback: Debatt: Halal-tv debatteras imorgon « Varjager’s Weblog

  38. Waldo

    Det står ingenstans i koranen att man måste avstå från att skaka hand. Men det står inte heller i den svenska lagboken att man måste skaka hand.

    Seder och bruk och oskrivna regler kan aldrig ligga till grund för en demokratisk rättsstat.

    Kom ihåg en annan sak. Tjejerna avstod INTE från att hälsa. Tvärtom var de mycket artiga när de förklarade att de hälsar på ett annat sätt.

    Personligen anser jag att det är en väldigt fin gest att föra sin hand mot hjärtat när man hälsar. Men däremot håller jag med om att man MÅSTE kunna ta folk i hand om man vill ha vissa arbeten.

    Varför avstår man från att ta någon i hand? Jag tror att många gör fel som letar efter en praktisk förklaring. Det behöver inte ha något att göra med sexualitet. Det handlar mer om att bejaka sin egen nyfunna identitet. ”Jag vill känna mig muslimsk”.

    Det är samma sak med slöjan. Det är nog få muslimer i Europa som väljer att bära slöja som en rent praktisk åtgärd. För att de skulle vilja dölja sitt hår för männen. Det handlar mer om att visa att ”det här är jag”. Slöjan är en identitetsmarkör som har förlorat sin praktiska betydelse.

    Peace!

  39. Waldo

    Ett stort problem i den här debatten är att religionskritikerna inte förstår vad det innebär att ha en religiös identitet. Ni verkar inte förstå själva känslan bakom beslutet att bli religiös.

    Jämför med dig själv. Du kanske är hårdrockare. Du älskar din skivsamling. Vissa låtar är så bra att de ger dig rysningar och en mening med livet. Du tycker om dina band så mycket att du väljer att ha deras t-shirts på jobbet. Du lyssnar på deras musik på bussen. Du har samma frisyrer som dem.

    Det är typ samma känsla som de där tre tjejerna har, fast för religionen. Religionen är all that för dem.

    Nu råkar det vara så att vissa av de där härliga hårdrockslåtarna handlar om att samvetslöst döda andra människor (exempelvis Metallicas gamla klassiker ”No remorse”). Visst, låttexten är öppen för tolkning, men ändå. Det står ju ändå där.

    Nu är frågan: Hur ska samhället förhålla sig till att du får rysningar av våldsmma hårdrockslåtar?

    – Ska du ha rätt att ha kläder på dig som hyllar det våldsamma bandet?
    – Ska du ha rätt att göra samma hårdrockshälsningar som bandmedlemmarna?

    Om svaret är ja på båda dessa frågor blir debatten om slöja och handskakningar något mer komplex…

  40. juggen

    Camilla:
    Jag vet att ironi är svårt att läsa in i text ibland men jag hoppades att jag var tydlig när jag sade att det står i koranen att det är förbjudet att cykla och köra bil, av den enkla anledningen att det på den tiden fanns varken bilar eller cyklar.

    Alltså: det står INTE i Koranen att kvinnor inte får köra bil eller cykla, precis som det inte står att de inte får skaka hand med män. Poängen var att ”regeln”, utöver att den är löjlig, inte ens står i Koranen. Precis som att det inte någonstans i Koranen står att kvinnor ska klä sig som ninjor i klänningar, ändå gör vissa det eftersom de tror att Gud vill att de ska göra det.

  41. Waldo:

    Bra tanke. Jag hade förra året tanken att skriva något i just de banorna. Men jämförelsen håller inte.

    Jag tillber inte James Hetfield och anser ingen metalmusiker vara helig (även om jag ibland skojar om att Rob Halford är gud). ;)

    Ingen av dessa artister har nånsin påstått sig vara helig eller direktsänd av Gud.

    Metallica har INTE dödat folk oavsett hur mycket de sjungit ”Kill ’em all”.

    Men du har rätt, många religiösa ungdomar är som black metal-kids utan att veta om det. Skillnaden är att metalkidsen tror att de är coola för att de är annorlunda och ”går sin egen väg” för att de bär upp-och-nervänt kors. Och andra känner sig coola av exakt samma anledning fast med sjal.

    Det handlar om att chockera föräldrar och samhälle och är precis lika fjantigt när sjaltjejer gör det som när metalkids gör det. :)

    PS. Och det finns inget land på planeten där ”Heavy metal is the law” och där folk tvingas ha liksminkning, se ut som tvättbjörnar, bära nitar eller bestraffas om de bara säger ”tack” istället för ”Tack som fan”. ;)

  42. Waldo:

    Den rysning som folk känner av att tro på Gud är ngt helt annat än religiösa dogmer. DEN har jag absolut inget emot. (Det finns t.o.m. tillfällen när jag själv har den rysningen.)

