Efter att ha fått mejl efter mejl med innehåll a la ”vi muslimer är kränkta, förnedrade, attackerade, ingen skriver ngt bra om islam, ingen ger vår version” och dylikt, så kom jag den 19 med ett erbjudande till alla muslimer i bloggosfären:
I korthet uppmanade jag alla muslimer: skicka mig allt som media inte skriver; alla som är bra med Islam, allt som gör det till en fantastisk religion enligt er, skicka det så garanterar jag två kolumner med dessa (era) åsikter.
Jag skrev tydligt att dessa texter skulle mejlas till en specifik mejladress och uppmanade läsarna av denna blogg att sprida den till sina muslimska bröder/systrar.
Nu har det gått tio dagar och resultatet är fanimej skamligt.
Ingen, jag upprepar INGEN har mejlat!
Detta bevisar tydligt för mig att vissa människor inte läser ordentligt. Mitt problem har varit att jag EFTER att ha skrivit att jag ogillar islam, men ej har något emot muslimer, fått höra: ”du hathetsar mot muslimer”. Det är EFTER att jag har skrivit att jag har samma låga syn på kristendom/judendom som vissa har skrivit ”du hyllar kristendomen”. Det är EFTER att ha sagt att jag redan har kritiserat kristendom i två texter som vissa skriver ”du klagar aldrig på kristendomen”.
”Läs texten ordentligt och sakta” har jag velat säga många gånger. Och nu står det klart för mig; Vissa LÄSER INTE ORDENTLIGT och därmed missar även instruktionerna.
Men vi struntar i det. Några (tre!) har ju kommenterat i bloggen.
Men de kommentarerna har inte varit i närheten av den mejlvåg som kom när man skulle klaga på hur korkad/populistiskt/hetsande jag var.
Dessutom; av de få personer som svarade genom bloggkommentarer skrev INGEN sina egna ord, vilket jag specifikt efterfrågade i en senare påminnelse. Alla körde latvarianten och skickade en trött länk alternativt klippte/klistrade från nån hemsida.
Så det går bra att klaga på hur nertystad man är av media, men att faktiskt ta en unik chans, det lockar inte. Det går bra att klaga på någon annans tankar, men man är inte sugen på att fatta pennan själv och skriva ner de egna tankarna.
Någon skrev efter några dagar: ”att folk inte kommer med något tror jag beror på att man inte vet var man ska börja för det finns så mkt att säga. Det blir omvälvande.”
Hey, efter tio dagar borde upphetsningen ha lagt sig. Jag efterfrågade inte en universitetsavhandling utan bara en kort personlig text på ”max en A4”. Något hade varit bättre än inget.
Men okej, jag ska vara snäll ändå; vad stod det i kommentarerna?
www.islamguiden.com/alkohol2.shtml
www.islamguiden.com/missupp4.shtml
www.islamguiden.com/missupp.shtml
www.islamiska.org/s/ui.htm
www.islamiska.org/s/tolerans.htm
Okej… Men snart ballade det r i Koranvetenskap igen:
www.islamguiden.com/koranvetenskapen.shtml
www.islamguiden.com/foster.shtml
www.islamiska.org/s/Intro.htm
www.islamiska.org/s/reflekt.htm
www.islamiska.org/s/lopp.htm
www.islamiska.org/s/bi.htm
Det bästa var kommentaren: Och här är bevis om att Modern vetenskap och Koranen går stick i stäven med varandra.
Jag tror att vår vän menade “hand i hand” men detta blev mer rätt på nåt sätt.
Avslutningsvis: Jag lämnade ju ordet fritt, så om detta ovan är det folk vill ha sagt, så fine. Men poängen är att det var olika individernas personliga röst jag tyckte vore värdefullt att ge utrymme åt. Tyvärr har alla skickat länkar till olika sajter; m.a.o. har de dels inte skrivit själva och ansträngt sig, och dels är det inte deras egna tankar utan andras (med ständiga hänvisningar till den och den suran).
