Dagsarkiv: 9 juni, 2007

Och så en till…

Och så har vi denna från ”akuma_loco”:

Jag såg din kolumn som du hade på aftonbladet.se och hur du dissar Koranen.
jag undrar vad kännar du på att hålla på så? Du måste sluta upp med det genast om du vill ha något klart för dig så kan vi ses o prata om det du kan inte bara lägg upp massa kolumner hur som helst.
Vem är du som ska sitta och tolka verser från koranan? så va snäll o sluta med det innan det går till en annan nivå.

Mitt svar:

hej ”Akuma”

> jag undrar vad kännar du på att hålla på så?

Vad jag tjänar? Säger min åsikt bara.

>Du måste sluta upp med det  genast

Måste jag? Varför?

>om du vill ha något klart för dig så kan vi ses o prata

Tack broder, uppskattar erbjudandet men jag har redan ett par muslimska vänner som gör sitt bästa med mig.

> om det du kan inte bara lägg upp massa kolumner hur som helst.

Men om jag skrev sånt som du gillade skulle alltså få lägga kolumner ”hur som helst”? Vem ska vara granskande instans för mig? Du broder?

> Vem är du som ska sitta och tolka verser från koranan?

Jag ”tolkade” inte den versen. Tycker att den är rätt tydlig som den är.
Och ordföranden i svenska islamiska förbundet Helena Banaouda har redan kommenterat/tolkat den år mig. Så frågan är: Vem är DU att sitta och förklara verser från koranen för mig?

>så va snäll o sluta med det innan det går till en annan nivå.

Innan ”det” går till ”en annan nivå”? Förtydliga är du snäll.

mvh/N

31 kommentarer

Under Islam/Islamism, Läsarmejl

Ur mejlskörden

Gott och blandat ur inkorgen:

Läste precis din kolumn om koranen och jag har läst lite annat du skrivit innan oxå.
Jag gillar det du skriver för det e ju sant…bäst föredatumen på koranen och dom andra religionerna har väl passerats för länge sedan.
Biblen och Mormonernas lilla bok som jag läst är även dom fyllda med knepiga grejor som folk vägrar se.
Keep up the good work och en trevlig helg på dej…
//Mikke

Jag är imponerad av ditt resonemang och din klarsynthet. Du har en talang att få ut det i skrift och en förmåga att få läsaren engagerad i det du skriver. Ämnena du skriver om är kontroversiella men du reser dig över de flesta pajkastare och lyckas behålla både din värdighet och samtidigt behålla allvaret och skärpan i det du skriver. Du gör ett bra jobb, lycka till!
Staffan

du har satt ord på mina åsikter!
tackar :)
mirza

Min kusin som är präst(inna) i den svenska kyrkan
har berättat att vissa delar i det gamla testamentet
som låter på samma sätt – används inte längre i gudstjänst-
arbetet.
Svenska lutherska kyrkan tolkar bibeln i ett tids-sammanhang
och kulturellt också skulle jag tro -
men varför är DeTTA så svårt för muslimerna att göra??
Istället försöker de frysa tiden liksom… som om hela
världen skulle börja leva likt Amish-folket?
hallå?

Varför blir alla ni iranier så ANTI islam/koranen så fort ni är utanför Iran ?!
Om ni inte trivs med islam och religionen o vill vara ateister eller mer ”västerländska” så är det väl ok… men varför denna ”krig” mot isalm o koranen så fort ni lämnar Irans luftrum…??
Ser bara detta fenomen av Iranier och icke ens i närheten av samma omfattning från nån annan folk från ett annant muslimisk land…

Dear Nima
I was reading your article about the Koran. It’s very interesting but infortunately the idea is flawed. Your limited knowledge about the subject made you come to a quick conclusion and without presenting real proof in debt you have managed to personalize the matter. You limit God to your own limitation, hence you don’t belive in his mercy in it’s true sence. If a crime is committed in you current life and you are sentenced to a punishment, you wouldn’t question it. Why, then do you question God’s punishment. […] This life is a test and you will be judged accordingly. Did you really think that you would get away with not following the prescribed commands and still end up in a nice place hereafter.
[…]
Zahid

Jag ville bara säga att du är min favoritkrönikör/kolumnist, alla kategorier.
Jag har läst det du skrivit i drygt 1 år och alltid med lika stort nöje.
Ännu har jag inte upplevt ett endaste ord från din penna, som jag skulle opponera mig mot.
Jag önskar att dina texter kunde få stora rubriker och hamna bland de första sidorna i tidningen eller längst upp på hemsidan, för dina åsikter och argument är så bra. Fler skulle må bra av att upptäcka dem.
Sluta aldrig att skriva!
A.S.

jag vill bara skriva att din kolumn idag (8e Juni) var väldigt bra skriven. Jag är själv född kristen men numera ateist, och tycker att den logik som finns i religionernas sk heliga skrifter mm minst sagt är absurd. […]
Bra att du understryker denna vridna logik.
Samuel

