Äntligen är jag klar med artikeln som jag av och till har hållit på med under senaste två dagarna. Tyvärr får inte Aftonbladetkrönikörer skriva på debattsidan (som jag misstänkte) eftersom de redan har en plats för sina åsikter. Och jag har ingen lust att vänta till nästa fredag. Förresten är fanskapet för långt ändå, så lika bra att ha den här på bloggen.
————————
Den 8 juni skrev jag en krönika om en koranvers [4:56] som säger att de som förnekar guds tecken skall stekas i helvetet. När deras skinn är genomstekt kommer gud ge dem ny hud så att straffet blir evigt.
Jag ifrågasatte nödvändigheten av skrämseltaktik i en ”helig” bok och kallade versen för ”rutten” på grund av dess moraliskt tveksamma innehåll.
För detta har jag fått ursinniga mejl:
- ”… den suran […] gäller faktiskt för såna som du”
- ”Det är du som är äcklig och vidrig som hoppar på andras tro. Jag ber till Gud att du ska brinna i helvetet.”
- ”…Vem är du [att] tolka verser från koranen? [var] snäll och sluta […] innan det går till en annan nivå.”
- ”… verkligen önskar dig ett riktigt hårt straff i detta liv och i nästa, och önskar ifrån hela mitt hjärta att straffet i detta liv ska blottas för alla att se.”
Jag är inte ute efter att ändra eller döma någon. Men om man i moskéer får predika ur boken där det står att du och jag ska torteras i evighet, då vill jag ha rätten att säga att det låter otrevligt.
Vi har religionsfrihet vilket är bra, men den inkluderar även frihet från religion. Religionsfrihet innebär att de religiösa är fria, inte att religionen får frikort mot kritik.
Att överhuvudtaget få kritisera, inte minst i ämnet religion, är ett privilegium ej förunnat många av världens journalister. Ett av syftena med min religionskritik var att hedra min fars yrke, genom att åtminstone här säga det som ej får sägas i Iran. Jag struntar i vem som tror på vad, utan är nöjd så länge jag får mitt sagt.
Om koranen är ofelbar så kommer fyrtiosex procent av mänskligheten att drabbas av evig tortyr. (Det gäller icke-muslimer, icke-kristna och icke-judar; med andra ord alla indiska sikher, japanska shintoister, skandinaviska ateister med mera.) Och tjugo procent av jordens befolkning (muslimer) får enligt logikens regler inget annat val än att stödja denna tanke.
Då jag är född i ett muslimskt land vet jag bättre: Majoriteten av muslimer är schysta människor som inte tycker så (många har inte ens läst koranen). Därför blir det extra beklämmande att ens resonemang orsakar reaktioner som de ovan.
Beklämmande är även responsnivån från Mahmoud Aldebe, ordförande för Sveriges muslimska förbund, som klagar på ”feltolkning av korantexter”, för att senare själv beskriva versen precis som jag gjorde.
Ironiskt nog diskuterade jag inte min tolkning utan Helena Benaouda, ordförande för Sveriges muslimska råds svar på min fråga om versen. Hade hon skyllt på felöversättning och sagt att verbet i arabiska originalet kan både betyda steka och smeka hade jag tigit. Istället ansåg hon versen vara ett mirakel och tecken på koranens gudomliga ursprung!
En översättare som jag talat med har intygat versens betydelse: ”sawfa nuslíhim náran” blir ordagrant; ”kommer att – vi grillar dem – eldligen”.
De senaste dagarna har alla, bekanta till främlingar, sagt att jag bör vara försiktig. ”Du har rätt, men tänk på din säkerhet. Det finns galningar.”
Andra har sagt: ”Jag håller med dig, men vad vill du uppnå? Försöker du rädda världen? Folk kommer inte ändra sig. Varför ge dig in i en kamp du inte kan vinna?”
Folk får gärna ogilla mig bara de inte hotar, tyckte jag förut; att handla på Ica med säpovakter i hasorna lockar inte. Sedan tänkte jag: ”Äsch, jag har varken fru eller barn. Hot skulle snarare öka min motivation.” Ett högt pris förvisso, men för något meningsfullt var jag beredd att betala det.
