Dagsarkiv: 19 juni, 2007

Rövslickeri?

Ngn skrev o frågade varför jag efter att ha skrivit att jag lägger av med islamkritik la upp inlägget ”muslimer se hit”.

Enkelt: Nu handlar det om islam, inte islamkritk. ;)

Men främst är det för att det är så många som pratar om ”dagens post 9/11-klimat där det bara skrivs dåliga saker om muslimer”, att jag kände ”okej då gör vi fan något åt det”.
Jag anser mig blott vara en snubbe som är bra på att skriva, varken mer eller mindre. Många tror att man har värsta makten bara för att man har sin bild i en kvällstidning och att bara för att Nima gillar/ogillar något så kommer hela Sverige påverkas och unisont tycka likadant som Nima.
Med detta sagt är jag inte blind för den möjlighet som jag faktiskt besitter. Kolumnen är trots allt en plats som läses av många.

Så idén som kom till mig var: varför inte råda bot på den tystnad som många muslimer hänvisar till. Spelar ingen roll om det är en reel eller endast upplevd tystnad kring islams positiva sidor. Den känslan är tydligen verklig för de som känner den.

Så jag tänkte att det vore ett intressant mediaexperiment att mer eller mindre bokstavligen erbjuda den plats jag har, till människorna som påstår sig inte ha någon medial röst och se vad som skickas in. Mig veterligen är det ingen som har gjort det tidigare.

En polare (E) sa: Du vet väl hur detta uppfattas av många? När du självmant tar bort dina koranrelaterade texter uppfattas det som att du backar från din åsikt o ber diskret om ursäkt utan att ha krypit till korset. Och nu när du erbjuder din kolumnplats såhär så uppfattas det som rövslickeri för muslimer och att du på så sätt ber om ursäkt och försöker kompensera för ditt ”misstag”.

Well, jag är medveten om detta, men jag bjussar på det. Hade jag brytt mig folks åsikter hade jag inte fått många rader skrivna under senaste tre åren. Man kan inte hindra människor från deras felaktiga tolkningar, så lika bra att göra vad som faller en in. Jag tycker detta är en cool idé och ser det som en utmaning att föra andras (ohörda?) åsikter utan att (antagligen) hålla med om dem själv. Och jag är även mycket nyfiken på vad berörda människor kommer att göra av denna möjlighet.

5 kommentarer

Under Islam/Islamism, Läsarmejl

Sverige är större än så

Andreas skrev en kommentar till inkägget ”Folkets marsch 6/6 – nazister” som var så sympatiskt att jag lägger upp det som eget inlägg. Visst, nationalism är en förlegad idé som ställt till mycket elände. Men tolkas den som ett inkluderande koncept istället för exkluderande så finns det en positiv sida av myntet.
Slutet gav mig rysningar och jag är fan sotis på att jag inte kom på den själv.

Hmm.. jag är själv otroligt nationalistisk. Även med hela Norden.
Jag tycker verkligen att dom nordiska länderna, med dess befolkningar, är dom vettigaste och vackraste platserna på allas vår jord. Sverige framför alla, givetvis.

Min puls höjs när jag hör nationalsången. Ibland får jag gåshud. Ser jag ett Gripen stryka över himlen så kan jag mycket väl stå och dagdrömma om den otroliga styrka vi visat, som land på 9milj invåndare, på vilt spridda områden.

Mitt absolut största nationella rus, vars efterskakningar lätt slår mig om jag sitter och tänker tillbaka, är en midsommar som jag firade med min bror för nåt år sedan.
Det var vi två, två till och en massa peruaner, chilenare, – you name it. Dom flesta var fullkomliga främlingar för mig. Tatuerade och överhängande vato-loco-utseende.
Som nån slags instinktiv TV-inspirerad fördomsfullhet så var jag väldigt skeptisk från början. ””Ska jag sitta här och behöva omgivas av andras attityd-problem och tuffing-syndrom på självaste midsommar?…””

När jag efter ett tag kom på att den enda som satt och försökte se cool ut va jag själv… -ja, se det framför er..- så blev jag skitstolt! JAG VET INTE VARFÖR!!
Jag rätade på ryggen, tittade på alla och log för mig själv. ”Vilket underbart jävla land vi bor i!”
Vi drack, sjöng och lirade fotboll. Solen sken och grillen luktade gott. Vilket minne..

Midsommar är Sveriges nationaldag.
Jag firade min med en massa utlänningar.
Det var den bästa jag någonsin varit med om. – Period!

Vet inte varför jag skriver allt detta, eller om nån ens bryr sig.
Jag kom bara att tänka på det minnet när jag läste kommentarer här.

Sverige är ingen hudfärg.
Sverige är större än så.
Sverige är en attityd, en känsla. En kärlek för Stunden. Just nu, just då. Vänskap och tolerans.

Man bor inte i Sverige. Man lever i Sverige. Tillsammans. I frihet och skydd.

3 kommentarer

Under Sverige/Inrikes

Troende muslimer, se hit

Det har kommit hundratals kommentarer ända sedan den 8. Alla de muslimska rösterna har koncentrerat sig på vad jag inte får/ska/bör skriva. Eller varför det var fel av mig att skriva det som jag skrev.
Jag menar iofs inte att de på denna blogg är representativa för alla muslimer, men så har det varit i alla fall. Ett par (Reza o Hamdija) har varit intressanta att snacka med, all heder till dem.

Men jag har saknat egna initiativ.
Ingen, INGEN har skickat de där tjugo fantastiska verserna ”med förbluffande visdom och skönhet” trots att jag hintade om det redan den 15.
Jag snackade inte skit när jag skrev att jag kunde ha blivit en proislamisk röst i AB. Antar att alla har trott att jag är så anti, rabiat och hatisk att det inte är ngn idé. :)

Så jag säger det tydligt: Alla muslimer, skicka mig allt som media inte skriver. Alla positiva saker om islam som ingen säger. Alla sköna korancitat vars förbluffande visdom knäcker en. Alla vackra tolkningar av missförstådda verser.
Jag har faktiskt (tro’t eller ej) ett par ämnen som jag hade tänkt köra, och jag kommer publicera dem så småningom, men jag tänker nu att det är lika bra att löpa linan ut och ge ER en plats.
Om ni saknar en muslimsk röst, om ingen skriver om alla fantastiska saker som ni tror på, så erbjuder jag mig att bli den rösten. Jag har skrivit två negativa kolumner om islam i aftonbladet, så jag garanterar två positiva kolumner!

Skriv vad du vill, men jag skulle bli glad om det inte pekades på vad andra gör, eller hur synd det är om muslimer, utan koncentrera gärna på vad som gör islam till fantastisk religion. Du bestämmer i slutändan vad du vill skriva. Tänk i termer som ”detta skrivs alldelles för sällan i svensk press, nu kan jag säga det”.
Mejla till grillfest@nima-d.com, skriv ”islamkolumn” i subject o vänligen håll texten kort och koncist (max A4). Sprid till dina vänner. Kör hårt! :)

33 kommentarer

Under Islam/Islamism