Mer sånt. Vi i Sverige har vi tagit flera århundraden på oss att utrota en massa kristet trams och lyckats hyfsat. Varför ska vi nu utstå samma sak med Islam?
[…]
Bosse

Vill bara säga att jag tycker du är en av de skarpaste krönikörerna i
svensk press just nu. Kvällspressen har jag inte mycket till övers för
men din kolumn läser jag med stort nöje. Håller inte alltid med dig
men du vågar ta ut svängarna. Speciellt uppskattar jag dina
rallarsvingar mot religionsfanatiker i alla läger. Fortsätt!!
Hans

Hej!
Måste bara säga att denna text måste varit en av dom roligaste texter jag läst på aftonbladet, du fick verkligen till det. Kan bara själv hålla med om vad du skrev, inte många som vågar attackera Islam idag, bra att se nån som faktist vågar det och jämföra dom med dom andra religionerna som är av samma skrot och korn.
Mvh David

Det är synd att en muslim kan vara så dum som du, den suran som du skrivit, fjärde suran vers 56: fatktisk gäller för såna som du, du kanske har läst hela suran då vet du för villka gäller det, såna som du har alltid funnits men alla menniskor ska dö, då kommer snningen fram…denne sannig som du inte tror att ska komma
Fatih

7 kommentarer

Under Islam/Islamism, Läsarmejl

Mejl från Mahmoud Aldebe

Hade äran att få mejl från självaste Mahmoud Aldebe, mannen som kallade Imam Abd el Haqq Kielan för jude och satan för att han fördömde självmordsattacker, som ville ha sharialagar i Sverige, backade när han fick massiv kritik (även internt), och som hotade att bojkotta Sverige, landet han bor i, om Muhammedkarikatyrerna skulle publiceras.

Hej!
Härmed skickar jag min text med vädjan att publicera den i Aftonbladet. Det är viktigt att vi som berörs ska ha möjlighet att svara på anklagelser och manupulering av religiösa texter. Det är allvarligt att man fel tolkar koran texter och där efter attakerar just den text han nämnar. Jag  skrev ett svar och hoppas att den publiceras i aftonbladet snarast. Hör av er om ni vill diskutera texten
mvh
Mahmoud Aldebe
Sveriges Muslimska Förbund ordförande

Nima Daryamadj bäst- för datum teori

En ” religiös” definition förutsätter hos bekännare en personlig fromhet och ett aktivt engagemang i sin tro eller aktiv medlemskap i ett trossamfund medan en ”bikulturell ” definition mera tar fasta på individens delaktighet i och förtrogenhet med en bestämd etnisk-kulturelltradition. Nima Daryamadj är en sådan etnisk muslim som ser tron som en Pizza talrik eller en köttbit med bäst- före datum. Med en sådan tolkning är Nimas åsikter är stämplade med text ”bäst- före datum också”. Jag öppnade Koranens budskap skriven av Knut Bernström och läste just denna vers och den var enligt följande :Vi ska låta dem som påstår att Våra budskap är lögn brinna i denna eld- i den takt som deras hud förbrännas, skall Vi ersätta den med ny hud, så att de får pröva straffet helt och fullt. Gud är allsmäktig,  vis.
Men det som Nima inte vill nämna är att Koranen fortsätter med samma ande: Men de som tror och lever ett rättskaffens liv skall föras till lustgårdar, vattnade av bäckar, där de skall förbli till evig tid. Och där skall- deras- hustrur vara hos dem, renade från –all jordisk- orenlighet och Vi skall låta dem smaka den fullaste lycka. (4- 56:57)
Alltså beskrivning av två kategorier människor bl.a. en trogen muslim och en ”light” muslim.
För att bevisa att man har rätt, använder Nima egen tolkning av korantexter och skapar rubriker för att driva svenska muslimer till konflikt med samhället. Jag vill inte lägga orden i Helena Benoudas mun för att jag är säker att hon kan svara Nima med egen text.
Ninas koncept säger sig själv att detta borde vara den snabbaste vägen till att döds förklara alla religioner, heliga böcker och alla mänskliga ideologier. Flera misstag har  begåtts när Koranen beskrivits med text bäst – före datum.
Genom Nimas utnyttjande av yttrandefrihetslagen enligt västerländska mått, där han söker skydd ligger emellertid en motsägelse i det faktum att man utnyttjar yttrandefriheten och försöket till smutskastning av en religiösskrift genom egen tolkning av dess texter.
Nimas förnedring av Koranen visar att han lider av ett slags islamofobikomplex genom att förolämpa Gud, koranen och islam i yttrandefrihetens namn. Det är inte första gången han utnyttjar tidningar för att sälja sina varor med bäst- före datum.
Nima vill att den egna vänsterkulturen skall vara dominerande och tar för givit att de egna vänster värderingarna är de enda acceptabla, samt att de muslimska värderingarna är mer eller mindre ociviliserade och därför tar han friheten att förolämpa koranen.
Det framgår ofta ganska klart att Nimas debatt- texter kring koranen och islam har haft problem med det objektiva förhållningssätt man skall kunna förvänta sig i sådana sammanhang. Först underkänner han koranens språk och idag innehållet i koranen och imorgon kanske bränner han koranen i Sergelstorg med applådering av sina vänner.

