Bastard!

Pga paj modem satt jag på stadsbiblioteket för att kunna arbeta. När en vän ringde gick jag snabbt ut för att prata utan att få sura blickar från bibliotekstanterna. Tog självfallet med Macbooken men lämnade sladden i väggen för ”vem fan vill stjäla en sladd?”

Väl tillbaka märker jag att jodå, det finns idioter som stjäl vad som helst. Vad fan är poängen? En sladd UTAN dator är helt värdelös och HAR man en dator så har man ju redan tillhörande sladd.
Visst, han kan sälja den, men den enda som vill köpa skiten är ju någon som har blivit bestulen på sin egen, dvs jag! 

890 kr senare och på väg tillbaka till bibblan när jag argt ska ta loss förpackningsplasten skär den vassa kartongen djupt UNDER min tumnagel. Tummen blir en blodfontän (well) och jag ägnar mig åt kannibalism light och sörplar blod. Det är dessutom första gången sedan 70-talet som jag suger tumme på offentlig plats.
Så jag står där och passionerat hatar människosläktet, när en kvinna som kommer mot mig snabbt klappar mig på armen, ler och säger: ”Du är duktig.”

Så nu är jag bestulen, ligger efter med jobb och 890 spänn fattigare – och ändå GLAD och varm i hjärtat. Fick inte ens hata mänskligheten i fred. Fan! 

Till dig som snodde sladden: http://www.youtube.com/watch?v=rGRwUJk8bnA

21 kommentarer

Under Personligt

21 svar till “Bastard!

  1. 890 spänn för en sladd, herregud.. Då kan man bra lika gärna köpa sig en ny dator.

  2. juggen

    Nima, du menar väl ändå att det var nätadaptern som du blev bestulen på, inte endast en sladd?

    Jag tycker visserligen att det är sorgligt att människor stjäl andras saker men personen kanske tänkte att någon glömt den? Samtidigt måste jag säga att jag tycker att det var aningen godtroget att låta den sitta i väggen på ett allmänt bibliotek och tro att ingen kommer att stjäla den…

    Sådana prylar är ganska eftertraktade eftersom många vill ha en hemma och en på jobbet för att slippa ”släpa” på en (den är ju så tung). Det är ändå en hel del som använder Mac, så den är nog eftertraktad ska du se.

  3. Tappade eller blev bestulen på min plånbok för massa år sedan när jag var och paddlade kanot uppe i vättlefjäll, det var lite jobbigt.

    Kanske inte riktigt samma sak.

    Det är väl tur att du fick lite uppmuntran när du verkade behöva det. Är det inte det alla vill ha egentligen men långt ifrån vad alla får när de behöver det som mest ?

  4. rim

    Där jag arbetade var röret mellan tvättstället och avloppet borta en dag. Allt kan stjälas, även det som inte sitter löst.

  5. Migge

    Var lite försiktigare nästa gång Nima, om sladden kostar 890 spänn är det kanske inte så konstigt att den blev snodd.

    Din sladd ligger väl just nu ute på blocket för fösäljning skulle jag gissa

  6. Sofia: Ny dator?! Ja, bara en mellanskillnad på 10 000 kr! ;)

    Juggen: Egentligen var det klantigt av MIG… ALLT kan bli snodd och allt som kan bli snodd kommer att bli det också. Spciellt i ett bibliotek (kryllar av fattiga studenter som antagligen skulle sälja sin morsa för en skål nudlar).
    Jag visste inte heller att skiten kostade SÅ mkt, 200 kr hade jag gissat på.
    Well well, man lär sig, förhoppningsvis iaf, jag är inte så stark på det området. ;)

  7. Elsa

    juggen>> ”Jag tycker visserligen att det är sorgligt att människor stjäl andras saker men personen kanske tänkte att någon glömt den?” Och i så fall borde personen ha lämnat in den till bibliotekspersonalen.

    I den här stan kan man tyvärr inte lämna nåt utan uppsikt, alla lösa delar på en cykel måste ju typ plockas bort..och det spelar ingen roll om det är skräpiga saker. Min kusin berättade om en stad i Schweiz där _alla_ lämnade sina väskor utanför mataffären varje gång dom skulle handla. Låter härligt.

  8. Elsa: Själv har jag lämnat in borttappade mobiltelefoner varje gång jag hittat dem, och så är det med allt annat.

    Däremot vet jag att många människor ser det som mer legitimt att behålla en sak som någon har glömt eller tappat. Jag håller inte med helt men jag gör en viss skillnad på det och en aktiv stöld.

    I det här specifika fallet hade ju Nima lämnat biblioteket under en längre tid – vilket han skamset har erkänt för mig – så det kanske inte är så fantastiskt överraskande att detta inträffade. ;)

  9. Johan

    Jag är en student, och jag skulle bara sälja min morsa för ett par skivor :P

    Haha, skojade bara ;)

  10. Juggen & Elsa: ”men personen kanske tänkte att någon glömt den?”

    Isf har den personen nu glömt bort att han tänkte den tanken. Inget har lämnats in till personalen.

  11. aah det där var väl inget – för 4900 fick jag två avbrutna borrspetsar i mina tandrötter…DET är duktigt =)

  12. Moment 22: Jo, men du hade ju valmöjligheten att låta bli!

  13. Nima: Du hade ju möjligheten att ta med dig din ”sladd”. :P

  14. Elsa

    Du är en god människa Fillen, det har jag aldrig betvivlat :)

  15. Elsa: Ha ha, ja det är sant det du säger. God som en morot!

  16. Elsa

    Juggen>> Haha härlig liknelse, kom du på den helt själv? :D

  17. Förvisso, men det är betydligt mer tillfredsställande att ha pungat ut en massa pengar på en sprillans ny dator än en sladd. ;)

  18. juggen

    Elsa: Nej, det var Gud som talade genom mig. :)

  19. Elsa

    juggen>> Jag trodde vi hade kommit fram till att det var _du_ som var Gud :P Eller var det Nima som var Gud? Nä, nu börjar jag bli förvirrad.

  20. Elsa: Det var jag. Juggen var profeten. ;)

  21. Elsa

    Aaah, så då kom Morots-liknelsen från dig då :D Nu fick jag lite frid i min själ..

Kommentera