Detta är förstås inte representativt för alla muslimer, utan för bara de få som hänger här i bloggen, men med tanke på vilket jvla liv det var för tre veckor sedan, hur många inlägg folk skrev, hur mycket de diskuterade, och hur många besökarna ökade hade det varit kul om responsen hade varit lika massiv nu. Det visar att folk är allmänt kåta på att tjafsa och klaga och kritisera, men skriva eget? Naaaah.
Det ironiska är att mina egna kolumner som har samlat damm sedan november 2006 är fan så mycket bättre försvar av muslimerna. Det är det sjuka: Att snubben som ogillar islam är den som kommer med en bättre försvar av muslimer än många av muslimerna själva.
Mig veterligen har ingen krönikör nånsin erbjudit sin kolumnplats på detta sätt tidigare. För en grupp som bubblar av känslan av att ha behandlats orättvist, som känner sig förföljda och som påstår sig vara attackerade, så borde en sådan unik chans ha varit väldigt intressant.
Jag förstår att man kanske är misstänksam mot mig, men att få säga sitt i Sveriges största kvällstidning, med 1 miljon svensktalande läsare världen över hade varit värd en chansning. You blew it.





36 kommentarer
29 juni, 2007 kl 13:38
Bra försök du har gjort.
Men att skriva konstruktivt om det mörka som finns i allt som människor gör – det är få religiösa som klarar av det, därför att de inte heller erkänner att mörkret finns inom dem själva utan istället lägger det hos andra, som hos en ond kraft – en satan eller hans representanter på jorden – de ogudaktiga och otrogna.
Därför är det svårt för religioner att sanera sig själva inifrån – hela tiden hänvisar de till det goda, det fina, det allsmäktiga. De har inte tagit till sig tanken att förutsättningen för att gud överhuvudtaget ska kunna kallas allsmäktig är att ”han” också är själva grundvalen för en mörk sida.
Religion är kultur och tradition. Utan dessa högst mänskliga fenomen skulle vi inte ens kunna ha en föreställning om gud. Om terrordåd förekommer i religionens namn – ja då är det religionernas problem. Precis som jag anser att vänstern bör ta skulden för det blod som spillts i revolutionens namn och för de terrordåd som RAF, Röda Brigaderna och andra utförde under 70-talet, så anser jag att det är dags att muslimer och kristna tar sig an de personer som dödar ogudaktiga men ack så oskyldiga människor i religionens namn. Men vi är inte där ännu.
29 juni, 2007 kl 14:08
folk vill tala med egen röst, inte genom nima som redan har gjort klart vad han tycker om islam, araber och koranen.
vilken kurd skulle gå med på att låta saddam hussein skriva en krönika om honom/henne?
29 juni, 2007 kl 19:19
”stick i stäv med varandra” Den ska jag lägga på minnet! En tjej skrev en gång att någon var ”idel i örat”. Det är min favorit bland förvirrade uttryck. En kompis sa en gång ”skam den lycka som varar”. Den är inte långt efter.
29 juni, 2007 kl 19:37
Ha ha! Kompis, blev du förvånad?
Men det är ju onekligen ytterst roande att ingen av de som kände sig förorättade av din text i Aftonbladet och skulle polisanmäla dig för ”hetts” ens kunde läsa ditt erbjudande rätt. Det är komik när den är som bäst, och säger ganska mycket om deras personlighet.
En vän har hört en kvinna säga följande meningar:
”Jag förstår inte vad som gick snett! Jag och han har alltid haft en bra monolog! Nåväl, vi får väl se hur detta urartar sig.”
Hon skämtade inte.
29 juni, 2007 kl 20:08
Nima.Vill inte låta cynisk, eller snarare illusionslös…men jag är inte förvånad.
Inte för att du inte fick någon respons på ditt erbjudande, av just muslimer.
Utan för att det o a v s e t t religion och nationalitet alltid är så förbannat mycket lättare att känna sig kränkt, gnata och gnöla, än att ta chansen och, verkligen, formulera det man känner och tycker.