  43. Alexander

    Helt rätt av Hamilton att reagera som han gjorde. Skulle själv reagera likadant.Man tar seden dit man kommer! SKÄMS!

  44. Pingback: polymeriska tankar » When in Rome - handen på hjärtat alltså

  45. Kurden

    Handskaning betyder för mig respekt mellan två människor och nothing else. dom tjejerna var totalt respektlösa, rätt åt dom! Helt rätt av Hamilton, Sverige behöver fler som Hamilton, som verkligen står för det han tycker. Det här med att ta seden ditt man kommer, tror det är något man bara har lärt sig utan att mena det. tror inte jag skulle låta någon klippa min systers KLITORIS om vi hamnade i Somalien :) bara för att dom gör det. Det man istället kan göra är att ta till sig allt som man tycker är bra i en kultur och göra nåt bra av det. Dom där efterblivna brudarna borde skämmas, dom kränkte Hamilton och lekte änglar i islams namn! idiots;)

  46. Kurden:

    Fast nu sa du ju emot dig själv. Du vill inte skära systerns klitoris… och de vill inte skaka hand. (Jag vet, inte samma sak på långa vägar, men principen är ju detsamma.)

  47. Johnny

    Mitt namn var redan inskrivet i namnrutan så jag känner mig tving… manad att skriva en kommentar.
    Intressant blogg och en hel del vettiga kommentarer nordicdervish. Själv har jag någon sorts allergi mot religion men tycker att flertalet av de religösa jag mött varit trevliga och vänliga. Jag ogillar slöjan men inte kvinnan bakom. Tror dock inte jag hade tyckt det om ifall en kvinna vägrade ta mig i hand pga att vi har olika kön. Det känns så 1700-tal, eller kanske 600-tal i det här fallet. Om man tar sig en titt runt om i världen och tittar på de länder som i dag är underutvecklade har de ofta en sak gemensamt. Religions dogmer är lag. Det är inte kostigt att Sveriges utveckling under 1900-talet skett i samband med att kyrkans makt minskat. Nu är det inte enbart religionen som hållit folk tillbaka i utvecklingen men det är en orsak. Synd om rädslan för att kallas rasist ska hindra oss från att ta i tur med islam som börjat sitt intåg i Norden. Nu är jag iofs för religionsfrihet även om jag inte riktigt förstår varför det finns en särskild lag för detta då mötesfrihet, tryckfrihet, yttrandefrihet mm redan finns med i de olika grundlagarna. Kanske för att en pastor eller iman då kan slänga ur sig saker som att homosexuella är cancersvulster eller säkra sin makt i familjepolitiska frågor med hänvisning till sin religösa bok.

    Det mest upprörande var ju dock hur tre välutbildade kvinnor kunde ha en sådan naiv och barnslig syn på samhället med dess klassklyftor. Trodde de kom från REA först…

  48. Allt är iraniernas fel

    Hej Nima,

    Islam tvingades enligt en samstämmig forskarkår inte på iranierna med svärdet. Arabiska stammar från Arabiska halvön invaderade sina gamla kolonialhärskare perserna och med tiden övertog befolkningen de nya herrarnas religion främst genom mission av just konverterade persiska muslimer och genom att ge de nya konvertiterna tillgång till maktens boningar och skattelättnader. På slutet av900-talet hade araberna förlorat all sin makt över Persien och Khalifen i Baghdad hade endast en formell makt som säkerligen var mindre än Sveriges nuvarande Kung Carl XVI Gustav.

    Vidare tror jag utan att ha satt min fot i Iran att handskakning mellan könen knappast har förekommit i någon större utsträkning de senaste 1400 åren möjligtvis med undantag för en 50-års period på 1900-talet i storstäderna under Shahens tid. Vidare hävdar samma historiker att Perserna är det folk som haft störst inflyttande på ut skapandet av islamisk kultur. Kanske även mer än araberna.

    Summa summarum, handskakning är en iranska tradition och kan inte skyllas på araber som du underförstått gör gällande…

  49. Allt är iraniernas fel

    Det är väl en demokratisk grej att få välja sina egna seder även om andra inte gillar dem. Att alla ska följa samma normer är en strängt konservativ alt fascistisk grej.

  50. Muslimah

    undrar vad du menar med
    ”normal sekulär muslim”

    menar du att vi alla andra muslimer är onormala…?