Jag har noterat att de som berömmer mig inte vill säga sina åsikter offentligt med namn och bild. En bekant har startat en blogg, anonymt förstås. Kanske är de smarta och jag naiv. Men vad är deras yttrandefrihet värd om den måste gå hand i hand med rädsla?
Sista droppen kom efter att min bror läste de arga reaktionerna på min blogg och skrev ett långt mejl: Älskade Nima […] tänk om du blir trakasserad eller nerslagen. […] om du inte värdesätter ditt eget liv, så bör du komma ihåg att om något händer dig så förstör det också mamma och pappas liv, för att inte nämna mitt.
Då insåg jag att det inte bara handlar om vilket pris jag är bredd att betala utan priset jag tvingar mina nära att betala. Det spelar ingen roll om något händer eller inte. Även om inget händer måste mina nära vara konstant oroliga för eventualiteten att något ska hända.
Ska man uttrycka sig ska man göra det till hundra procent. Allt eller inget, så fungerar jag. Hellre än att tunna ut mina åsikter tar jag bort dem.
Därför har jag, trots att jag står för varje ord, bett redaktionen att ta bort mina två korankolumner från Aftonbladet.se.
Jag kommer från och med idag inte att kritisera islam igen; koranen, haditherna, Muhammed och hans fruar och deras kusiners sysslingar, alla slipper min penna.
Mina föräldrar lämnade allt för att starta på nytt i ett fritt land. I Iran måste man censurera sig själv av oro för efterföljder. Det är bittert att konstatera att detsamma gäller i Sverige!
Någon har sagt: Bara en sak är starkare än kärleken för frihet; hatet mot den som tar den ifrån dig. Hat är ett för starkt ord, men i övrigt sammanfattar citatet mina känslor.
Förutom omtanken om familjen är kritikernas nivå en lika stark orsak till mitt beslut. ”Du är en idiot” är inte mycket till argument.
Ingen skrev: ”Hörru, du nämnde en dålig vers, men här är tjugo verser med en förbluffande visdom och skönhet! Sug på den.” Bevisa mig fel!
Istället har de varit ”kränkta” och ”förnedrade”, i värsta fall ursinniga. Lika bra att tala med väggar.
Jag var inte så mycket ute efter att väcka debatt som att bara säga min åsikt, men det hade varit kul med en debatt där någon hade grillat (!) mig med vassa argument.
Anledningen till att jag 2004 öppnade koranen var att en gång för alla hitta all den poesi som påstods finnas där, så jag kunde bekämpa den ökande islamofobin. Istället blev jag negativt överraskad över innehållet!
Orsaken till att jag kontaktade Helena Benaouda 2005 var en debatt som hon tackade nej till. Jag ville gärna övertygas och hitta tillbaka till religionen som jag trots allt kände mig mest hemma i, vilket jag nämnde för henne.
Följare av ”fredens och kärlekens” religion, ni som har förbannat och hotat, ni har inte vunnit utan snarare förlorat en möjlighet. Hade ni övertygat mig så hade ni fått en proislamisk röst i Sveriges största kvällstidning. Om ni hade försökt så hade jag gett er credit offentligt.
Istället måste jag tyvärr konstatera; när jag kritiserade kristendomen lika hårt så blev folk visserligen arga, men efter långa bibelcitat och ”du har inget förstått” så avslutades mejlen oftast med ”jag ska be för dig”, inte ”må gud grilla dig extra ’well done’.”
Så, tack för lektionen i ”tolerans och dialog”. Om ni hamnar i himlen så kommer jag på räkenskapens dag be gud om ett extrahett hörn i helvetet.
Till dess känns det mer hedersamt att tiga än att anpassa min åsikt efter er toleransförmåga. Den tystnaden kommer säga mer än alla de ord som jag hade tänkt skriva.





281 kommentarer
3 januari, 2008 kl 05:20
Nordic Dervish:
1. Jag vet att du heter Nima med namnet ingen kan uttala. Jag tycker förövrigt att du ska börja skriva bloggen i ditt namn istället. Litet som Dick Erixon gör.
