Dagsarkiv: 10 augusti, 2007

”Ohayo Suiden”

Jag, Zinat och Kjell satt i nöjespanelsoffan igår. (Notera hur jag svarar ”tack” när han säger ”Hej”, van vid att de säger ”välkommen”.)
Kände mig väldigt fnittrig. Innan sändning gav Zinat (idag klädd som en juklapp med rött band) programledaren en liten norrländsk present; en skabbig, men ändå söt stickad katt från tjotahejköping nånstans i Norrland. Jag och Kjell mobbade Zinat, eller snarare hennes katt, som såg ut att ha en blodröd Saddammustasch (you had to see it). Och efter att hon även gav programledaren en rosa moskéväckarklocka så var det kört och vi var lite småfnittriga hela bunten.

Trots lite ljumna ämnen så blev det kul och bra stämning. Ämnena var webbcommunities, Robyns låt till Britney och om den kan rädda hennes karriär och så allsång på Skansen. Jag dödsförklarade Brittans karriär (kanske kan låten till henne heta ”Sayonara bitches”?), störde mig på Facebook och såg rätt gay ut i min förfärade reaktion till Kjells förslag om allsång med delmoment à la schlagerfestival.

5 kommentarer

Under Media, Personligt

Tillägg till Blatte deluxe

Fick mail från Eduardo Grutzky angående senaste krönikan. Publicerar mitt svar här eftersom det säkert finns säkert många andra som tycker så. På så sätt svarar jag alla.

Det ligger en del i det du säger.
Fast de här människorna till skillnad från Gringo försöker inte annat än att säga att vissa invandrare har gjort något bra för landet.
Din logik är ok.
Din surhet känns missriktad.

Mitt svar:

 Jag tvivlar inte på deras goda avsikt och intention, men tycker att de använder fel väg och använder en märklig logik. Så det blir ett steg framåt och ett steg bakåt. Lösningen som jag tror på är att få folk att fatta att det finns inga blattar. Vi är alla människor punkt slut.

Som du skrev på din blogg så är det märkligt att DU plötsligt ska bli blatte när du i ett annat land var ”vit”. Samma sak med mig som iranier, i Iran anses iranier vara vita. Där är araber/afghaner/indier de mörka(re) och därmed ”blattar”.

Blatte är bara ett ord (vars betydelse förändras i olika länder) som i slutändan går ut på att definiera en annan grupp som är mörkare som lite sämre. Visst kan man bekämpa detta genom att hylla blatten istället för att se ner på denne, men så länge man fortsätter göra skillnad mellan människor baserad på deras hår och hy så agerar man enligt samma rasistiska premisser.
Hur som haver, som jag skrev i bloggen tycker jag att du och alla andra som fick pris är mer än väl förtjänta detta och alla andra priser som må komma er väg. Så grattis!  :)

14 kommentarer

Under Integration, Sverige/Inrikes

Nice try!

”Han hade sin egen sperma på fingrarna”

Skulle det där vara ett försvar eller förmildrande omständlighet? Vilken plastikkirurg, eller läkare för den delen undersöker en patient med sperma på sina händer?!

5 kommentarer

Under Media, Sverige/Inrikes