Dagsarkiv: 8 juni, 2007

Koranisk kokkonst

Dagens kolumn tillägnas Raheb

30 kommentarer

Under Islam/Islamism

Den arga läsaren – del 5

Efter en deprimerande halvpoetisk text om steningen av Duaa ville jag ha en soft, kul text. Resultatet blev en pinsam episod från mellanstadiet.

Vem tror ni mejlar och sänder lite kärlek? ;)

O så dumt och idiotisk inlägg, men det är som vanligt. Inget nytt och GATSPRÅK med mycket dålig kvalitet.
Du är skam för mellanöstenman. Nu har du hamnat ”rätt” för det allt skit du skriver är vem som helst kan skriva, för resten PRATA skit mot Islam, Iran o s v, det kan Kalle o Pelle gör och dem gör det heller. Så världen behöver inte dina BULLSHIT. Kom med nåt nytt. Prata nåt gott om sakar o ting för att den negativa görs det tillräckligt i denna del av värld. Informera nåt bra från ditt land, kultur, islam, för att negativa gör ändå AB, Expressen, DN, BBC, CNN osv osv.
Men du har förstås INGET positiv att prata om, det är därför kallar jag dig HJÄRNTVÄTTAT. Du heller bara olje på sakar o ting, därmed INGET Tjänst för nånting. LÄGG AV:

raheb

PS: Hallå redaktionen! Ofarrbar att sådana dåliga inslag också får plats på AB? Kvalitet och språk bruk förvånasvärt DÅLIGT. Men kanske vill ni visa hur denna svartskalle tänkar, alltså precis som dem flesta vita i väst. Han gör ju er job kanske gratis eller???

Jag svarar glatt:

Kära Raheb
Trodde att du hade glömt mig. Skönt att ha dig tillbaka. :)

Raheb lackar ur och skriver:

Det är SKAMLÖS att inte tänka och vifta bort den kritiska punkter som jag tar upp. Där visar du din hjärntvättat attityd.
Heja väst- här kommit en idiot till från iran.

Idioten från Iran svarer:

Tänka gör jag med eller utan dig. Om jag viftar bort dig så är det för
att vi redan har haft mejlsamtal. Efter ditt allra första mejl
diskuterade jag, förklarade, resonerade. Utan minsta resultat, du
fortsatte avsky mig. Så numera slösar jag inte tid på att tjafsa. Vad
ska jag tillägga? Du får gärna avsky mig, jag står för det jag gör och
gör det med gott samvete.
Du har rätt i att jag bör informera om min kultur o berätta positiva
saker. Men DET är ngt jag vill göra ändå, med eller utan din
rekommendation. Att berätta positiva saker om min kultur var från dag
ett ett av mina mål, redan från tiden i City september 2004. Att jag
inte gjort det mer – och lika mkt som jag skulle ha velat – beror på
hundrafemtio olika saker, inte nödvändigtvis de saker som du skulle
tro. Det kommer att bli sådana texter, men det kommer inte bero på dig
utan på att jag från början hade denna ambition och fortfarande har.
Avslutningsvis förstår jag inte varför du säger ”en idiot TILL fr
Iran”. Det finns faktiskt INGA iranier inom media förutom mig. På
90-talet fanns Shade Jalali i Metro, men hon har inte skrivit på länge.
Sedan fanns en kille i City som skrev om näringslivet och nu satsar på
sitt företag Veritas. Zanyar Adami är tekniskt sett iranier, men kurd
och nämner sig som en sådan. Det finns alltså INGA iranier som ”säljer
sin kultur för att populistiskt kritisera islam”. Jag är den enda. Så
varför hatar du iranier så mkt?

Raheb blommar ut (notera den fina kommentaren om att iranskor öppnar ben hur lätt som helst) och svara på följande sätt:

En sak kan jag vara stolt på, att jag Hatar inte någon människa och jag har INGA fiende. Däremot jag försöker att Förstå människor, men jag kan vara tufft i mina ord val.

Ja så, det hundrafemtio sakar som gör att du väljer bort att prata gott om din kultur, men det är ju i allafall ditt val. Faktum är att prata eller skriva något bra, gott om kultur eller islam går idag inte att sälja, därmed har du skapat 150 sakar som ”hindrar” det att göra så. Mode är att hacka på Irans regim, Islam, kulturar som är annorlunda en Väst, och du följer mode. Du tackar och glad att kommit till Sverige, därmed känner skyldig. Men du gör som alla andra i media gör.

Väst historia är fullt av krig o blod. Samtliga världs krig var egentligen västs krig som gjordes till världskrig. Massacar på juder, slakt på muslims bosnier endast ca 10 år sedan mitt i europa, men Du Iranier, kommer hit och gör det som Kalle o Pelle gör. Pratar skit om Iran, Irak, Islam osv, Detta är SKAM.