2. Jag trodde du var anställd av aftonbladet. Då hade jag fel. Men okej, frilansare då. Sorry
3 Om du tycker att du får skriva om vad du vill så okej. Men jag tror du skrev i någon gång i ett kommentarsfält att någon på Aftonbladet inte alltid var så glad åt allt du skrev. Liza Marklund fick ju också litet intern kritik tidigare har jag hört henne säga i en intervju då hon skrev litet för mycket om feminism. Men vad vet jag
Angående att etniska svenskar inte vågar yttra i media på grund av ”PK-klimtatet” tycker faktiskt stämmer litet och det finns en orsak. I Sverige kallas Ayaan Hirsi Ali för främlingsfientlig och populist av media. Nu har det förvisso avtagit litet eftersom hon har gjort sig ett namn men ändå! En svensk akademiker som faktiskt har sagt någonting i kritisk mening om Islam är Lisbeth Lindeborg
Kan läsas här i DN: http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_162658.svd
Dilsa Demirbag sten skriver bra om hur det är att våga stå upp för liberal demokrati vilket du bör titta litet på.
Läses här http://www.arenagruppen.se/ag5/default.asp?ID=3033&type=2&cat=arenagruppen
Jag var på en föreläsning på Universitet för två år sedan där en svensk medelålders lärare först förnekade det ottomanska folkmordet på kurderna, grekerna och assyrierna 1915 eftersom vi inte vet vad som hände där i ”öknen”. Sen säger han att ”jizyah” är ett tecken på Islamsk tolerans. Hur fan kan det vara ett tecken på tolerans att tvinga kristna och judar att betala en ”extra” skatt för att dem inte är muslimer! Du kan förstå att några av studenterna verkligen surnade till. Några föreläsningar senare måste vi lyssna på någon pajas med en doktorshatt som snackar en massa goja om att allt som är fel i världen är USA: s fel, sionisternas fel för att sen glida in på kulturrelativistiska perspektiv. Det som gör mig upprörd är att läraren precis som media relativiserar andra kulturer och religioner men de vägrar relativisera västvärlden. Snubben klarade inte ens av att ”logiskt” följa kulturrelativismens logik. Det är just ”hyckleriet” och dubbel standarden som är politiskt korrekthet. Som Dick Erixon skulle ha sagt! ”Västvärlden måste stå upp för sig själv mot skurkstaterna och dem som bekämpar liberal demokrati!”
Jag var en gång ett fristående seminarium anordnat av Universitet där ”demokrati” skulle diskuteras. Jag råkade i debatthettan säga att slöja är ett sätt att förtrycka kvinnors sexualitet. Jag i fick några muslimer emot mig så klart som illa vid sig vilket är hel okej. Jag får höra att jag skall lära mig mer om Islam. Då jag gärna diskuterar så tar jag upp de passagerna som förbjuder muslimska kvinnor att gifta sig med icke muslimska män, att muslimska män får gifta sig med fyra kvinnor bara de är av bokens folk och hela den här klassiska biten om misshandel av fruarna. Ingen av de här muslimerna förnekar sig själva utan ger den ena ologiska förklaringen efter den andra om varför kvinnoförtryck är okej.
När jag påpekar att detta är fel blir jag kallad rasist och Islamofob. Jag är så jäkla trött på allt skitsnack. Om jag skulle säga samma sak som de här muslimerna så skulle jag bli kallad sexist men eftersom det är dem som gör det så är det okej eftersom de är muslimer. Vi måste ju respektera andra kulturer och religioner eller hur? Mitt svar till det är Skitsnack. Jag behöver inte respektera intoleranta dumskallars åsikter om varför kvinnoförtryck är okej lika litet som jag respekterar rasism. Jag tolererar deras åsikter inom ramen av yttrandefriheten men det är allt.
Under det här delen av seminariet satt alla svenskar som var den överväldigande majoriteten tysta och tittade ned i bordet. Det var jag och en indisk tjej som vågade säga någonting åt dessa muslimska fårskallar. Alla andra satt tysta! Varför? Jo för de vill inte bli kallade rasister och intoleranta Islamofober. Det är därför inga svenskar säger någonting och det gör inte saken bättre att dessa omänskliga och paternalismiska akademiska perspektiv är de som gäller i akademin. Gjorde jag rätt att den här debatten eller skulle jag hålla käften?
