Ateisterna är kränkta av att behöva se bibeln i Scandic-rummen.
De kristna är kränkta över att bibeln togs bort.
De är (tillsammans med feministerna?) även kränkta över porr i Scandick-rummen.
Frigjorda frihetsivrare blir kränkta om porren tas bort.
Jag vill också vara med och leka! Aha; som vegetarian av ideologiska skäl finner jag det extremt kränkande att behöva se namnet SCAN i Scandic-loggan!



27 kommentarer
4 maj, 2007 kl 3:15 f m
Men om du ändrar på loggan lite till då och skriver det som Skandick?
Jag, i egenskap av cykelnörd, är upprörd över att det inte finns trainers inne på varje rum. Jag vill att det ska finnas sådana där avancerade som man kan koppla till datorn, med banor och allt.
När man sedan har cyklat färdigt för dagen så vill man ju kanske spela in lite musik. Därför _kräver_ jag att kompletta ljudinspelningsstudios byggs i varje Scandic-rum, och det ska även finnas bra instrument att tillgå. Om jag behöver studiomusiker så kräver jag att hotellpersonalen ska kunna ställa upp. Att vara en receptionist är ingen ursäkt till att inte vara en svängig trummis.
Om inte Scandic tillmötesgår mig på dessa punkter så kommer jag att känna mig diskriminerad.
4 maj, 2007 kl 10:58 f m
Jag brukar också känna mig lite utanför när jag inte får vara med och kränkas hit och dit.
4 maj, 2007 kl 11:35 f m
Jag blir kränkt av alla jävlar som missbrukar ordet “kränkt”…
Men allvarligt talat -ska inte ordet “kränkt” stå för saker som upplevs som allvarliga och personliga, som ärekränkningar, förolämpningar, riktade trakasserier, våldtäkter eller dylikt?
Att jaga upp sig över porr eller biblar på hotellrum (som man dessutom kan välja att inte använda sig av) är väl för fan inte att vara “kränkt”! Det är snarare att vara “irriterad”, “inskränkt” eller eventuellt “misslynt”…
Men det är klart -irriterade kan folk få lov att vara, medan kränkthet måste åtgärdas… kanske ordvalet kommer därav… krav på hänsynstagande gentemot den egna personen, men däremot ingen hänsyn gentemot andra…
4 maj, 2007 kl 2:23 e m
Notera att humanisten som anmälde Scandic aldrig någonsin kände sig kränkt – det finns kanske humanister som sagt så sen i debatten, men inte mannen som startade det hela. Mer om det här:
http://blog.ateism.se/2007/05/01/pressmeddelande-stefan-jansson-talar-ut-om-krankningar-och-hotellbiblar/
Det hela handlar snarare om medias sätt att vinkla humanisterna. Och inte minst debatten som sen följde där div självutnämnda representanter för kristendomen baktalade allt sekulärt.
4 maj, 2007 kl 2:39 e m
Du har rätt Nihonshu, märk väl att jag håller på Humanisterna i denna fråga och tycker att bilden av dem som ett gäng lättkränkta sektmänniskor är HELT fel.
Detta inlägg var oseriöst och på skämt, mest en ursäkt för att klämma in en vits som var kul halv tre på natten.
4 maj, 2007 kl 7:40 e m
Om man nu så jävla gärna vill läsa bibeln/koranen/whatever kan man väl ta med den i packningen när man åker ut och reser. Fjantigt att förutsätta att det ska finnas på hotellen.
By the way, trodde du var vegan Nima, vad har hänt?
4 maj, 2007 kl 7:41 e m
Mitt inlägg var helt allmänt alltså..insåg i efterhand att det inte riktigt lät så.
4 maj, 2007 kl 7:55 e m
Haha, kände bara att jag var tvungen att dela med mig av denna länk http://www.shoutfile.com/v/gSfSsCpR/Why_People_Believe_Americans_Are_Stupid som jag hittade bland mina favoriter (vet dock inte när eller var jag hittat den). Till mitt försvar kan jag säga att jag faktiskt gillar USA (eller åtminstone vissa stater).
4 maj, 2007 kl 7:57 e m
Hellre fuskvegan än lakto-ovo-vegetarian som jag!
4 maj, 2007 kl 7:54 e m
Elsa, jag är vegan men ingen bra sådan. Köper skor som antagligen inte är halal och kollar inte E-koderna på produkter och godis som jag borde göra. Själv brukar jag kalla mig för fuskvegan eller vegan wanna be. Jag är som en slarvig muslim som ber men som inte alltid (hinner) kolla att han verkligen är vänd mot Mecka.