Vi muslimer tror på jämlikhet, solidaritet och fred, människor och folk emellan och tror på att livets verkliga mening är att skapa ett samhälle, där vi kan leva i fred och trygghet, där vi bryr oss om varandra och inte skadar varandra, medan Nima krigar för att hindra islam för att få fotfäste i det offentliga rummet. Jag uppmanar Nima att studera Islam och koranen i en studiecirkel lite djupare och inte bara se till ytan, som oftast  består av falska anklagelser eller vad mediefolket vill få oss att tro.

Mahmoud Aldebe
SMF ordförande

15 kommentarer

Under Islam/Islamism, Läsarmejl

”NU blir det bojkott”

Nima Skafi” skriver så här:

Skulle egentligen skriva mail till ledningen hos Aftonbladet men hittade för tillfället inte deras e-mail adress.

Jag kommer tillsammans med en rad andra såväl muslimska som kristna och judiska vänner att bojkotta aftonbladet p.g.a artikeln (8 juni 2007) som du skrivit där du på ett mycket fult sätt förnedrar och kränker andras Gudstro, muslimer som icke-muslimer.
Du förnedrar inte bara muslimer utan alla som tror på Gud.
Men visst ser man att du först och främst attackerar muslimer genom att göra narr av deras mest religiösa skrift.

I den suran som du påstår vara ”våldsam och vidrig” (56:4) vill jag säga att OM du försökte tolka suran objektivt SÅ SKULLE DU FATTA att den uppmanar muslimer att inte själva ta till våld mot såna som du, som förnekar Guds tecken. Utan du kommer brinna i helvetet om och om igen och om igen utan slut.
Inget fysiskt, barabariskt våld krävs nu eftersom du lever och kan hinna ändra åsikt och kanske vägledas på den raka vägen. Men ändras inte den syn där du trampar på Guds existens och rent ut sagt FÖRNEDRAR Guds anhängare, då får du enligt nämnd sura ditt straff EFTER detta liv.
Är det vidrigt? TVÄRTOM det är humanistiskt och kärleksfullt eftersom man utgår från att man i vanligt fall INTE lever i ett sekulariserat samhälle där man (som i t.ex. Sverige) dödade hädare brutalt och våldsamt I DET FYSISKA LIVET.

Jag har inget emot att man för en konstruktiv debatt om religion. Du är dock extremt politiskt inkorrekt i ditt sätt att föra argument vilket lett till att man kan fråga sig om Aftonbladet verkligen förstått vilken skelögd skitstövel de låtit skriva i sin före detta mycket ofta köpta tidning (från min och flera tusen andra runt omkring mig).
Aftonbladet som säljs är nu helt uteslutet och kommer bytas ut ur våra verksamheter. Aftonbladet som delas ut kommer tas emot och slängas så fort det bara går.

PS. Lika mycket som din skelögdhet inte hör hemma i detta sammanhang har heller inte Gud hemma i någon matlagning som du svamlat om.
Och en TEXT är inte jämförbart med mat din vidriga, vredgade okunnige ignoranta skithög.
Du har fått minst 500 000 fiender bara i Sverige på grund av din ignorans och idioti att förnedra något som är maximalt heligt hos dessa utan någon konstruktiv dialog. Du har bara snackat skit utan någon konstruktiv kontenta.
Du har tolkat saker negativt och äckligt subjektivt utan hänsyn till hur stark kärlek majoriteten av världens befolkning känner för Gud. Något försiktigare borde du vara med tanke på den allmänna respekten, om du vet vad det är.

Förresten, du kanske får extra betalt av Sverigedemokraterna för att skriva sånt här skit. Eller?
Sanningen är att fler och fler konverterar till Islam mer än någonsin och Islam är den snabbast och starkast växande religionen i världen eftersom fler inser KONTENTAN av Koranen och snedvrider inte som du gör.

Synd bara att Aftonbladet halkade på detta ruttna bananskal (dig alltså om vi ska tala på ditt språk).

21 kommentarer

Under Islam/Islamism, Läsarmejl

Go ape

Underbart mail från ”Gustav Gustavsson”: :D

Gud vad ful du är. Såg din bild på aftonbladet nu.

Du ser ut som en apa som någon trimmat ansiktshåret på.

Mår illa när jag ser dig

HAHHAHAHA…det är juh helt sant!!!

8 kommentarer

Under Läsarmejl