Daily Archives: 3 augusti, 2007

Blattemotorsågsmassakern

Dagens kolumn handlade inte om mig i tiara och glittrig klänning som man kanske fick intrycket av utan om blatte deluxe-priset.

Roligaste kommentaren fick jag från min kk (krönikörkollega) Malin Wollin.
Hon är rolig hon. Garvade gott åt bilden av mig själv, vid frukostbordet, fortfarande tuggande på lite Choco cornflakes i käften, och går bärsärkagång med motorsåg i handen!

Några kommentarer om kolumnen:
Detta var ingen kritik mot de som fick blattepriset. Jag gillar dem, de är alla superduktiga och förtjänar all uppmärksamhet och priser som må komma deras väg.

För er som undrar vad uttrycket i kolumnen, schwäbischer gruß”, är: Det är en eufemism/mildare omskrivning av uttrycket Leck mich am Arsch. ”Kiss my ass”, med andra ord.
Uttrycket kommer från Götz von Berlichingen, en tysk krigare på 1500-talet. Vid något tillfälle blev han kritiserad av kejsaren och hälsade då tillbaka: ”Han kan kyssa mig i häcken!” Uttrycket har döpts till ”Schwabisk hälsning” (Götz kom från Schwaben).
Det kändes som mer drottningaktigt beteende att skicka en ”Schwabisk hälsning” istället för att uttryckligen skriva ut förolämpningen. ;)
De flesta fattar ju inte denna vits, men jag tyckte det var en kul detalj för germanska läsare och de som kan sin Goethe och Götz. :)

I rätvisans namn ska jag säga att de övriga verken av FA+, vars blatte deluxe-pris jag nu har sågat, faktiskt är bra och intressanta.

13 kommentarer

Filed under Integration, Språk, Sverige/Inrikes