Schaken, and störd

Gud vad schlager-töntarna lipar som småbarn! Okej, The Arks låt var jämförelsevis bra, men knappast någon Purple haze! Dålig stil av Ola att kalla ESC för en ”dyngtävling”. Varför anmäler man sig till en skittävling till att börja med? Hade det varit en dyngtävling om the Ark hade vunnit?

Det verkar som om Huntingtons ”civilisationernas kamp”-teori har smugit sin in i schlagervärlden. Det har varit mycket tjafs om ”öst” och ”väst”. Som vanligt är det öst som symboliserar det dåliga. Hotet.
Att nordiska länder i alla år har favoriserat varann var inga problem, att Irland vann flera år på raken var inte heller något problem, men att östländerna gör det gör folk rasande och de vill lägga ner alltihop. Fast jag skulle inte sörja om vi slapp skiten. För att vara en musiktävling är det ruskigt lite som är bra, än mindre kan kallas för musik.

Synd att den vitryska julgranen inte vann. Han var skön! Kan faktiskt se mig själv fyllefuldansa a la ”Zwei Drei Tanzen” i sommar, och dagen efter skämmas och skylla det på promillehalten.

Körtjejerna bakom serbiska butchbidraget var heta. :) Kvinnor i kostym och slips är vanligtvis det.

Det verkar som om serbiska artister har en bra känsla för snyggt vemod. Jag minns ännu Zeljko Joksimovics ”Lane Moje” från 2004, låten som fick mig att inser hur vackert serbokroatiska är. Även där var det vacker melodi och vemodig text.

(Grattis förresten till ”Juggen”!)

7 kommentarer

Filed under Musik

7 responses to “Schaken, and störd

  1. juggen

    Ha ha!
    Fick ett SMS igår natt av en kollega där det stod just ”Grattis!”.

    Jag blev nästan orolig och tänkte ”vad fan har jag nu gjort?” och så visade det sig att det var någon serb som vunnit schlager-EM.

    Nima, du vet var jag har för krav på musik så jag tar din gratulation med en löjligt stor nypa salt. :)

    Tack ändå brushan! Blattar 4-ever!

    PS. Är det någon som vet om det var en massa juggar som åkte runt fontänen vid Sergels Torg igår natt och tutade i sina bilar? DS.

  2. Elsa

    Den ukrainska julgranen. Vitryssen var allt annat än en julgran, snarare motsatsen med en dålig engelska.

  3. Elsa: Ukraina, Vitryssland… who cares, de ser alla ut som indier. ;)
    (insideskämt: Kolla inlägget ”Lostmord”)

    Juggen: Och DU vet vilka krav JAG har på musik så salta på broder. :D

  4. juggen

    Jo, jag vet. Det ska vara män med långt hår, lite kläder och stora muskler som sjunger om krigare och annat manligt.
    ;)

  5. Mia

    Jag kollade på hela melodifestivalen utan ljud på teven, jag satt liksom och pratade med en vän och teven var på i bakgrunden.

    Helt plötsligt blev hela tävlingen jätterolig när man bara noterade deras kostymer och rörelser.

  6. Tänk att kvalitén på ett musikevenemang kan FÖRHÖJAS när ljudet tas bort. Det säger allt…

  7. Jag såg inte hela spektaklet utan bara röstningen och visst, öststaterna röstade på varandra men who cares? Som sagt, nordiska länder, västeuropeiska länder osv. har alltid hållit varandra om ryggen. Varför skulle inte andra stater få göra samma sak? ”Grannlands-röstning” är ju mer regel än undantag. Mer kul i så fall att vissa öststater, med i andra sammanhang dåliga relationer, nu stöttar varandra.
    Ola Salo..f**k off, hur kunde han ens tänka tanken att de med mest musikaliska kvalitéer skulle vinna (inte för att jag egentligen ser the Ark som ett band som besitter dessa kvalitéer, men många andra svenskar gör ju bevisligen det)? Det är trots allt Melodifestivalen…allt kan hända.

Kommentera