Så här resonerade en kompis till mig. Vill du komma någon vart i livet gör du bäst i att vara tyst. Svara som en politiker, betala skatt som en politiker och bo som en politiker. Då slipper du ta konsekvenserna. Det finns så otroligt många som resonerar så här. Jag menar att man ska tala om de svåra frågorna, vänd och vrid på dem och framför allt. Ta ställning! Använd din yttrandefrihet! Jag har tidigare skrivit om att det råder en masspsykos i västvärlden och jag börjar faktiskt bli mer och mer säker på att det förhåller sig så. Som du skriver så är vi inte i Burma men jag är rädd att vi börjar ta steget mot ett sådant samhälle där yttrandefriheten skuffas undan för ett totalitärt samhälle som skapats på grund av rädsla för intolerans.
3 januari, 2008 kl 06:40
Reza:
>”Om du tycker att du får skriva om vad du vill så okej. Men jag tror du skrev i någon gång i ett kommentarsfält att någon på Aftonbladet inte alltid var så glad åt allt du skrev.”
Nja, när det var massa korantjafs på denna blogg skrev nån (typ) att AB älskar Onkel Tom-blattar som pissar på sin egen religion.
Jag påpekade att så inte är fallet. Snarare tvärtom. Att en av personerna som fick över mig till AB är mkt mer förtjust i texterna om kärlek och personliga ämnen än politiska ämnen.
Ser du skillnaden? ”Nej, de drägglar inte alls av förtjusning när jag skriver om islam” ska inte övertolkas till att de *ogillar* att jag skriver om det eller att jag *hindras* att skriva om det.
Jag tror inte ”de” bryr sig VAD jag skriver om, bara jag inte är pissljummen och oengagerande. Det är inte kolumnistens jobb att ha rätt, utan att beröra och engagera.
Men det är bara vad JAG tror. Om du vill ha AB:s åsikt bör du fråga chefen, Jan Helin.
3 januari, 2008 kl 06:49
Reza: ”Dilsa Demirbag sten skriver bra om hur det är att våga stå upp för liberal demokrati vilket du bör titta litet på.”
Uppmanade du mig just att ”kolla in Dilsa”? Nu blir jag förolämpad. Jag har diggat Dilsa sen 90-talet dammit. Vad kommer härnäst? Ska du tipsa om Ayan Hirsi Ali?
3 januari, 2008 kl 09:42
Nordic Dervish: Egentligen heter jag Dick Erixon och försöker infiltrera din blogg och få dig att byta namn så ingen kommer att hitta din blogg. Orsaken, jag vill driva den största bloggen i Sverige utan konkurrens. Mohahahaa. =)
Tanken med Dilsa Demirbag Sten spåret var mera att just den artikeln som jag länkade till var bra och du får gärna läsa den om du vill. Den artikeln skulle även stärka min poäng.. Att jag hade rätt.
Checkade den här ”MIA” som skrev litet på din blogg och du länkat till på din bloggroll. Den var helt galen, provokativ, sarkastisk och väldigt rolig. Precis som jag vill ha det. Jag får väl överge din blogg ett tag och skriva långa inlägg där istället. =)
Eller så får jag ta tag i mig själv och öppna egen blogg precis som alla andra.
8 januari, 2008 kl 16:06
Allah är större, Nima är störst!
Tack kompis, det du säger är viktigt,
även om somliga inte tycker din åsikt ska vara tillåten.
Välkommen till den fria världen.
Om ni inte gillar den, åk hem!
18 januari, 2008 kl 00:48
Hej, Nima. Jag känner också ett avgrundslöst hat mot politikerna och journalisterna i det här landet, ytterst är det deras ansvar vad som sker. De har legitimerat och givit sitt stöd åt dem som hotat och deklarerat sig kränkta, trots att civiliserade människor aldrig ska förväntas möta ord med våld. De har särbehandlat människor pågrund av rasism och fördomar, de har förväntat sig att vissa människor inte klarar av att hantera kritik och åsikter och dessa människor har börjat agera därefter. Nu börjar vi få ett samhälle där man straffar dem som öppnar munnen och säger sin mening och nu kommer vi aldrig att få upleva frihet igen fram till den dagen vi civiliserade tar till våld och återerövrar den.
18 januari, 2008 kl 01:30
Isaac: Den dagen vi tar till våld är vi inte längre civiliserade.