Ju då, det är just större delen av Iranier gör, därför säger jag den i generalisert term. Det är just Iranska kvinnor som öppna ben hur lätt som helst, precis som du skrev några veckor sedan om underlivet. Drog missbruk, criminalitet störst i iranska flyktingar. En tuff regim tog hårda tag, men dä dök upp ”mänskliga rättigheter och demokrati” upp, som den här gruppen skriker om. Så det måste inte vara en irank journalist, jag känner många och även deras avsikter. Det är just jag kallar dig Hjärntvättat, som går hundra procent i assimilations väger, alltså bli som andra ”mannet”.
Förstår du nånting av det?

Avskyr inte dig, men BESVIKEN, att du med din penna kunna göra en BRA god tjänst för många många, men………..
raheb

11 kommentarer

Under Läsarmejl

Den arga läsaren – del 4

Intervjuade människorättsaktivist-modellen Nazanin Afshin-Jam och blev inspirerad att skriva denna om att varje männsika kan dra sitt strå till stacken. Tyvärr skrev den rubrikansvarige på redaktionen en lite missvisande rubrik: ”Kändisar ni kan förändra världen”. Hela poängen var ju att ALLA kunde göra något, men om man läste texten så framgick detta så det kan man leva med tyckte jag.

Då vaknade Raheb till liv igen, som en Mr Kreuger i Nightmare on Elm Street 7, och skrev följande (notera det underbart kreativa ordet Efterdum):

Nu är du tyvärr hjärninvalid, då kan du skriva vad som helst mot vem som helst. Du kan ju inte tänka före vad du skriver, men kanske du gör det efteråt- en efterklok nej! en efter dum.
Vad är du skriver om kändiser? Vad ska dem göra det som du inte kan förstå själv förpassar till andra. Nima! du är FULLT av HAT och därmed helt olämpligt att yttra sig neutrallt på nåt sätt. LÄGG AV och öppna en nyckel affär istället. Försök att öppna först dina egna LÅS, men jag är tveksam om du är kapabel till det.
raheb

”Hjärninvaliden” svarar:

Hej min vän!
Ett: Texten är en uppmaning till vanliga människor, du och jag, att ta tag i vad vi kan förändra. Detta  borde vara tydligt uppenbar för den som läser hela texten och speciellt sista stycket.

Två: Rubrikerna skrivs av ngn annan, en person som BARA skriver rubriker. Detta gäller inte bara mig utan alla krönikörer. Inte bara i City utan även i Metro, City osv. Vi skribenter föreslår rubriker, ibland kommer VÅR rubrik med, och ibland blir det en annan rubrik. I detta fall var det inte min rubrik. Jag är inte så nöjd med den för det låter som en uppmaning till kändisar enbart. MEN som sagt, det som läser hela texten och speciellt slutet fattar att det är en uppmaning till alla – inkluderat mig själv.
Ha en trevlig helg.

Sedan lackade jag ur, kunde inte hålla mig och tillade:

Jag är full hat? När jag uppmanar alla – och mig själv – att faktiskt ta tag i orättvisor som vi möter istället för att ignorera dem? DU skriver och skäller på mig, jag svarar dig vänligt och lugnt, och JAG är full av hat? Du som är psykolog, kan du förklara hur du resonerar där?
Om jag nu är full av hat, och du är både föreklok och efterklok, kan jag då besöka din psykologmottagning så att du talar mig tillrätta?

mvh/Nima

10 kommentarer

Under Läsarmejl

Den arga läsaren – del 3

En månad senare, i februari, efter kolumnen om hur jag och mina föräldrar kom till Sverige vaknade Raheb till liv igen:

 ……OCH sedan du har kommit till Paradiset…”
Förstår jag nu något bättre att varför du ska klandra andra, och det kommer du fortsätta att göra.
Alltså Tacksamhets skuld måste du bli av med på nåt sätt, och ett är att förklara andra de som du själv tillhör till, ”fula, dumma, religiösa, odemkratiska, omänskliga” osv…. därmed lätta på din tacksamhets börda.
Den finns flera sakar för dig att grubbla på, varför du föddes där du föddes? Varför du är mörk, mörk hårig och svarta ögon? Gå det ändra på t ex skaffa blond hår och blåa ögon, för de tillhör dem som har helvete…….jaa… men det kommer. Det kommer en identitets KRIS, bara vänta….
raheb

Jag svarade:

Raheb! Vad roligt å höra från dig igen min vän. Vi kan göra detta till en tradition: Jag skriver något och du missförstår det helt och mailar mig. Kan vi inte göra så snälla?

Varpå svaret blev följande:

SE på din BRIST, att det som du säger,skriver bli ”missförstås” av mig och många, ELLER det som du skriver är INTE just det, Jag ser din omedvetna, din bakomliggande tanke som kan vara din BRIST att förstå……
Förstår du det?   NEJ!
raheb

3 kommentarer

Under Läsarmejl