Att ta den tiden (och ansvaret) för att ”göra sin stämma hörd”.
Nu önskar jag, verkligen, att jag hade blivit förvånad ”åt andra hållet”, det vill säga att du hade blivit översvämmad av mail, med folks tankar och åsikter, det hade kunnat öppna för ett intressant tankeutbyte, men nej…
Det är, också som alltid, mycket lättare och bekvämare att uppfatta sig själv som ”offer för omständigheter” (eller i detta fallet, för krönikörer) och därmed, enkelt och bekvämt, ha avsagt sig något som helst ansvar för att påverka omständigheterna ifråga.
29 juni, 2007 kl 20:09
Juggen.Den är underbar!
Man vet inte om man ska skratta eller gråta…
29 juni, 2007 kl 20:30
En sak som jag tänker på är varför ingen religiös person särskilt ofta talar om varför de gör alla dessa uppoffringar för en eller två skrifters skull?
Är du kristen? Ja då är slutmålet himlen där du som är trogen biblens bud och regler ska få allt du försakat i jordelivet. De onda ogudaktiga, lösaktiga jävlarna brinner i helvetet dvs. din syster, din granne och din son. Alternativt finns du i ett paradis och alla onda inklusive din granne, din farmor och mannen du var kåt på har blivit utrotade av gud så att inget ska fresta dig att begå någon synd. Du kommer att ha allt du någonsin har kunnat önska dig.
Är du muslim? Ja då är slutmålet ungefär likadant – straff för de ogudaktiga, som jag och Bush och några till och belöning för dig som har följt Koranen och alla påbud. Ett evigt liv fyllt av guds ljus och överflöd av allt.
Jag säger som Nietzche – religion föder slavmentalitet och feghet och kan få människor att ge livet för en helt meningslös sak. Det håller människor i schack och deras sinnen inbäddade i en våt snuttefilt. Därför vågar troende inte yttra sig kritiskt och därför hugger de oss ogudaktiga i ryggen och skyller på oss att vi tolkar dem fel, att vi är rasister, att vi är intoleranta – när allt detta egentligen är kännetecknet för dem själva och motivet till varför de överhuvudtaget tror – en stor egotripp helt enkelt. Det är därför ingen har svarat dig Nima.
29 juni, 2007 kl 22:40
[...] Detta får inte missas. I korthet uppmanade jag alla muslimer: skicka mig allt som media inte skriver; alla som är bra med Islam, allt som gör det till en fantastisk religion enligt er, skicka det så garanterar jag två kolumner med dessa (era) åsikter. [...]
30 juni, 2007 kl 00:57
Som ovanstående kan jag ju inte annat än hålla med, jag är inte förvånad. Folk utreagerar hellre med hat och defensivitet eftersom det är enklare och brukar ofta ge dem med uppmärksamhet, men när man ber dem sätta sig ner och visa kärlek, positivitet och snacka sansat så flyr de. Det är en mänsklig reflex – vi kan kalla den fegpottereflexen.
Nåja, du fick i alla fall en poäng bevisad, så helt poänglöst har det ändå inte varit.
30 juni, 2007 kl 01:42
Angel
juni 29th, 2007 at 8:30 pm
En sak som jag tänker på är varför ingen religiös person särskilt ofta talar om varför de gör alla dessa uppoffringar för en eller två skrifters skull?
Är du kristen? Ja då är slutmålet himlen där du som är trogen biblens bud och regler ska få allt du försakat i jordelivet.
—
Vad snackar du om? Din uppfattning om kristna verkar komma från religionslektionerna i svenska skolan, som presenterar en kristendom som inte har någon koppling med Bibeln överhuvudtaget mer än att de kallar sig kristna.
Du kan kolla in länken, du verkar ha missuppfattat allting men så använder du dig också av ett Bibelord som namn trots att du uppenbarligen hatar Bibeln.
Sen kan du kopiera och läsa övriga artiklar:
http://jesus-is-lord.com/#basics
30 juni, 2007 kl 02:59
Jag är inte förvånad.