4 maj, 2007 kl 9:31 e m
Varför vara fuskvegan eller lakto-ovo-vegetarian när ni kan vara er själva, utan etiketter?
Ät det ni vill, utan ånger eller samvetskval. Vare sig djur eller människor kommer påverkas av era kostval ändå, så om ni väljer en vegansk/vegetarisk eller en omnivorisk livsstil, så är det till syvende och sist egentligen bara för ert höga nöjes (moral om man vill ge det en finare etikett) skull…
Men jag gillar er skarpt ändå!
4 maj, 2007 kl 10:09 e m
“så är det till syvende och sist egentligen bara för ert höga nöjes (moral om man vill ge det en finare etikett) skull…”, det finns fler anledningar till att äta vegetariskt än etik och moral.
Ur hälsosynpunkt är det bättre att vara vegetarian, det har visat sig att dom som har bäst blodvärden är studenter som är veganer. Dom som har sämst värden är även dom studenter men köttätare.
Dessutom är det bättre ur miljösynpunkt att äta vegetariskt men jag kan nästan gissa mig till att du, Patrik, inte är en sådan som tror på “klimathotet”.
4 maj, 2007 kl 9:44 e m
Etikett och etikett, det är beskrivande ord, that’s all.
Jag *är* mig själv; en slarvig veggo som gör det han orkar/hinner och absolut inte har ånger eller samvetskval för det övriga.
Djur påverkas i allra högsta grad av våra beslut. De slipper dö! Och vi själva (människor/däggdjur) påverkas också i form av bättre hälsa.
Men du har rätt i det där om “våra höga nöjes skull”. Det är främst för oss själva som vi gör detta; billigare, god, hälsosam, mättande mat som dessutom som bonus ger en ett gott samvete.
Vi gillar dig skarpt ändå!
5 maj, 2007 kl 9:41 f m
Jodå, nog tror jag på klimathotet, men däremot tror jag inte att köttätande bidrar mer än ytterst marginellt till själva hotet. Det har ju visat sig att bl a risodlingar är de största miljöbovarna beträffande utsläpp av växthusgaser, så ditt påstående om att det är bättre ur miljösynpunkt att äta vegetariskt bör nog tas med en hälsosam nypa salt…
Vad gäller hälsosynpunkten, så krävs det att veganen/vegetarianen äter precis rätt saker för att den positiva effekten du nämner ska uppstå. Men de vegetarianer jag har i min närhet måste nog ha missat det, för de har ofta betydligt mer hälsoproblem än oss allätare. Samma sak gäller för de människor i min omgivning som äter väldigt litet grönsaker. Om det beror på deras kosthållning eller andra faktorer vill jag dock låta vara osagt… men generellt tror jag att en balanserad diet, oavsett om den innehåller kött eller inte, är det kroppen uppskattar bäst…:-)
Beträffande samvetet, så känner jag att allt liv har ett värde oavsett om det är frågan om gris, fågel, fisk, tomater eller morötter. Därför är det egalt vad jag stoppar i mig utifrån MITT samvetsperspektiv. Om ni väljer att göra en samvetsskillnad mellan växter och djur, så står det er fritt förstås, men jag föredrar att ha ett litet mer tillåtande tankesätt…
Dessutom är det inget djur som slipper dö pga att du väljer quorn snarare än oxfilé i affären. De djur som är avsedda för konsumtion kommer att slaktas oavsett om 100, 1000 eller 10 miljoner i världen blir veganer. Det enda som möjligen kan hända är att mängden djur som tillåts födas för framtida köttproduktion minskar, men det gör varken nuvarande eller framtida djur gladare…
5 maj, 2007 kl 10:25 f m
Allt det här med att folk blir kränkta får mig att bli så himla trött.
Nä, istället säger jag som Eleanor Roosevelt:
“No one can make you feel inferior without your consent. ”
Jag förstår inte Scandic-problemet.
Ska alla veganer bojkotta hotell bara för att de serverar kötträtter med?
Det är upp till var och en att välja vad man ska äta, titta på på tv, eller läsa.
Folk som gnäller på hotellen är ju lika dumma som folk som försöker släcka en brand genom att spruta vatten på flammorna istället för på brandhärden.