25 januari, 2008 kl 11:40
Lysande inlägg Nima! Tycker dock att det är bedrövligt att Aftonbladet inte står upp för yttrandefriheten. AB borde genast starta en kampanj med dubbeluppslag, dag efter dag, vecka efter vecka om hur kritik mot Islam effektivt tystas genom allsköns hot.
Tycker att det oerhört fegt av dem och resten av mediesverige att sopa detta tydliga hot mot demokratin under mattan.
Beundrar ditt mod – Föraktar mediechefernas feghet.
29 februari, 2008 kl 10:27
NIMA DU ÄR EN ÄCKLIG LITEN HUSBLATTE
KVASI INTELEKTUELL LITEN SPRING POJKE OCH BEKRÄFTELSE HÄMTARE HOS SVENNARNA;
29 februari, 2008 kl 14:15
Pablo, två tips:
1. Lär dig att skriva på svenska innan du börjar kritisera andra med hjälp av det svenska språket som du uppenbarligen inte behärskar.
2. Det finns en knapp på tangentbordet med texten ”Caps Lock”. När den är aktiverad brukar det lysa en lampa på tangentbordet. Tryck på knappen så att lampan slutar lysa. Nu kan du använda ditt tangentbord igen utan att framstå som en idiot när du skriver.
Du behöver inte tacka, jag hjälper gärna till.
4 mars, 2008 kl 13:30
Koranen är full av verser som uppmuntar till våld mot kvinnor och icke-muslimer!
Att bli kränkt av att någon säger sanningen att dessa verser är ruttna är som att säga: ”Ja, jag är en bakåtsträvande grottmänniska som inte vill vara en del av det demokratiska samhället utan vill ha mitt lilla Beduin-hov med fyra fruar som jag kan sätta på när JAG helst vill och spöa skiten ur när jag känner att min aktoritet är hotad”!
Islam är en våldskåt pedofilsekt som ska motarbetas med alla demokratiska medel!
Nån som känner sig kränkt ännu?
Jag hoppas verkligen det!
4 mars, 2008 kl 13:51
Adam: Eeeasy eeeeasy. Andas.
4 mars, 2008 kl 14:46
Ursäkta, men har inte varit på min anger management-grupp på ett par veckor, det kanske märks!
Nu är jag helt Zen igen, goooooooosfraba=)
31 maj, 2008 kl 12:57
Adam jag önskade att du sa så framför mig..Jag är troende muslim men jag har inget emot kritik,men sånt som du skriver är inte rätt.Bara fega personer säger sånt och gömmer sig bakom datorn..
16 juli, 2008 kl 21:33
Shit va självupptagen du är…
Oroa dig inte, för människor som du kommer aldrig att bli martyrer. Vad är det som skulle göra dig till martyr?
Är det den kompromisslöst envisa kampen mot orättvisor och förtryck som du sätter dig emot? Nej!
Eller tror du på allvar att dina bristfälliga krönikor i aftonbladet gör dig till rebell?
Du är ingen rebell, utan bara en förvirrad ”housenigger” som reproducerar den dominerande ideologins islamofobiska föreställningar.. för religionskritik (eller islamkritik) är verkligen inget nytt. Många har långt före dig sagt det du säger, kolla in SD:s hemida så ska du se.
Ta det lugnt, kryp ut ur grottan och wake the fuck up!!
17 juli, 2008 kl 19:28
Abu albedo:
Bara för att något inte är ”nytt” betyder det inte att det är mindre relevant. Det är bara internetinfödingar (människor födda anno 1989) som värderar information utefter dess ålder.
Islamofobi är ett jävla modeord som generalmedia skapat och underhållit, välriktad kritik mot bokstavstroende religiösa fanatiker är befogad och bör välkomnas med öppna armar i ett sekulariserat samhälle som Sverige.
26 oktober, 2008 kl 11:55
Vi assyrier förvånas inte över islamisternas intåg här i Sverige. Vi försökte leva med dem sedan islam kom till men gav upp till slut då hela den assyriska befolkningen höll på att utrotas. Istället kom vi till bland annat Sverige för att få trygghet.
Vad händer? Jo, de kommer även hit och börjar ta över medan alla sitter tysta och beklagar i deras skärgårdsstugor. Det är dags att politikerna sätter krav på de människor som kommer hit och söker asyl, vare sig de är kristna muslimer eller andra. De måste komma hit och acceptera att vi inte är som dem. Detta är Sverige!