Dehär människorna är proffs på att hata, hota och fördöma. Något positivt existerar liksom inte i deras sfär.
Det känns nästan lite elakt att fråga om en krönika som INTE innehåller hat eller ”jag är så kränkt” från folk som lever med en religion vars grundstenar är ära och våld.
De har nog ingen aning om vad de ska skriva.
30 juni, 2007 kl 11:22
Kristian – du verkar ju vara kristen, det fattar jag på hur du skriver och på din länk – så förklara då för mig om detta med belöning efter döden inte gäller för kristna längre, istället för att fråga mig vad jag snackar om. Om du läst bibeln och koranen så vet du att troende bör missionera – det går inte att missuppfatta – då ska väl du som troende berätta saker för oss ogudaktiga på ett upplysande sätt. Du vet också att biblen är ytterst motsägelsefull. Mys-jesus är inte lika mysig och anarkistisk i johannes uppenbarelse som han är i johannesevangliet till exempel. Och gud i öknen med mose & co straffar minsta lilla förseelse med eld direkt – där finns varken bikt eller möjlighet till försoning.
Du står för samma religiösa urfegning som de personer som inte svarat på Nimas upprop och hänvisar till en länk, där jag ska bli upplyst om hur det är.
Sorry – du är inte tillräckligt övertygande Kristian.
30 juni, 2007 kl 20:02
boooring: ”vilken kurd skulle gå med på att låta saddam hussein skriva en krönika om honom/henne?”
Du har (deja vu) missförstått hela grejen: Det handlade inte om att JAG skulle skriva OM muslimer/islam. Hela grejen gick ut på att alla muslimer som kände för det kunde skriva vad sjutton de ville, som de ansåg vara viktigt/osagt. Sedan skulle jag bara återge det och säga: Detta är inte mina åsikter, utan dagens krönika är skriven av Ali, Andreas, Fatima och ”Boooooring” och de tycker så här: ”…………”
”folk vill tala med egen röst, inte genom nima”
Så det skulle just vara ”folkets” egna röst, inte genom Nima (för jag har fan ingen egen tidning) utan genom Aftonbladet!
Om det inte duger kan du få ut din röst genom andra kanaler, men då medger att du det FINNS andra kanaler, så till den grad att Aftonbladet inte duger för dig. Och då kan inte Sverige vara ett så dåligt land där muslimer ”kränks och tystas”. Det gäller att skippa misstron mot allt och alla och ta möjligheter.
PS. jag har aldrig dissat araber, annat än i dina drömmar och fantasier. Jädra lögnare.…
1 juli, 2007 kl 04:58
Nima: Ha ha!
Ja, lögnare eller analfabet är alternativen.
Det är faktiskt fascinerande vilka tolkningar vissa människor gör av saker man har sagt utan att man någonsin sagt något eller tyckt något som kan tolkas som detta egentligen. De ser en text men någonstans i hjärnan där informationen tolkas så förvandlas den till något annat. Det är fascinerande.
Helt plötsligt har man en förklaring på hur självklart det är att vetenskapen går ”stick i stäv” med en ”helig” bok. Ha ha ha!
Det här är egentligen obetalbart.
Allt jag någonsin har befarat har visat sig vara sant. Snart köper jag den där ön jag pratade om, men man lär väl bli invaderad av ”välvilliga” missionärer där också.
Världen _är_ galen.
1 juli, 2007 kl 11:03
Du har rätt Nima – ordet är öppet – om det är så att man har något att säga.
En till anledning till att du inte fått svar är att få troende kan säga något spännande och nytt som inte redan sagts. Det beror bl.a på att de är bakbundna av den specifika uttolkning av den heliga skriften som just de tror på. För alla troende vet att de samsas med många olika slags uttolkningar, men de vill ju gärna tro att just den de tror på är den rätta. Men eftersom de inte vet om de gör det mer än i just sitt hjärta, så överlåter de försvaret åt sanktionerade uttolkare som imamer eller präster – som har helhetsbilden och verkligen kan säga vad som är ”rätt” och ”fel”. Få troende vill göra sig skyldiga till övertramp av en tolkning.