För övrigt anser jag att vigselrätten ska fråntas kyrkan, eftersom den generellt är så diskriminerande.
Fridens liljor!
6 maj, 2007 kl 4:00 f m
Patrik>> Ju färre “tamkossor” som föds desto färre “tamkossor” som lider. Du och jag har helt enkelt olika syn på saker och ting.
Jag har varit vegetarian i snart 7 år och har inte haft några problem med dåliga näringsvärden under den tiden, detta trots att jag inte överdrivet tänker på vad jag stoppar i mig. Försöker äta “balanserat”, alltså lite av varje (som inte innehåller kött eller fisk) och det har funkat bra så här länge.
6 maj, 2007 kl 9:33 e m
Så då menar du att inga tamkossor som lider därmed är ännu bättre? Så intressant att vegetarianism innebär ett kallsinne inför utrotande av en hel djurgrupp…
Men du har rätt -vi ser olika på det. Jag föredrar lidande framför död, medan du uppenbarligen inte gör det.
6 maj, 2007 kl 10:15 e m
Men om färre djur, som ändå enbart skulle användas till mat, föds upp är det ju logiskt att även färre djur dör…eller har jag missat nåt?
Jag är personligen emot att djur föds upp för att feta västerlänningar ska kunna äta det för att det är “gott”. Massa människor svälter och djuren behandlas illa och här tjafsas det om priset på fläskfilén.
6 maj, 2007 kl 11:06 e m
Är det ok om magra asiater äter köttet då?
Om man riktar all sin uppmärksamhet mot dödandet och det som sker efter döden, så är det klart att man kan uppfatta det livet som singulärt ägnat åt att dö, men jag undrar vad köttdjuren själva tänker…
6 maj, 2007 kl 11:28 e m
Jag tycker, som sagt, att ingen skall äta kött. Men alla gör som de vill. Att jag skrev just västerlänningar här ovan beror på att det trots allt är i dessa länder det sker mest produktion av kött och äts mest, av naturliga skäl. Vi har ju pengar.
Jag vet inte exakt vad köttdjuren tänker, men de känner ju garanterat stress, smärta, saknad, rädsla o.s.v. Det behöver man ju inte vara professor för att räkna ut.
7 maj, 2007 kl 8:54 f m
Dessa känslor upplever väl vi människor också vid ett eller annat tillfälle, inte sant? Innebär det att resten av livet därmed ska betraktas som något otrevligt eller överflödigt?
25 juni, 2008 kl 12:05 e m
Jag är en exveggo som kände för att kränka kor och grisars integritet genom att svulla i mig en baconburgare. Dessutom kränkte jag många tredjevärldenländer genom att hälla i mig en multinationelltföretagmedondaintentioner-Cola.
Jag e så jävla OND! Fuck Burzum.
25 juni, 2008 kl 1:09 e m
Teddy: Mördare!
På tal om “Fuck Burzum”, hur ond skulle man vara på en skala om man sodomiserade Greve Grishnackh? Typ med en Yamaha SHS-10!
25 juni, 2008 kl 4:21 e m
Haha…en KEYTAR! Världens minst onda instrument tror jag
Den och möjligtvis Prince’s gura…
Inte ska unge herrn på Wacken? Måste se Cynic innan jag trillar av pinn!
25 juni, 2008 kl 5:49 e m
Teddy: Vete fan, den är ballare än piccoloflöjt och harpa iaf.
Cynic hade jag velat se 1996. Nu ser jag hellre Aghora.
11 augusti, 2008 kl 7:18 e m
Jag är lakto-ovo- vegetarian jag jag vill inget hellre än att börja äta kött, fisk osv, men efter 1 års tid sitter det fastklistrad i hjärnat att om jag äter så har det där köttet en gång levt. Jädra wrong turn film…. det var den som fick mig att sluta äta kött! jag ät gravid och kan inte börja äta kött för att jag äcklas och det sitter i psyket(alltså är jag jätteorolig.
12 augusti, 2008 kl 11:37 f m
Bäbiz2009:
Jag vet inte om det hjälper dig i dina inre processer, men du skulle inte kunna tänka på att nästan allt du äter en gång har levt? Även frukt, säd och grönsaker är/kommer från saker som lever. Så brukar jag tänka iaf… och utifrån det perspektivet känns det hyfsat egalt om man äter kött eller grönt.
Men å andra sidan kanske du börjar känna att ALLT du äter äcklar dig… men vissa risker får vi väl ta!
Kommentarer är låsta