27 oktober, 2008 kl 23:28
Jag är ganska tämligen säker på att mina två muslimska polare skulle kunna hantera denna kritik
28 oktober, 2008 kl 01:04
Sabri: Har du hört uttrycket: Vända andra kinden till
28 oktober, 2008 kl 14:39
reza: Det är ett kristet uttryck och en kristen moral. Nu blir jag allt chockad
28 oktober, 2008 kl 15:35
Johan: Alltså jag hade väl ingen baktanke då jag skrev det eller jo det hade jag väl kanske. Visst är det ett kristet uttryck och en bit av ”kristen” moral. Det är från Matthew 5:38-42, finns tydligen ett annat liknande i Luke 6:27-31.
28 oktober, 2008 kl 18:55
reza: Jag tänkte mest på det att du som islamkritiker inte borde ha så mycket positivt att säga om kristendomen
28 oktober, 2008 kl 21:47
Johan: Man kan väl vara kristen och Islamkritiker?
Intet sagt att jag är kristen. Jag är inte döpt men jag har inte gått ut svenska kyrkan så jag sällar mig till 70-80 procent av svenska folket.
Men man kanske skall gå med i någonting eller kanske flera stycken kyrkor och religioner för om nu Gud finns så har man täckt upp för att inte hamna i helvetet. Fan, tänk om Mormonerna hade rätt. :p
28 oktober, 2008 kl 22:25
reza: Aha! Nu förstår jag allt hur det ligger till!
Skämtar bara
28 oktober, 2008 kl 22:29
Men på en mer seriös notis så trodde jag att du är som Nima; att du är väldigt kritisk gentemot alla abrahamitiska religioner
7 november, 2008 kl 16:48
Hej, jag är också från Iran. Jag såg dig på debatt och har läst lite i din artikel om islam. Jag skulle gärna vilja inleda en dialog med dig. Jag kan nämna att jag är en ortodox muslim(”mainstream” islam) och är studievägledare i uppsalamosken.
Jag hoppas att du är intresserad.
MVH
Farhad
7 november, 2008 kl 17:06
Farhad jaan

Tack för erbjudandet, men jag tror att vi bara skulle ge varann huvudvärk.
Tolka inte detta som att jag inte vill ha diskussion o dialog, men det finns en gräns för hur mycket religionsdiskussioner man kan utsätta sig för. Intresse finns, men tid är det värre med. Hoppas det kommer ett tillfälle i framtiden. Sverige är litet. Vi kommer säkert ses spontant någon gång.
Ghorbanet/N
14 november, 2008 kl 08:07
varför måste ni alla dra en kam över alla muslimer
18 november, 2008 kl 00:07
Det verkar vara ytterst svårt att balansera på tråden som skiljer ‘försiktiga iakttagelser’ från ”aggressivt hetsande” när det gäller islamkritik. Tyvärr verkar det inte som om du lyckades hålla dig på den tråden den här gången.
Jag ser hur som helst upp till dig som en av de mesta ärliga och träffsäkra skribenter jag stött på!
/Thomas, 16
25 januari, 2009 kl 08:37
Det finns så mycket som folk inte vill veta om Mellanösten men det är bäst att låta alla lysna till vad Hamas har att berätta………
http://www.boycottisrael.org.uk
8 februari, 2009 kl 23:13
Hej Nima,
Det gjorde mig ont när fick jag veta att några hotar dig.Personligen tycker jag att varje väst europisk land ,s makthavarna hjälpra dessa odemokratiska krafter.Se bara i England.Hur mullor härskar där .Dett gynnar ju indirekt deras interesse(makthavarna).Det här är ett sätt att isolerar dessa människor från samhällena.
All som bor här och inte vill respekterar åsikt friheten borde straffas på något sätt.Men detta händer aldrig och kommmer att aldrig hända för att då dessa hjärntvättade människor börjar tänka och detta i sin tur kommmer att skadar dessa moralössa makthavarna.
När det gäller åsiktfriheten hela Vänstern borde stödja oss men—.passiva och på sätt och viss lite rädda .
skam.Jag har full respekt för dina åsikter
abdull karim
Kommentarer är låsta