Dessutom är det inte alla som säger sig tro som kan förklara varför de gör det, vad som egentligen är så bra – därför är det helt enkelt lättare att hacka på dem som kritiserar – för att vi inte har förstått.
Men tänk om vi har det
1 juli, 2007 kl 13:27
Nima: Ett högst intressant inlägg. Jag tror att det finns anledning att fundera över olika möjligheter till att du inte fått något svar (ännu).
En möjlighet som föresvävar mig är att det faktiskt inte gäller en grupp som har svårt att komma till tals. För om de hade svårt att komma till tals borde de väl anta möjligheten?
En annan, som redan nämnts, är att det kanske känslomässigt tar emot för dem att skriva hos dig. Det är i så fall sorgligt för det hindrar kanske en utveckling mot något bättre.
1 juli, 2007 kl 18:31
För övrigt. En annan anledning till att amerikaner har lättare att stå ut med muslimer kan vara pga saker som detta:
http://www.freemuslims.org/about/
Läs.
I Sverige är allt vi får se ett tyst ”medgivande” till allehanda terror , hat och hot.
1 juli, 2007 kl 21:45
Det finns helt enkel inte mycket gott i islam! Islam är en religion där våld, hämd och kvinnoförtryck är det mest centrala, så hur ska då muslimer kunna förbise detta faktum och skriva något trevligt om sin egen religion! Dock så är det enkelt att skrika om att man känner sig kränkt och ”missförstådd”. Tänk det kanske är dags för alla icke-muslimer att gapa om att VI är missförstådda och kränkta så fort det inte passar, så fort samhället inte är beredd att låta VÅRA krav gå igenom. Muslimer ställer enorma krav på detta land, men ser inte att de har något ansvar själva, förutom att skria högt när samhället och alla icke-muslimer inte vill anpassa sig till sharialagar. Islam har inget i västvärlden att göra, varken nu eller i framtiden. Önska man leva som islamist bör man leva i ett islamistiskt land och inte komma till västvärlden och kräva att alla ska anpassa sig till medeltida värderingar!!!!
2 juli, 2007 kl 11:24
Detta är totalt oväsentligt men jag vill göra alla uppmärksammade på att jinges katt ser ut som Hitler.
Jag har ska anmäla Fröken Felin till http://www.catsthatlooklikehitler.com, så rösta gärna på henne.
Här är för övrigt en bild på den den lilla kissemissen http://www.jinge.se/index.php/page/2
2 juli, 2007 kl 19:22
Jonatan: Den ser snarare ut som Nils Poppe fast i ”mono”. Typ Poppe efter en liten rakningsolycka.
3 juli, 2007 kl 01:17
Boooring: allt väldigt bekvämt att kalla någon nasse så fort man har en åsikt utanför de PK-accepterade va? Vad hände med rasist? Det har ju alltid varit skadat poppis att kasta i ansiktet på de som inte har Monas extrema lala-värderingar. Är det alltså nazist som gäller nu? Bara så jag vet vad jag ska vända på huvudet åt nästa gång… Det är såna som du som skapar motviljan och dödar debatten genom att komma med påhopp som ”rasist”. Kom med något vettigt istället. Argumentera.
Nuff said.
3 juli, 2007 kl 10:38
Fick också meddelandet om Jinges katt. Tänkte passa på att uppmärksamma alla på att jag och Jonatan inte är samma person.