  51. Muslimah

    Så vitt jag vet så finns det förbud mot att skaka hand inom islam, kanske inte nödvändigtvis i Koranen men i Sunnah, dvs Profetens levnadsexempel. Koranen och Sunnaahn ligger ju som grund till islam. Här är de bevisen som jag kunde finna angående handskakning för nyfikna och intresserade:

    It was narrated that Umaymah the daughter of Raqeeqah said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “I do not shake hands with women.”

    “The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: ‘If one of you were to be struck in the head with an iron needle, it would be better for him than if he were to touch a woman he is not allowed to.” (Reported by al-Tabaraani; classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh al-Jaami’, 5045).

    Aa’ishah (may Allaah be pleased with her) said: “The hand of the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) never touched the hand of a woman; when he accepted their oath of allegiance it was by words only.”

  52. Observatör

    Zohan säger (4 november kl. 1:12 pm) att ”sträcka sin hand är inte kulturellt svenskt!”
    Om detta kan man väl säga att svensk är man inte för att man säger att man är svensk – svensk är man för att man betraktas som svensk. Svensk betraktas man som om man följer vissa seder och bruk t. ex.:
    1 Pratar/pratade svenska i sitt föräldrahem.
    2 Firar jul och midsommar.
    3. Inte undviker vissa födoämnen eller tillämpar omskärelse av religiösa skäl.
    Jag skulle tro att mer än 95 % av de personer som passar in på ovanstående under sin barndom av sina föräldrar uppmanats att hälsa och ta i hand och/ eller tacka och ta i hand. De övriga hade kanske gåvan att vara artiga i generna och behövde ingen kulturell påverkan. Eller också – om de hade en papegojas eller apas begåvning – härmade de helt enklt det omgivande samhället . Själv faller jag nog i den senare gruppen – jag tar seden dit jag kommer.
    Slutligen – efter att ha hört de icke-handhälsande flickornas motiveringar till sitt beteende – skulle jag vilja påstå att för dem återstår nog bara burkan. Jag har under ett långt (av f.d. flickvänner och läkare betecknat som oförtjänt långt) liv kommit fram till att ögonflörten är mycket effektiv.

  53. Observatör:
    Jag har aldrig pratat svenska i mitt föräldrarhem. Jag firar inte jul/midsommar.
    Jag äter inte griskött (OCH annan kött), (inte av religiösa skäl iofs).

    Det handlar inte om att dela upp folk i svensk/icke-svensk. Mitt problem är med följandet av religiösa dogmer som inte är baserade på vettiga/förnuftiga resonemang och argument. Folk får vara hur jvla svenska/icke-svenska de vill bara de inser att det viktigaste är inte att lyda Gud utan att vara människor och bete sig mänskligt.

  54. Observatör

    Till Nordicdervish. 11 november, 2008 kl. 5:27 pm.
    1) Zohans kommentar – som jag svarade på – handlade om att definiera vad som var svenskt och inte svenskt.

    2) Om du inte pratat svenska i ditt föräldrahem och inte firar jul och midsommar så är du i ”min bok” inte svensk. Har du något problem med det? Jag har det inte. Min svåger firar hararia men inte jul, vilket jag gör. Ingen av oss har något problem med varandra för vi inte tillhör samma etnicitet.

    3) Håller helt med dig om att man skall bete sig mänskligt; låt oss bara komma överens om vad det innebär. Beter sig veganer mänskligt?

  55. Observatör:

    2. Jag har inget problem med det om du inte har det. :)

    3. De jag känner gör det. Men det låt oss inte halka in på en diskussion om veganism nu också. :) (Om ngn annan vill göra det gör det mig inget, jag personligen har dock ingen tid för det just nu.)

  56. Observatör

    Nordicdervish 11 november, 2008, 7:06 pm.
    3. Min avsikt var verkligen inte att starta en diskussion om veganism. Snarare var det ett försök att skapa eftertanke. Det är så lätt att säga ”låt oss vara överens”, men efteråt vet ingen vad det var man var överens om. Det hela påminner mig om situationen när man var liten och ställde ”besvärliga” frågor. Ofta var då svaret: låt oss prata om det en annan gång.

  57. Patrik

    Ingen diskussion om veganism…? Jamen, vafan…! ;-)

    I ärlighetens namn är en annan också rätt less på tanken att ha en veggodiskussion nu… :-)

  58. Patrik:

    HAHAHA! Vi bara: ”Been there, done that!” ;)

  59. Patrik

    ”Been there, done that… at least THRICE!” ;-)

  60. Kulturbruden

    Don´t go there,guys!

    It´s a stupid place.

Kommentera