Ang ditt inlägg, märkligt att man inte tog chansen att visa det positiva med islam
3 juli, 2007 kl 13:34
Booring – det går ju att vända på steken och säga att religioner har ett stänk av nazism. De som är hard core troende, och då menar jag inte de som tillhör den mys-toleranta svenska kyrkan, kännetecknas av intolerans mot oliktänkande, toppstyrdning, avindividualisering, anhängare litar ”blint” på en eller flera ledare och ifrågasätter inte uttolkningarna av de heliga skrifterna med mera. Nu är det ju inte alla religiösa som praktiskt och systematiskt utrotar ”onda” människor här och nu – men många troende överlämnar med varm hand detta åt den gud de säger sig tro på. Ja att han ska se till att det onda som smutsar ner livet och de troendes tankar, dvs. ogudaktiga, otrogna, giriga och själviska människor plus satan med hans demoner (gamla avfallna änglar) helt enkelt försvinner.
Om imamer kraftfullt gjorde gemensam sak och tog helt avstånd från terror och självmordsbombningar i islams namn – så är jag ganska säker på att mycket skulle upphöra. Jag är också ganska säker på att fler katoliker skulle använda kondom och att antalet hiv-smittade skulle minska om påven sa att … mina barn – om ni nu måste knulla utan att alstra barn, ja då är det katolska kyrkans påbud att ni använder kondom.
4 juli, 2007 kl 07:56
”Det finns ett hat i Sverige mot allt som påminner om islam. ”
På samma sätt finns det ett hat hos islamister och många muslimer mot Sverige och svenskarna sätt att leva. Västvärlden överhuvudtaget.
Nu tar jag ned det till dagisnivå, men ärligt talat, de började. Vi välkomnade dessa människor med öppna armar och det första vi får höra är att svenska flickor är horor.
Tjohej liksom. Man får vad man ger.
4 juli, 2007 kl 09:42
Booring – jag förstår vad du menar, trist att du förutsätter att jag inte gör det. Allt i samhället är ju väldigt ytligt – det är genom ytan, som utseende, kläder, prylar – vi bedömer det inre hos andra människor.
Att komma till svenne-Sverige är svårt. Det finns fortfarande mycket intolerans och människor är nyfikna på det annorlunda, men i många fall inte på ett välkomnande sätt. Jag vet för jag är också annorlunda.
Om jag skulle flytta till ett utomeuropeiskt land, så tror jag dock inte att jag skulle mötas av särskilt mycket större tolerans än vad svenskar visar. Det finns ingen anledning att säga att Sverige är särskilt utmärkande för ytliga bedömningar och snabba slutsatser om människor, ärligt talat.
Ett exempel: När jag har gått ensam på gatorna i Egypten där jag har varit flera gånger i jobbet – så kan jag inte påstå att jag har blivit dissad direkt – utan snarare har jag fått massiv uppmärksamhet av både kvinnor och män. I ett land där det på vissa platser finns få kvinnor som visar håret – är en vit västerländsk kvinna med utsläppt hår både provocerande och fascinerande. Män som promenerar med sina slöjbeklädda fruar och små barn har viskat åt mig att de gärna träffar mig en stund privat, vilket hotell jag bor på osv. Det får mig att dra slutsatsen att om jag skulle flytta till Egypten – så skulle mitt liv bli helt och hållet annorlunda. Antingen kunde jag helt bejaka mitt västerländska hor-överläge, eller så skulle jag inte röra mig ute alls – ta mig till platser med säkra chafförer, dölja mig, anpassa mig, beslöja mig…
4 juli, 2007 kl 11:58
Booring: Jag tog exemplet med Egypten bara för att visa att alla människor gör ytliga bedömningar av andra. Oavsett vilket land. Och enligt kvinnor jag har träffat från olika arabiska länder så har förtrycket av kvinnan i dessa länder ökat i takt med fundamentalism och terrorism under de senaste fem åren – så jag håller inte med dig om att det var värre förr.
Och jag håller med dig – demokratiutvecklingen måste stödjas, men då behöver vi också känna till kopplingen mellan islam och politik. Chocken som västvärlden och även vissa arabiska länder fick efter Hamas seger och efter Muslimska brödraskapets ökade stöd i försök till något slag av fria val – ja för att prata konstruktivt om detta måste vi verkligen kunna ha flera tankar i huvudet samtidigt, som religion, mänskliga rättigheter, demokratiutveckling, västvärldens ansvar, arabvärldens ansvar. Nimas blogg är ett sånt försök tycker jag
4 juli, 2007 kl 13:29
Boooring och Angel: Jag håller med er bägge.
5 juli, 2007 kl 12:29
Fy fan vilka rasister som kommenterar här, och inte minst Nima själv. Ren och skär kollektiviserande rasism. Skäms på er. Varför inte lära känna en muslim och döma själva?
5 juli, 2007 kl 14:24
Jocke: Jag har inget emot muslimer, är vän med flera muslimer, t.o.m. är SLÄKT med muslimer. Jobbade till och med för en svenskmuslimsk organisation för ett par år sen. Jag är för fan FÖDD muslim.
Jag har sagt det så många gånger att tungan snart blir utbränd, men here we go again: Nima… har… inget… emot… muslimer, bara… ideologin… islam… itself.
(Snart tatuerar jag in den meningen i pannan. Skulle iofs antagligen inte hjälpa.)
Sen behöver du inte gilla mig eller hålla med mig, det ären annan sak. Och vad andra skriver, det tar jag inget ansvar för. Ibland håller jag med dem, ibland inte.
5 juli, 2007 kl 14:26
Jocke: jag vill verkligen inte ha en diskussion med dig, men jag måste bara tillägga detta: varför i hela fridens namn skulle jag vara ”rasist” mot människor som ser ut PRECIS som jag och har samma ras, etnicitet, hudfärg m.m. som jag?
5 juli, 2007 kl 16:33
Nima:
Jag kan svara på frågan som du har ställt till Jocke (och gör det i hans namn) eftersom han inte kommer att kunna svara på den själv.
Svar: Jo, det är för att jag (Jocke) inte kan läsa och inte kan förstå sammanhang i text. Det brukar kallas för idioti (brist på kunskap) eller ointelligens (bristande förmåga i att förstå samband mellan orsak och verkan).
Eftersom det är svårt för mig (Jocke) att acceptera dessa egenskaper hos mig själv så vill jag gärna anklaga andra för att vara något som anses vara negativt för att på så viss leda bort min uppmärksamhet kring mina brister och på så vis slippa hantera dem, vilket naturligtis är jobbigt att ta tag i. Det är lättare att anklaga dig för rasism. Visst, kunskap kan jag skaffa mig men intelligensen är det svårt att göra något åt, och utan intelligens är kunskap tämligen värdelöst.
Kan du förlåta mig?
/Jocke
5 juli, 2007 kl 20:19
Jocke: Sen när är muslimer en ras?
5 juli, 2007 kl 21:42
Alla: Det känns som att det kommer bli ytterligare en tröttsam religionsdiskussion. Jag vill inte vara tråkig och dämpa ngns diskussionslusta, men ärligt talat gott folk, vi har bättre saker för oss än att diskutera islam ännu en vända. Gå ut i solen, kolla på förra säsongen av Lost på DVD, gör någon med barn, anything.
Vad jag försöker säga är: Alla kommentarer om islam som inte är originella o inte kommer med ngt vi ej har hört förut kommer tas bort.
9 juli, 2007 kl 04:39
Varför försöker muslimer inte övertyga dig om det fina inom relgioner?
Ett enkelt svar är förmodligen att muslimer är trötta över att behöva försvara sin religion och sin livssyn för kritiker och liknande.
Det är ju ett välkänt fenomen som européerna startade redan vid medeltiden men som tog sin egentliga form under 1800-talet vid namnet ORIENTALISM. De västerländska orientalisterna har sedan 200 år gjort sitt yttersta för att frammåla Islam och muslimer som något primitivt, okunnigt och barbariskt. Vare sig västerlänningar vill acceptera det eller inte så influera de tankarna fortfarande i samhället. Ta en snabb titt på alla holywood filmer, fortfarande kan de hemska figurerna kopplas till traditionella islamiska stilar (ta bara sagan om ringen, varför har de ”goda” raka svärd som kristna och de ”0nda” kluvna eller böjda svärd som muslimerna?).
200 års och framförallt de senaste deceniernas hetsjakt på muslimer och islam har trubbat av muslimer. Istället för att ta en defensiv och tollerant postion blir det det omvända. Islamismens rötter härrör från reaktionen av orientalismens, det påtvingade sekularismens och postkolonialismens arv. Djupare förklaring kan du få om du vill, orkar inte gå för djupt in i annat nu.
Det finns dock muslimer som antar din utmaning Nima!
För en månad sedan blev sveriges första fredsagenter färdigutbildade. Fredsagenternas syfte är att lära och utbilda sverige om islam och fred. Skapa dialog mellan muslimer och icke-muslimer, sprida kunskap om Islams fredliga natur som många inte känner till och även bygga broar.
dessa fredsagenter är alla unga mellan 15-25 år och finns runt hela Sverige. Om du är ärlig med att du faktiskt vill lära dig sådant som medierna inte rapporterar om så tycker jag att du ska kontakta fredsagenterna.
are you up for it?
9 juli, 2007 kl 11:20
Amir: ”Are you up for it…”
Snälla, inte bara känner jag till Fredsagenterna, jag har skrivit om dem och inte bara det, jag har JOBBAT för/med dem! Yasin Ahmed initiativtagaren och Fazeela (mittentjejen http://www.fredsagenterna.se/default.asp?menuItem=258) träffade jag när jag jobbade med ett formförslag för deras logo), bägge är mkt trevliga o sympatiska. När det hela var klart (precis i slutet tog de ett annat förslag) var jag på invigningen av deras organisation och skrev om det för att promote:a dem (Stockholm City 060627).
Jag skrev inte att jag ville ”lära” mig det positiva om islam eller det media rapporterar (läser inte folk _orden_ i en text?) Jag känner redan till det positiva med islam, men vill vara fri att kritisera det negativa som definitivt finns där också. Det innebär inte att jag är blind för det positiva, men tyvärr blir det ett jävla liv när du kommer med kritik därav mitt beslut att lägga av (med ämnet islamkritik).
Mitt ”erbjudande” som du syftar på kom på grund av att så många, istället för att bemöta min kritik hela tiden sa att de var kränkta, förtrykta och att den muslimska rösten aldrig hördes och buhu o snyft. Och då skrev jag: ”Ok, fine, om det är så illa så måste vi göra nåt å det right? Vad är det som inte hörs enligt er? Säg det så lägger jag det på den sketna mediaplats som jag har tillgång till”.
Personligen behöver jag inte folks mail för att kunna försvara islam. Jag har mina egna argument, baserade på upplevelserna i att ha vuxit upp i en sekulär muslimsk familj.
Och nej, jag har inget emot att ha kontakt med Fredsagenterna, men att jag inte träffat dem på länge beror på att jag har häcken full med jobb o inte ens träffar nära vänner. När jag hinner träffa fredsagenter så ringer jag dem personligen, thankyouverymuch.
21 januari, 2008 kl 21:38
Hej på er alla.
Det här är en skit bra plats där alla diskussioner kring islam, kristendom, judendom, budism etc kan mötas. Och det är väldigt bra att ni som inte tror något kritiserar fritt fram och tack Nima för att du vågar lämna ut dig själv så mycket fast du säkert har blivit mordhotad flera gånger. I respect you man. men en sak jag inte förstår är varför folk inte kan diskutera med respekt (med respekt menar jag inte att man ska hålla inne saker som man tycker och borde få sägas), men jag menar en massa onödiga tjafsiga, ovänliga, oartiga fraser, som tex jädra lögnare som Nima själv använder. Snälla ni kom igen det här är ju världens bästa plats för att mötas och diskutera fritt men man behöver inte kriga och smutskasta varandra! (det är bara onyttigt och onödigt och BARNSLIGT!) för i slut ändan kommer inte någon muslim konvertera till kristendom och någon kristen blir inte ateist genom detta sätt av debatt! för övrigt Tack Nima för denna plats
Mona
Kommentarer är låsta